نویسنده: محسن وزیری
// دوشنبه, ۱ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۲۳:۰۲

گزارش زومجی از یازدهمین کنفرانس تجربه بازیساز انستیتو ملی بازی سازی

پنجشنبه‌ی گذشته یازدهمین GDX برگزار و در مورد تأثیر مانگا روی بازی‌های ویدیویی و بازی موبایل کوییز آف کینگز صحبت شد.

در یازدهمین دورهمی بازیسازان که به همت بنیاد ملی بازی‌سازی برگزار شد، بخش‌های جذابی برای دوست‌دارن بازی و توسعه‌دهندگان در نظر گرفته شد. در بخش اول این مراسم، بزرگمهر بهرنگ و شروین فضعلی‌زاده به صحبت در مورد تأثیر انیمه و مانگا بر روی صنعت بازی‌های ویدیویی پرداختند.

در این بخش ویدیویی از انیمه‌ی شهر اشباح، ساخته‌ی نابغه‌ی ژاپنی هایو میازاکی پخش شد و در ادامه علاوه بر ارائه‌ی تاریخچه‌ای از انیمه و مانگا، با توضیح تفاوت‌های بین انیمه، انیمیشین و کارتون از اثرگذاری انیمه در فضاسازی بازی‌ها صحبت شد.

به گفته‌ی بزرگمهر بهرنگ، بازی‌هایی که با سبک و سیاق انیمه‌ها ساخته می‌شوند فروش و درآمد بالایی دارند و با نمایش ویدیویی از انیمه‌ی ناروتو، به بررسی و مقایسه بازی‌های متعدد و موفقی که بر پایه‌ی این انیمه ساخته شده پرداخت. ناروتو از جمله بازی‌های اقتباسی است که موفقیت بسیار خوبی در دنیای گیم داشته است. نکته‌ی جالبی که در بخش اول همایش بازی‌سازان به آن اشاره شد این بود که یک داستان معروفی ایرانی به نام ارسلان سنکی، در ژاپن طرفداران بسیاری دارد و به صورت یک مانگا در این کشور عرضه شده‌اند. یک بازی ویدیویی با نام Arslan: The Warriors of Ledgend نیز از این داستان که برگفته‌ی افسانه‌ی امیر ارسلان نامدار است ساخته شده است.

GDX

در بخش دوم یازدهمین رویداد تجربه بازی ساز با حضور محمدعلی ساعتچی، یکی از سازندگان بازی موبایل کوییز آف کینگز (Queez of Kings) در مورد داستان ساخت این بازی و روند موفقیت آن صحبت شد. ساخت این بازی ابتدا با تیمی سه نفره آغاز شد و در ادامه با جذب سرمایه‌گذار، تیم آن‌ها بزرگ‌تر شد و با تمرکز روی این پروژه، تصمیم گرفتند به تولید محتوا برای بازی بپردازند.

تیم سازنده‌ی کوییز آف کینگز برای تحلیل رفتار کاربران و دریافت بازخوردها، ابتدا بازی را روی مایکت منتشر کرد. جالب است که بدانید اسم این بازی ابتدا «پسته» بود و پس از تحلیل داده‌های دریافتی از نرم‌افزارهای آنالیزور تصمیم به تغییر نام و رابط کاربری بازی گرفتند. محمدعلی ساعتچی در نهایت درباره‌ی مسائل بازاریابی بازی‌های موبایل صحبت کرد و توضیح داد چطور می‌توان با سرمایه‌ای محدود و استفاده از ایده‌ها و طراح‌های کارآمدتر، کاربر فعال به بازی اضافه کرد.

GDX

رویداد تجربه‌ی بازیساز یا GDX آخرین پنجشنبه‌ی هر ماه توسط بنیاد ملی بازی‌سازی برگزار می‌شود و می‌توانید هر ماه گزارش آن را در زومجی مطالعه کنید.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده