// جمعه, ۵ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۰۳

چه انتظاراتی باید از Red Dead Redemption 2 داشته باشیم؟

با زومجی همراه باشید تا نگاهی به تئوری‌ها و اطلاعات موجود از بازی مورد انتظار Red Dead Redemption 2 داشته باشیم.

red dead

 شش سال است که با تجربه بازی Red Dead Redemption روی کنسول‌های نسل هفتم، منتظر ساخته شدن نسخه جدید این بازی نشستیم و واقعا برای چنین اثری، شش سال زمان کمی نبود. Red Dead Redemption انقدر بازی خوبی بود که هیچ ایرادی نمی‌توانستیم از آن بگیریم. دنیایی که راک‌استار برای این بازی خلق کرده بود، آن قدر دقیق، پرجزییات و زنده بود که واقعا حس می‌کردیم در غرب وحشی آمریکا زندگی می‌کنیم. صحراهای خشک و وسیع، دهکده‌ها و شهرهایی که زندگی در آن‌ها جریان داشت و حتی جنگلی که راک‌استار طراحی کرده بود به قدری عالی بود که نقطه نقطه بازی برای هیچ یک از ماها تکراری نمی‌شد. از طرف دیگر، کاراکترهایی که در بازی خلق شده بودند، رفتار و کارهای آن‌ها، دیالوگ‌های آن‌ها، از شخصیت اصلی بازی گرفته تا شخصیت‌های فرعی، همه و همه بسیار طبیعی کار شده بودند و روایت‌های اصلی و فرعی بازی نیز حرفی برای گفتن باقی نمی‌گذاشت. یا حتی آن دوئل ها را به یاد دارید؟ آن حس خونین و جذاب کشت و کشتار غرب وحشی؟ پس باید گفت بله، شش سال انتظار زمان بسیار زیادی برای دیدن دوباره غرب وحشی خلق شده توسط راک‌استار بود.

اما خب کارنامه‌ی درخشان این استودیوی خوش‌نام همیشه ثابت کرده که انتظار برای بازی آن‌ها کاملا ارزشش را دارد. اما راستش را بخواهید، حالا که بازی معرفی شده است، سوالاتی حول محور وقایع این بازی به وجود آمده که این شش سال انتظار را سخت‌تر و سخت‌تر کرده است! این که شخصیت اصلی بازی چه کسی یا چه کسانی خواهند بود، داستان بازی چه زمانی آغاز خواهد شد و یک عالمه سوال دیگر که روی هم تلنبار شده‌اند! اما این را خوب می‌دانیم که باز هم کنسول‌های نسل هشتمی میزبان یکی از بزرگ‌ترین و زیباترین بازی‌های جهان‌باز خواهند بود؛ دنیایی با جزییات به مراتب بیشتر، دقیق‌تر و هیجان‌انگیزتر از گذشته. اما آیا باز هم با قانون‌شکن‌ها سر و کار داریم؟ یا شاید این راک‌استار قرار است ما را سورپرایز کند و تبدیل به کلانتر شهر شویم؟ یا شاید هم از روش جدیدی که در بازی GTA V پیاده کرد پیروی کند و با چنیدن کاراکتر قابل بازی رو به رو شویم.

red dead redemption 2

اما مسئله‌ای که ذهن من و مطمئنا ذهن شما را به خود مشغول کرده است، آن هفت مردی هستند که در پوستر معرفی بازی ایستاده‌اند و هیچی جز سایه آن‌ها را نمی‌بینیم. اگر قرار باشد هر یک از این کاراکترها قابل بازی باشند و بین هر هفت کاراکتر سوییچ کنیم، باید گفت که راک‌استار به سرش زده و معلوم نیست تا کجا قصد بلند پروازی دارد! شاید بتوان تا حدودی این کاراکترها را شناسایی کرد، اما بدون توجه به مشخصات آن‌ها، حالا هر کسی هم که می‌خواهند باشند، هفت شخصیت اصلی و سوییچ بین آن‌ها کاری گیج‌کننده است که بعید بنظر می‌رسد راک‌استار دست به چنین حرکتی بزند. شاید می‌توانستیم بگوییم ممکن است هر داستان هفت کاراکتر، در بازه‌های زمانی مختلف روایت شوند، اما خب با توجه به تریلری که از بازی منتشر شد، اصلا نمی‌توان به چنین تئوریی هم فکر کرد.

Red Dead Redemption

ما در بازی GTA V تجربه کنترل سه کاراکتر اصلی بازی را پشت سر گذاشتیم و راک‌استار استادانه از پس این بلندپروازی خود برآمده بود. سه کاراکتر، با سه ویژگی اخلاقی و رفتاری متفاوت که کنترل هر یک از آن ها جذابین خاص خود را داشت. مخصوصا اگر ماموریت Three’s Company را در این بازی به یاد داشته باشید، می‌توان گفت کنترل سه شخصیت بسیار عالی از آب در آمده بود؛ یکی سوار بر هلیکوپر بود و یکی به دل دشمن یورش برده بود و نفر آخر نیز با استایپر خود از دور هوای دو کاراکتر دیگر را داشت. حتی می‌توان گفت این بخش از GTA V یکی از هیجان‌انگیزترین اتفاقات بازی بود. حال بیایید چنین اتفاقی را در بازی Red Dead Redemption 2 تصور کنیم. هفت کاراکتر قانون‌شکن بازی سعی دارند تا کنترل یک قطار پر از طلا را در دست بگیرند و آن را به سرقت ببرند. هر هفت کاراکتر وظیفه خود را داشته باشد؛ دو نفر از بالای قطار، دو نفر به درون قطار و چند نفر دیگر با اسب‌هایشان در کنار قطار به انجام وظایف خود بپردازند و این شما باشید که تک تک آن‌ها را کنترل می‌کنید! حتی نمی‌توان پیش‌بینی کنم که آیا چنین اتفاقی یک سردرگمی خالص خواهد بود یا یک هیجان وصف‌نشدنی!

rdr2

اما خب البته همه این حرف‌ها حدس و گمان است و شاید هم خیال‌پردازی‌های من. اما با نگاهی به گذشته این سری، و حتی ساخته اخیر استودیو راک‌استیار می‌توان به برخی از نتایج و حتی پاسخی به سوال‌های ایجاد شده رسید. برجسته‌ترین نکته معرفی Red Dead Redemption 2 همین هفت تفنگ‌دار هستند که مشخصا نمی‌توان آن‌ها را جز یک گنگ قانون شکن چیز دیگری تصور کرد، اما خب چنین مسئله‌ای نمی‌تواند به این معنا باشد که قرار است با همه این هفت کاراکتر بازی را دنبال کنیم. من به شخصه دوست دارم تا یکی از اعضای این گنگ باشم تا این که کنترل هر هفت کاکتر را در دست بگیرم، حتی فکر کردن به آن نیز از همین حالا گیج کننده به نظر می‌رسد. اما این که از نگاه کدام یک از آن‌ها بازی را پیش ببریم، شاید بزرگ‌ترین سوالی باشد که برای‌مان پیش بیاید.

Red Dead Redemption

حتی در تریلر بازی شاهد به نمایش درآمدن همه آن‌ها به صورت کوتاه و گذری بودیم. سوار بر اسب‌هایشان در حال عبور از یک دشت وسیع هستند و در نقطه‌ای دیگر، یکی از آن‌ها از شکار بازگشته است، شخصی دیگر در حال قدم زدن در شهر است و یکی دیگر در شب هنگام، زیر آسمان پر ستاره و جنگل تاریک کمپ خود را به پا کرده است، یا آن شخص مرموزی که در حال تماشای در آتش سوخت چیزی است! با نگاهی دقیقتر به پوستر بازی می توان حتی متوجه شد آن شخصی که در سمت راست قرار دارد به احتمال زیاد یک سرخ پوست است! اما ممکن است با پاسخ به یک سوال، بتوان خیلی راحت‌تر به جواب رسید. سوال این جا است که آیا Red Dead Redemption 2 یک پیش درآمد از نسخه قبلی است؟ اگر این موضوع صحت داشته باشد، خب می‌توان به راحتی حدس زد که به دوران جوانی جان مارستون افسانه‌ای سفر می‌کنیم؛ همان بازه زمانی‌ای که جان مارستون عضو یک گنگ قانون شکن بود و همراه با داچ ون‌در لین و بیل ویلیامسون دورانی خونین و بی‌رحمانه‌ای داشتند! با نگاهی به این سه شخصیت، می توان تصویری از آن ها را در سایه سه تن از این هفت کاراکتر به خوبی مشاهده کرد!

rdr2

در نقطه مقابل، اگر Red Dead Redemption 2 بازه زمانی پس از مرگ جان مارستون را که در سال ۱۹۱۱ اتفاق افتاد دنبال کند، می‌توان حدسی دیگر زد؛ ما از نگاه جک مارستون، پسر جان مارستون بازی را پیش می‌بریم. پس شاید مهم‌ترین سوال بازی همین باشد که چه بازی زمانی را قرار است دنبال کنیم. اما مسئله مهم این است که سری Red Dead همیشه سعی داشته است غرب وحشی را به واقعی‌ترین و خونین‌ترین شکل ممکن نشان دهد و از طرفی دیگر بعید است که راک‌استار باز هم به سراغ اوایل قرن 20 برود. اما در عوض، با بازگشت به عقب می‌تواند هم داستان عجیب گذشته مارستون را در اواسط قرن نوزدهم روایت کند و هم حرف‌های جدیدی برای گفتن در این بازه زمانی داشته باشد. می‌توان حتی با نگاه به تریلر معرفی بازی، متوجه ابزار قدیمیی باشید که در در گوشه و کنار تصاویر به نمایش درامده وجود داشتند، مخصوصا آن واگن قدیمی که می‌تواند خبر از بازگشت به زمان قبل‌تر بدهد.

اما به دور از هر کاراکتر و هر زمانی، اگر راک‌استار تصمیم گرفته باشد تا یک پیش درآمد از نسخه اول Redemption بسازد، به احتمال زیاد به سال‌های ۱۸۴۸  تا  ۱۸۵۵ سفر خواهیم کرد؛ درست در بازه زمانی تب طلا که به American Gold Rush شهرت دارد، دقیقا در زمان رشد جرم و جنایات حریصانه و بی‌رحمانه مردم غرب وحشی! اما مسئله این است که سرنخ‌هایی در تریلر دیده می‌شود که ممکن است این بازه زمانی را نیز کنسل کند. در صحنه‌ای از تریلر که تصویری از مغازه Worths General به نمایش در‌می‌آید، در سمت راست تصویر شاهد وجود لامپ الکترونیکی هستیم. حال جالب است بدانید که اولین زمانی که از لامپ‌های برفی در خیابان‌های آمریکا استفاده شد،  به سال ۱۸۸۰ برمی‌گردد. همچنین همین سال‌ها بود که شاهد فواره‌های نفتی در مناطق مرکزی آمریکا بودیم؛ می‌توان زمین‌های نفتی را نیز در گوشه‌ای از تریلر مشاهده کرد. نکته جالب‌تر این تریلر، آن بوفالو‌های بزرگ جثه‌ای هستند که روی خط راه آهن پرسه می‌زدند. جالب است بدانید که این نژاد از بوفالو‌ها کوهان‌دار آمریکایی تا قبل از سال ۱۹۰۰ منقرض شده بودند! پس اگر بخواهیم تئوری بازه زمانی Red Dead Redemption 2 را طبق وقایع «واقعی» تاریخ آمریکا حدس بزنیم، پس بازی مطمئنا در اواخر قرن ۱۹ میلادی به وقوع می‌پیوندد، یعنی زمانی که جان مارستون هنوز جوان بود و قانون شکنی‌های او حد و مرز نداشت.

Red Dead Redemption

در کنار بازه زمانی که قرار است روایت داستانی را در آن دنبال کنیم، چیزی که به شدت تک تک بینندگان تریلر را محو خود کرد، گرافیک بصری بی‌نظیر بازی بود. تنها با نگاه به بازی Grand Theft Auto V می‌‌توان به راحتی گفت که این اثر هنوز که هنوزه یکی از چشم‌نواز‌ترین بازی‌های جهان باز نسل است و بدون شک می‌توان گفت Red Dead Redemption 2 این میراث راک‌استار را حفظ خواهد کرد. تریلر معرفی بازی شما را یاد فیلم The Revenant یا فیلم There Will Be Blood نمی‌انداخت؟ تصاویر بازی به قدری زیبا بود که انتظار برای این بازی بسیار سخت‌تر شد. خوشبختانه از آن‌ جایی که راک‌استار عادت به ساخت ویدیوهای CG ندارد، پس هر آن چیزی که در این تریلر دیدید، عینا در خود بازی تجربه خواهید کرد. من به شخصه برای تجربه کمپ زدن زیر آن آسمان پر ستاره‌ای که در تریلر دیدیم لحظه شماری می‌کنم!

همین زیبایی‌های بصری فوق‌العاده Red Dead Redemption بود که هرگز اجازه نمی‌داد بازی برای هیچ شخصی تکراری و خسته کننده شود. حالا می‌توان حتی با یک بار تماشای تریلر معرفی بازی، به خوبی به این موضوع پی برد که زیبایی‌های Red Dead Redemption 2 قرار است چندین و چند برابر نسخه گذشته باشد. همه چیز به لطف قدرت سخت‌افزاری بالاتر، بسیار طبیعی‌تر خلق شده‌اند و حتی تک تک حیوانات به نمایش درآمده نیز در این تریلر کاملا زنده و پویا به نظر می رسیدند! متاسفانه یا خوشبختانه، مطمئنا شکار کردن بخش مهمی از بازی را تشکیل می‌دهد و می‌توان همانند سابق با پوست و گوشت حیوانات پول درآورد. حیوانات را که کنار بگذاریم، حتی طبیعت و دنیای بازی عالی و متنوع به نظر می‌رسد. در Red Dead Redemption 2، ما به قلب آمریکا و در مرکز این قاره بزرگ سفر می‌کنیم، جایی که از تنوع محیطی بسیار خوبی برخوردار است. هم می‌توان در آن صحراهای خشک را دید و هم جنگل‌های انبوه، هم رودخانه‌ها در آن جریان دارند و هم کوه‌ها سر به فلک کشیده‌اند. در گوشه ای از تریلر نیز شاهد قایق رانی دو کاراکتر بودیم، شاید یکی از ویژگی های جدید بازی این باشد که بتوانیم سوار بر قایق نیز به دنیای بازی سفر کنیم. اما به هر حال طبیعت به نمایش درآمده در این تریلر، هرچند که کوتاه بود، اما قانون نانوشته راک‌استار کاملا در آن جریان داشت؛ خلق یک دنیای واقعا زنده.

rdr2

در طبیعت آمریکایی‌ها، در جنگل‌ها و صحراها، یک نکته وجود دارد که آن را نسبت به کل دنیا منحصر به فرد می‌کند؛ سرخ پوست‌های اصیل آمریکایی! سرخ پوستان در نسخه اول Red Dead Redemption نقش مهمی را ایفا کردند و می‌توان انتظار داشت که حضور بسیار گسترده‌تری در نسخه دوم داشته باشند. درگیری‌های خشونت‌آمیز سرخ پوستان و سفید پوستان آمریکایی یکی از برجسته‌ترین مسائل تاریخ غرب وحشی است و بدون هیچ شکی می‌توان انتظار داشت که راک‌استار از این فرصت نهایت استفاده را بکند. نمی‌توان انتظار این را داشت که در نقش یک سرخ‌پوست اصیل به بازی بپردازیم، اما  راک‌استار آن قدر کارهای بلندپروازانه انجام می‌دهد که می‌توان انتظار یک پیچش داستانی عالی را با حضور این نژاد از مردم آمریکا داشت.

اما یک تئوری دیگر نیز در مورد دنیای بازی Red Dead Redemption 2 وجود دارد. اگر به خوبی تریلر بازی را مشاهده کنید، متوجه خواهید شد شرایط جوی دنیای آن بسیار متنوع است و حتی در گوشه‌ای از تریلر شاهد ریزش برگ‌‎های زرد رنگ از درخت هستیم. اصلا نمی‌توان روی این تئوری شرط‌‌ بندی کرد، اما می‌توان راک‌استار را آن‌قدر جسور دانست که تغییر فصل را نیز در بازی خود جای داده باشد، یا اگر این تئوری خیلی بلند پروازانه به نظر می‌رسد، حداقل روایت داستانی بازی آن قدر بلند باشد که تغییر فصل را در بازی ببینیم. یکی از برجسته‌ترین ویژگی‌های دنیای بازی نسخه اول، آب و هوای داینامیک بازی بود و شاهد روزها و شب‌های بسیار زیبایی بودیم، از آن غروب شگفت‌انگیز دنیای بازی گرفته تا هنگامی که باران به زیبا‌ترین شکل ممکن می‌بارید. مطمئنا این شرایط بیشتر، بهتر و طبیعی‌تر از گذشته در نسخه دوم بازخواهد گشت، اما شرط‌بندی روی تغییر فصل دنیای بازی دلی پرجرات می‌خواهد که پیروزی در آن شیرینی فوق‌العاده‌ای به همراه دارد.

Red Dead Redemption

بخش داستانی بازی را که کنار بگذاریم، بخش چند نفره Red Dead Redemption نیز معرفی شده است و به نظر می‌رسد که قرار است به اندازه بخش چند نفره بازی GTA V بزرگ باشد. شاید بهتر است برای پی بردن به این که چه انتظاری باید از بخش آنلاین این بازی داشته باشیم، نگاهی به بخش چند نفره GTA V بندازیم. این که Red Dead Redemption 2 ممکن است از برخی ویژگی‌ها و بخش‌های آنلاین فوق‌العاده جذاب GTA V درس‌هایی یاد بگیرد، امری غیر قابل انکار است.

یکی از این درس‌های مهم که اتفاقا بسیار هم به سبک و استایل حال و هوای Red Dead هم شباهت دارد، بخش سرقت یا همان Heists است. سرقت در بازی GTA V به شدت عالی و جذاب از کار درآمد. حال فرض کنید راک‌استار چنین بخشی را برای Red Dead Redemption 2 در نظر بگیرد! با هفت تفنگدار مرموز، یک دنیای وحشی، قطارهایی پر از سکه طلا و معادن پر از گنج! از طرفی دیگر بخش دار و دسته موتور سوارها و ماشین سورها می‌تواند یکی دیگر از درس‌های الهام بخشی باشد که در Red Dead Redemption 2 ببینیم. یا سیستم Crew در این بازی عالی جواب می‌دهد! با دوستان خود یک گروه تشکیل بدهید و با دیگر افراد آنلاین زمین‌های خاکی شهر را به خون آغشته کنید.

یکی دیگر از بخش‌های آنلاین بازی GTA V این است که بازیکنان می‌توانند برای مسابقاتی نظیر اتومبیل‌رانی جاده و محتواهای خود را خلق کنند. نمی‌دانم چنین چیزی در بازی Red Dead جواب می‌دهد یا نه، اما خب می‌توان انتظار یک بخش متفاوت را در این بازی داشت. حالا اگر کلا GTA V را کنار بگذاریم، چه چیزی باقی می‌ماند که آرزوی آن را در نسخه دوم Red Dead Redemption داریم؟ بله درست حدس زدید؛ Undead Nightmare! بسته الحاقی Undead Nightmare که برای نسخه اول Redemption عرضه شد، یکی از جذاب‌ترین و بهترین بسته‌های الحاقی بود که راک‌استار منتشر کرد! دنیای بازی جوی عجیب به خود گرفت و همه مردم تبدیل به زامبی شده بودند. یعنی می‌شود چنین تجربه نابی را در قسمت دوم این بازی نیز تجربه کرد؟ زامبی‌ها در غرب وحشی!

نظر شما در مورد بازی چیست؟ چه تئوری هایی در ذهن شما شکل گرفته است؟


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده