// سه شنبه, ۲ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۵۹

معرفی انیمه Death Parade - نمایش مرگ

انیمیشن سریالی «نمایش مرگ» قصد دارد تا دنیای پس از مرگ را با روایتی جالب و دیدنی به‌نمایش بگذارد.

یکی از سخت‌ترین و غیرقابل هضم‌ترین کارهای زندگی این است که به مرگ و زندگی پس از مرگ فکر کنید. اینکه سرنوشت آدم‌ها واقعا پس از مرگ چیست و قضاوت‌ها به چه صورت است. البته در این میان همه ما می‌دانیم که انسان‌ها یا وارد بهشت می‌شوند یا جهنم. حال با این تفاسیر انیمه «نمایش مرگ» (Death Parade) ساخته شده تا نگاهی متفاوت به زندگی پس از مرگ داشته باشد. «نمایش مرگ» ساخته استودیو مدهوس (Mad House) در سال ۲۰۱۵ میلادی است که اگر از طرفداران انیمه سریالی باشید قطعا این استودیو را با انیمه «دفترچه مرگ» می‌شناسید.

«نمایش مرگ» داستان محلی است بنام کوئین‌دکیم که یک سری از افراد پس از مرگ به آن‌جا می‌روند. حال سوال این‌جاست که شرایط ورود به این محیط چیست؟ اصلا هدف چیست و چه‌کسانی در کوئین‌دکیم حضور دارند؟ کوئین‌دکیم محلی است برای کسانی که به‌صورت همزمان فوت کرده و سرنوشت آن‌ها به‌یکدیگر مربوط است. به‌عبارتی با مرگ وارد دنیایی جدید شده که در مورد سرنوشت آن‌ها قضاوت شده و با ورود به این محیط، هیچ حافظه‌ای از نحوه مردن یا اینکه اصلا مرده‌اند یا نه در اختیار ندارند. به‌عبارتی تمامی اشخاص وارد شده به کوئین‌دکیم فکر می‌کنند زنده‌اند. انسان‌ها پس از مرگ به‌دلیل سخت بودن اتفاق رخ داده تمامی حافظه خود را حول این موضوع از دست می‌دهند. اکثر انسان‌ها بر این باورند که بهشت و جهنم پایان کار آدمی است. آیا واقعا این حرف درست است؟ «نمایش مرگ» سعی دارد تا پایانی جدید را بنمایش بگذارد که انسان‌ها پس از مرگ دو دسته هستند. دسته اول کسانی که روحشان از طریق تناسخ وارد جسمی دیگر شده و دسته دوم، کسانی که بدلیل کارهای پلید و ذات بدی که داشته‌اند روحشان در دنیایی تاریک گم می‌شود.

Death Parade

حال برای شناسایی اینکه کدام یک از افراد وارد دنیای تاریک می‌شود، قاضی‌های کوئین‌دکیم از طریق راه انداختن یک بازی بین دو شخص فوت شده آن‌ها را سنجیده و قضاوت نهایی را انجام می‌دهند. با پیش‌روی در بازی آن‌ها واقعیت زندگی خود و این‌که مرده‌آند را نیز به‌یاد می‌آوردند. دکیم، شخصیت اصلی انیمه، قاضی است که با شخصیتی کاملا منحصر به‌فرد در انیمه «نمایش مرگ» به مخاطبین معرفی می‌شود. بازی صورت گرفته یک قانون خاص دارد و آن‌ هم بازی به‌شرط زنده ماندن یا مردن است. به‌عبارتی قاضی جوری فضاسازی می‌کند که شخص بازنده خواهد مرد. حال مهم‌ترین سوال این است که این همه کار برای رسیدن به چه هدفی صورت می‌گیرد؟ انسان‌‌ها همیشه در سخت‌ترین شرایط زندگی و ترس از مرگ حقیقت شخصیت خود را فاش می‌کنند. مهم‌ نیست طرف مقابلتان مادرتان است یا همسر و دوست‌تان. وقتی پای فداکاری یا نجات خود بوسط می‌آید، ذات آدمیت چهره واقعی خود را بنمایش می‌گذارد. این دقیقا موردی است که انیمه «نمایش مرگ» برپایه آن ساخته شده است.

قطعا انسان‌ها موجودات عجیب و غیرقابل پیش‌بینی هستند که در سخت‌ترین شرایط زندگی خود نیز تصمیمات عجیبی می‌گیرند.

حال این وسط یک مشکل بزرگ وجود دارد. بعضی وقت‌ها آدم‌ها حتی در سخت‌ترین شرایط شاید دست به کاری بزنند که از ته‌قلب به آن اعتقادی ندارند. اینجاست که امکان دارد قاضی‌ها در قضاوت کردن خود با مشکل مواجه شده و اشتباه قضاوت کنند (شخصیت‌های کوئین‌دکیم انسان واقعی نیستند). اینجا دقیقا نقطه‌ای است که داستان «نمایش مرگ‌» آغاز شده و آن هم حضور دخترکی بی‌نام و نشان است. شخصی که از خواب بیدار شده و خود را در کوئین‌دکیم می‌یابد. حضور یک دستیار انسانی برای قاضی‌ها می‌تواند کمکی باشد تا آن‌ها بدرستی به‌قضاوت کردن بپردازند. دستیاری که خود گذشته‌ای در اختیار دارد. گذشته‌ای تیره و تاریک و نامعلوم که رفته رفته با آن مواجه خواهیم شد. از طرفی شخصیت پردازی دکیم در انیمه «نمایش مرگ» به‌خوبی انجام شده است. شخصیتی که سرد است و بی‌روح. علاقه خاصی به ساختن عروسک‌های عجیب غریب داشته و بدون هیچ حسی به قضاوت کردن می‌پردازد. حال این دخترک بی‌نام و نشان دقیقا شخصیت مقابل دکیم است. طبیعی است زیرا این دخترک یک انسان بوده و انسان‌ها سرشار از شور و احساسات هستند و به‌خوبی می‌توانند همدیگر را درک کنند. نوع تعامل این دختر با دکیم یکی از ویژگی‌های منحصر به‌فرد انیمه «نمایش مرگ» بوده و تا آخرین لحظه شما را با یک سوال بدنبال خود می‌کشاند؛ آیا این دخترک بی‌نام و نشان می‌تواند شخصیت دکیم را عوض کند؟ به‌عبارتی آیا این دختر می‌تواند احساسات درونی دکیم را عوض کرده و آن‌ها را دگرگون کنند؟

در آخر انیمه «نمایش مرگ» نمایشی است ۱۲ قسمتی از پایان کار آدم‌ها و افسوس‌ها. افسوس به کارهای کرده و نکرده، افسوس و پشیمانی برای اینکه دیگر راهی به‌بازگشت و جبران اشتباهات نیست. براستی آدم‌ها در سخت‌ترین شرایط روی واقعی خود را نشان می‌دهند. هرکس در طول زندگی خود با سختی‌ها و دوراهی‌هایی مواجه می‌شود. انتخاب‌هایمان می‌توانند آینده و زندگیمان را رقم بزنند و چه خوب است که حواسمان به کارهایمان باشد. به کوئین‌دکیم خوش آمدید، اینجا جایی است که سرنوشتتان مشخص می‌شود.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده