// دوشنبه, ۲۴ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۵۹

پیش‌نمایش بازی Final Fantasy XV

پس از گذشت ۱۰ سال بالاخره صبر کردن برای فاینال فانتزی ۱۵ به پایان خواهد رسید.

۱۰ سال پیش از سوی استودیو اسکوئر انیکس، سازنده بازی Final Fantasy XV، بازی تایید شد تحت نام Final Fantasy Versus XIII که در واقع قرار بود یک اسپین آف باشد برای این سری. ۶ سال گذشت و خبری از این بازی نشد تا اینکه تتسویا نامورا، کارگردان سابق این بازی، جای خود را به هاجیمه تاباتا، کارگردان فعلی Final Fantasy XV، داد و نام بازی به Final Fantasy XV Universe تغییر پیدا کرد. حال چهار سال از آن ماجرا گذشته و بالاخره نام نهایی بازی مشخص شده است. فاینال فانتزی ۱۵ بازی است که خیلی از طرفداران و عشاق دنیای فاینال فانتزی سال‌ها است منتظر عرضه شدن آن هستند.

۱۰ سال صبر کردن برای بازی مورد علاقه خود واقعا سخت است. آن هم زمانی که قرار است این نسخه تغییرات زیادی را در این مجموعه بوجود آورد. از سیستم مبارزات بازی گرفته تا گرافیک و محیط‌های بازی که همگی چندین سطح از نسخه‌های پیشین بالاتر هستند. در پانزدهمین نسخه از مجموعه فاینال فانتزی بار دیگر شاهد عرضه نسخه‌ای دیگر برپایه Fabula Nova Crystallis Final Fantasy هستیم. داستانی افسانه‌ای شکل که نظیر آن را در نسخه‌های Final Fantasy XIII و Final Fantasy Type-0 دیده بودیم ولی این‌بار، قضیه کمی متفاوت‌تر است. فاینال فانتزی ۱۵ قصد دارد تا دنیایی با اتمسفری تیره و تار را برای مخاطبین خود به ارمغان بیاورد. همچنین یکی دیگر از تفاوت‌های این نسخه با دو بازی نام برده شده دیگر، واقع‌گرایانه‌تر بودن محیط و شخصیت‌پردازی‌های بازی است. به‌عبارتی فاینال فانتزی ۱۵ بازی است که شخصیت‌ها و داستان‌سرایی آن‌ها نقش مهم‌تری در روند و پیش‌روی خط داستانی بازی دارد.

Final Fantasy XV

اگر انیمه‌ مووی KingsGlaive Final Fantasy XV را ندیده‌اید این بخش را به‌خاطر اسپویل نخوانید.

پنج سرزمین در دنیای Eos قرار دارد. لوشیس، نیفلهیم، آکوردو، سولهیم و داسکا. تمامی این سرزمین‌ها بجز نیفلهیم دارای کریستالی جادویی بوده که قدرتی خاص را به پادشاه سرزمین داده است. این قدرت پادشاه سبب شده تا مردمان نیز از نیروهایی خاص بهره برده و جالب‌ترین نکته در مورد کریستال جادویی هر سرزمین این است که تمامی افراد قادر به استفاده از آن نیستند. به‌عبارتی یک هم‌خوانی بین کریستال و صاحب آن باید صورت بگیرد تا قدرت کریستال، صاخب خود را از بین نبرد. حال این وسط کدورت‌هایی بین نیفلهیم و لوشیس بوجود آمده و جنگ‌های زیادی بین این دو سرزمین بوجود آمده است. به لطف قدرت کریستال سرزمین لوشیس و حاله محافظ، مردمان در امان مانده‌اند ولی این پایداری و حفاظت تا چه زمانی جوابگو است؟ آیا نیفلهیم همچنان با زور و بازو قصد دارد لوشیس را مطیع خود سازد یا روش‌های دیگری را بکار می‌گیرد؟

نوکتیس به هیچ‌وجه شاهزاده بودن را دوست ندارد ولی شرایط ایجاد شده با وی هم عقیده نیست.

داستان بازی از جایی شروع می‌شود که سرزمین لوشیس و نفیلهیم قصد دارند با یکدیگر وارد صلح شوند. یعنی داستان بازی از اواسط انیمه مووی Kingsglaive Final Fantasy XV شروع خواهد شد. جایی که شاهزاده نوکتیس می‌بایست با دوست و هم‌بازی دوران کودکی خود لونافری بنابر مسائل سیاسی ازدواج کند تا به‌ظاهر بین این دو سرزمین صلح برقرار شود ولی، موارد مطابق میل دو پادشاه این دو سرزمین پیش نرفته و جنگی عظیم پیش می‌آید. در جریان این جنگ لوشیس تحت سلطه نیفلهیم در می‌آید. حال نوکتیس و دوستانش در جریان ماجراجویی خود که صرفا برای آماده شدن نوکتیس برای ازدواج با لونا بوده است، دو وظیفه را بر عهده دارند. اولین وظیفه ملاقات با لونافری و دومین وظیفه که مهم‌ترین آن است، نشستن بر تخت پادشاهی و آزاد کردن سرزمین لوشیس از چنگال نفیلهیم و ۱۰۰ البته انتقام پدر خود، شاه ریجس است. البته ناگفته نماند وقایع بازی بیشتر در شهر اینسامنیا (جایی که مقر فرماندهی و پادشاهی لوشیس قرار دارد) رخ می‌دهد.

Final Fantasy XV

جدای از نوکتیس، سه همراه دیگر که در واقع دوستان وی از دوران کودکی‌اش هستند در این سفر او را همراهی می‌کنند. گلادیولوس، بزرگ‌ترین پسر یکی از نجیب‌ زاده‌های لوشیس که در جریان حمله نفلهیم کشته می‌شود. گلادیسو در واقع محافظ نوکتیس در کودکی و نوجوانی بحساب می‌آید. دومین همراه ایگنیس، مشاور و انجام دهنده کارهای خانه نوکتیس در زمان تحصیل‌اش است و آخرین شخص پرومپتو همکلاسی و دوست دوران کودکی تا جوانی نوکتیس است. این سه شخص هرکدام داستان و شخصیت‌پردازی‌های خود را نیز دارا هستند که قرار است تیم سازنده در جریان یک سری بسته‌های الحاقی آن‌ها را به‌تصویر بکشد. همچنین برای فهم داستان و وقایع بازی حتما انیمه ۵ قسمتی Final Fantasy XV: Brotherhood و پس از آن انیمه مووی Kingsglaive Final Fantasy XV را مشاهده کنید.

Final Fantasy XV

اما در بین تمامی تغییرات بازی، تنها یک تغییر است که شدیدا حال و هوای بازی را تغییر داده و آن هم تغییرات مربوط به گیم‌پلی بازی است. بازی فاینال فانتزی ۱۵ همانند برادران قدیم خود از مبارزات نوبتی یا نیمه نوبتی پشتیبانی نمی‌کند. بلکه این بار با یک بازی کاملا مدرن و غربی در بخش مبارزات روبرو هستیم. البته هنوز یک سری موارد برای حفظ اصل و نصب این مجموعه در بازی قرار داده شده است. اگر نسخه‌های قبلی را بازی کرده باشید، می‌دانید که مجموعه فاینال فانتزی به داشتن مبارزات نوبتی معروف است. یعنی طبق یک نوبت بین شما و دشمنان می‌توانستید از طریق هم تیمی‌های خود به دشمنان حمله کرده یا کارهای تدافعی نظیر پر کردن نوار سلامت خود و سایرین را انجام دهید. حال در اینجا همانند یک بازی نقش آفرینی به مبارزه کردن با دشمنان می‌پردازید. ولی نکته‌ای که وجود دارد، این است که برای حفظ سنت همیشگی، می‌توانید بین هم‌تیمی‌های خود سوئیچ کنید تا هریک قدرت ویژه خود را پیاده سازی کرده و سپس بر روی شخصیت اصلی داستان که همان نوکتیس است بازگردید. یکی از توانایی‌های شخصیت بازی که بر روی آن مانور زیادی داده شده و یکی از ویژگی‌های اصلی سربازان حرفه‌ای لوشیس است، قابلیتی است که می‌توانید از یک مسیر به مسیر مشخص دیگری تلپورت کنید. این قابلیت به واسطه شمشیر شما عمل می‌کند. به‌عبارتی به هر سمتی که شمشیر خود را پرتاب کنید، شخصیت شما به همان سمت تلپورت می‌کند. از این‌رو در مبارزات سنگین و رفتن به یک سمت دیگر از میدان مبارزه و همچنین باس‌فایت‌ها به‌خوبی می‌توانید ضربات خود را ترکیب کرده و عملکرد خوبی را از خود نشان دهید. بزرگ بودن دنیای بازی و سیستم آب و هوایی بازی موارد دیگری است که استودیو اسکوئر انیکس شدیدا بر روی آن تاکید کرده است. دنیای بازی به‌قدری بزرگ و متنوع است که به هیچ‌وجه مناطق تکراری از نظر طراحی را مشاهده نخواهید کرد همچنین طراحی‌ها و گرافیک چشم نواز بازی به‌قدری خوب است که در محیط‌های جنگلی بازی دوست دارید ناظر صحنه باشید. حرف از طراحی‌ها و گرافیک فاینال فانتزی ۱۵ شد در همین ابتدا بگویم که گرافیک فاینال فانتزی ۱۵ نیز یکی دیگر از بخش‌هایی است که این نسخه را از سایر نسخه‌های این مجموعه متمایز کرده است. بارش باران و تاثیر آن بر محیط و شخصیت‌ها و سایر ویژگی‌های محیطی که همگی بر روی بازی شما تاثیر خواهد گذاشت.

در فاینال فانتزی ۱۵ زمان بارگذاری تنها برای رفتن از یک شهر به شهر دیگر  تعبیه شده است.

بازیکنان می‌توانند برای طی کردن مسیر از اتومبیل معروف رگالیا، همان اتومبیل نمایش داده شده در تریلرهای بازی، استفاده کنند که هم به صورت اتومبیل هست و هم یک وسیله پرنده برای پرواز کردن! نکته جالب توجه این است که یک وسیله نقلیه دیگر هم در این بازی تعبیه شده و آن هم پرنده دوست داشتنی Chocobos است که در نسخه‌های قدیمی این مجموعه نیز شاهد آن بوده‌ایم. البته استفاده از رگالیا یا چوکوبوس‌ها در بازی به‌شیوه‌های مختلفی امکان پذیر است. رگالیا را می‌توانید خود بر پشت فرمان آن نشسته یا ایگنیس رانندگی آن را برعهده داشته باشد و شما از محیط لذت ببرید. همچنین یک سیستم رانندگی خودکار نیز برای این اتومبیل تعبیه شده که نیاز به راننده ندارد البته از این حالت در شب‌های بازی نمی‌توانید استفاده کنید. برای استفاده از چوکوبوس‌ها نیز می‌بایست به محل‌های مورد نظر اجاره چوکوبوس‌ها رفته و آن‌ها را اجاره کنید.

Final Fantasy XV

چهار دوست در یک ماجراجویی بزرگ در کنار یکدیگر و پابه‌پای هم خواهند جنگید. پس یکی از اصلی‌ترین بخش‌های مربوط به این چهار دوست، ارتباط و تعامل با یکدیگر است. در طول راه رفتن در محیط و رانندگی با رگالیا مدام شاهد برقراری دیالوگ بین شخصیت‌های بازی هستیم. هرکدام از سلایق خود گفته یا در مورد شرایط موجود اظهار نظر می‌کنند. همچنین این دیالوگ‌ها حول محیطی که در آن قرار دارید نیز برقرار می‌شود. نکته جالب این قضیه اینجاست با گذشت زمان و طی کردن روند بازی، نوع برقراری دیالوگ‌ها و کارهای جانبی که شخصیت‌ها انجام می‌دهند پیشرفت کرده و به‌عبارتی به‌تکامل می‌رسد. اگر دوست دارید در طول مبارزات با دشمنان کمتری مواجه شوید، به سیستم شب و روز بازی توجه کنید. در بازه‌های زمانی مختلف و آب و هوای متفاوت تعداد دشمنان یا قدرت آن‌ها نیز فرق دارد. همچنین این تغییرات بر روی عملکرد شما نیز تاثیر گذار خواهد بود. برای مثال در بازی استراحت نکنید یا نخوابید، قدرت شما به مرور زمان تحلیل خواهد رفت. از این‌رو با غذا درست کردن و آشپزی برای خود و سایر هم‌تیمی‌هایتان می‌توانید همیشه آن‌ها را سر حال نگه دارید. همچنین یک سیستم بروزرسانی برای بازی تعبیه شده که می‌توانید از طریق آن ویژگی‌های مختلف خود را بروزرسانی کرده تا عملکرد بهتری در انجام کارهای مختلف و مبارزات داشته باشید.

بحث دیگری که شدیدا در گیم‌پلی فاینال فانتزی ۱۵ مهم است، کوئست‌های اصلی و فرعی بازی است. جدای از مراحل اصلی بازی که استودیو اسکوئر انیکس قول داده این بخش از تنوع و جذابیت بالایی برخوردار است، یک سری مراحل فرعی و کارهای تفریحی در بازی تعبیه شده است. برای مثال می‌توانید با دوستان خود به ماهی گیری رفته و ماهی بگیرید یا در بخش مراحل فرعی می‌توانید ماموریت‌های مختلفی را شخصیت‌های غیرقابل بازی دریافت کرده و آن‌ها را انجام دهید. جدای از این‌ها تابلوهایی در محیط بازی قرار داده شده که یک سری کوئست فرعی را شامل می‌شوند. باتمام این تفاسیر بنظر می‌رسد استودیو سازنده برنامه‌های زیادی برای سرگرم شدن بازیکنان تدارک دیده است ولی سوال مهمی این وسط پیش می‌آید و آن هم این است که؛ مراحل فرعی بازی فاینال فانتزی ۱۵ تا چه اندازه می‌تواند مخاطب را سرگرم نگه دارد؟ آیا روند تکراری به بازی الحاق خواهد شد یا خیر؟

Final Fantasy XV

سیستم مبارزاتی بازی در اینجا Active Cross Battle یا به اختصار AXB نام دارد. در این نوع مبارزات که شبیه به مبارزات عادی سایر بازی‌های نقش آفرینی است، می‌توانید به هم‌تیمی‌های خود دستور دهید که در طول مبارزه کردن چه کارهایی را انجام دهند. برای مثال می‌توانید دستور دهید ایگنیس کارهای تدافعی انجام دهد یا پرومتو از سحر و جادو استفاده کرده و نوکتیس و گلادیولوس به قلب دشمن حمله کنند. برای دستور دادن به هر یک از اعضای تیم، یک نوار تعبیه شده که با هر بار شارژ شدن آن نوکتیس قادر به دستور دادن می‌شود. برای مثال نوکتیس می‌تواند انجام حرکتی به نام توفان را به گلادیولوس دستور دهد. پرومپتو می‌تواند تکنیکی به وسیله اسلحه خود به نام Kickback Blast را انجام دهد. ایگنیس توسط قدرت‌های خاص خود اسلحه‌های گروه را شارژ کرده یا چندین و چند دشمنان را علامت‌گذاری کند. انواع و اقسام این همکاری‌ها را در طول مبازره خواهید دید. حتی گاهی اوقات اگر در هنگام مبارزات به یکی از دوستان خود نزدیک شوید، علامتی برای یک ضربه چند نفره دریافت خواهید کرد. با زدن یک دکمه می‌توانید این ضربه ویژه را روی دشمن پیاده کنید. مثلا اگر نوکتیس کنار شخصیت ایگنیس باشد، آن‌ها با همکاری یک‌دیگر ضربه‌ای به نام X-Strike را روی دشمن انجام خواهند داد. به‌عبارتی برنامه‌ریزی و پیاده سازی یک استراتژی جنگی اصلی‌ترین ویژگی سیستم مبارزات فاینال فانتزی ۱۵ است. البته اگر حال و حوصله این کارها را ندارید، می‌توانید همگی به دل دشمن زده و به مبارزه کردن بپردازید.

به لطف سیستم مبارزاتی جدید، میدان نبرد در این نسخه هیجان انگیزتر از گذشته خواهد بود.

جدای از اسلحه‌های بازی، در فاینال فانتزی ۱۵ همانند سایر نسخه‌های این مجموعه می‌توانید از جادوها برای مقابله با دشمنان استفاده کنید. در این نسخه جادوها به دو دسته تقسیم می‌شوند. اولین دسته Ring Magic نام دارد که فقط نوکتیس می‌تواند از آن استفاده کند. جادوهای مربوط به Ring Magic در واقع جادوهای ویژه خاندان سلطنتی بوده که به حلقه سلطنتی متصل است. دومین دسته از جادوها Elemancy نام دارد. گروهی از جادوها که تمامی شخصیت‌های بازی می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند و برخلاف Ring Magic استفاده از آن نیازمند MP نیست. همچنین جادوهای این دسته را می‌توانید تقویت کرده تا در طول مبارزات تاثیرگذارتر باشند. همچنین برای استفاده از جادوها شرایط محیطی نیز تاثیر گذار است. برای مثال استفاده از جادوی آتش در هوای آفتابی  می‌تواند بهترین گزینه باشد زیرا اگر در یک محیط سرسبز قرار داشته باشید، می‌توانید با به آتش کشیدن محیط اطراف دشمنان را محاصره کرده و آن‌ها را به راحتی نابود کنید. خلاف این صحبت نیز صادق است؛ در آب و هوای بارانی با وزش باد استفاده از جادوی آتش بدترین و مضحک‌ترین حرکت است زیرا آتش ایجاد شده به‌سرعت خاموش خواهد شد.

در آخر همگی امید داریم پس از گذشت این همه مدت بتوانیم یک بازی نقش آفرینی با حس و حالی فانتزی را تجربه کنیم. درست است در طول بازی نمی‌توانید با سایر شخصیت‌ها به بازی کردن بپردازید ولی اسکوئر انیکس قول داده به‌واسطه عرضه بسته‌های الحاقی، سایر شخصیت‌ها را در دسترس قرار داهد تا بیشتر با دنیای آن‌ها آشنا شویم. بازی Final Fantasy XV در تاریخ ۹ آذر ماه (۲۹ نوامبر میلادی) بر روی پلی‌استیشن 4 و ایکس‌باکس وان منتشر خواهد شد.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده