// جمعه, ۱۶ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۰۲

آیا نینتندو NX طبق برنامه در مارس ۲۰۱۷ عرضه می‌شود؟

کمتر از ۶ ماه به تاریخ عرضه‌ی کنسول نینتندو NX مانده است، اما هیچ‌گونه اطلاعاتی از این سیستم نداریم.

نینتندو اگرچه در مقایسه با سونی و مایکروسافت در شرایط فوق‌العاده‌ای به سر نمی‌برد و اگرچه به اندازه‌ی دوتای دیگر در مرکز توجه قرار ندارد، اما کماکان در چند ماه اخیر موفق به ایجاد سروصدای زیادی شده است. از ارتباط این کمپانی با «پوکمون گو» گرفته و رابطه‌ی جدید آنها با اپل در راستای عرضه‌ی بازی موبایل «ماریو» بر روی پلتفرم iOS. اما هیچکدام از اینها باعث نشد تا عطش طرفداران و فعالان حوزه‌ی بازی‌های ویدیویی برای شنیدن یک خبر دیگر کاهش یابد. خبری که همه بیش از یک سال است که منتظر آن هستند: انتشار اطلاعاتی از کنسول بعدی آنها که فعلا با نام نینتندو NX شناخته می‌شود. نینتندو بعد از تایید کردن وجود چنین کنسولی، اعلام کرد که تا سال ۲۰۱۶ هیچ حرفی درباره‌ی NX نخواهد زد. ۲۰۱۶ آمد، اما نه تنها خبری از نینتندو و کنسول جدیدش در همایش E3 نبود، بلکه از آن موقع تاکنون هم این شرکت ژاپنی هیچ قدمی برای وفا کردن به قولی که داده بود برنداشته است. این در حالی است که خودِ نینتندو زمان عرضه‌ی رسمی دستگاهش را ماه مارس ۲۰۱۷ اعلام کرد. این یعنی با اینکه فقط شش ماه به این ضرب‌العجل باقی مانده است، اما آنها به‌طرز ناباورانه‌ای کماکان در سکوت خبری به سر می‌برند.

از یک طرف نینتندو مجبور است کنسول جدیدش را در ماه مارس و قبل از به پایان رسیدن این سال مالی عرضه کند، اما از طرف دیگر روز به روز عدم رسیدن کنسول به این تاریخ محتمل‌تر از قبل می‌شود. بنابراین سوالی که این روزها فکر تحلیلگران را به خودش مشغول کرده، این است که آیا نینتندو NX به تاریخ عرضه‌ی اعلام شده می‌رسد یا رونمایی دیر هنگام از این کنسول باعث می‌شود که تاریخ اولیه‌ی عرضه با تاخیر مواجه شود؟ خب، اولین واکنش طرفداران به این سوال این است که هنوز دیر نشده! برخی باور دارند که قبلا سابقه داشته است که کنسول‌هایی در یک سال معرفی و در همان سال عرضه شده‌اند. نمونه‌ی بارزش پلی‌استیشن 4 و ایکس‌باکس وان هستند. اما مسئله این است که این استدلال یک مشکل بزرگ دارد.

درست است که ایکس‌باکس وان شش ماه قبل از عرضه به‌طور رسمی معرفی شد و پلی‌استیشن 4 نیز ۹ ماه قبل از عرضه. اما هر دو کنسول نه تنها کنفرانس‌های رونمایی ویژه‌ی خودشان را داشتند، بلکه از همایش E3 هم نهایت استفاده را کردند و درجه‌ی هایپ‌شان را به سقف چسباندند و دنیا را از حضور خودشان آگاه کردند. این در حالی است که تقریبا اکثر تحلیلگران باور دارند که NX در یکی از برنامه‌های «نینتندو دایرکت» معرفی خواهد شد. تاریخ عرضه‌ی کنسول در مارس هم به این معنی است که خبری از هیچ همایشی در حد و اندازه‌ی E3 تا زمان ارسال کنسول به بازار نخواهد بود. بنابراین پیش‌بینی عمومی این است که تنها وسیله‌ی نینتندو برای رونمایی از NX ضبط و پخش یکی از ویدیوهای دایرکتش است. البته امکان این هم وجود دارد که این کمپانی نیز مثل سونی و مایکروسافت کنفرانس مستقل زند‌ه‌ی خودش را ترتیب ببیند.

تمام اینها در حالی است که منهای پلی‌استیشن 2، سابقه نداشته که کنسولی خارج از دوره‌ی زمانی فصل تعطیلات میلادی عرضه شود. ناگفته نماند که شرایط سونی و مایکروسافت در رابطه با رونمایی از کنسول‌هایشان چند ماه مانده به عرضه از یک نظر دیگر هم با نینتندو فرق می‌کند. یادمان نرود که سونی و مایکروسافت زمانی رسما قدم به نسل بعد گذاشتند که هر دو نسل موفقی را پشت سر گذاشته بودند و طرفداران برای سیستم‌های جدید آنها هیجان‌زده بودند. اما نینتندو بعد از شکست Wii U در وضعیتی قرار دارد که باید بیشتر ار رقبا، کنسول جدیدش را به مردم بشناسد و به آنها ثابت کند که اشتباه گذشته دوباره تکرار نخواهد شد. بنابراین آنها به جای رونمایی و عرضه‌ی شتاب‌زده، طبیعتا به زمان بیشتری برای جلب اعتماد دوباره‌ی مردم نیاز دارند.

با اینکه فقط شش ماه تا ضرب‌العجل عرضه کنسول باقی مانده، اما نینتندو به‌طرز ناباورانه‌ای کماکان در سکوت خبری به سر می‌برد ‌

اما با وجود تمام اینها، تحلیلگران باور داشتند که اگر نینتندو بتواند قبل از ماه اکتبر، از NX رونمایی کند، شانس این را دارد که به تاریخ عرضه‌ی اولیه‌اش برسد، اما می‌دانید چه شده است؟ هم‌اکنون ما در هفته‌ی دوم اکتبر به سر می‌بریم، اما خبری نشده است و حالا با هر روزی که می‌گذرد، رسیدن به عرضه‌ی مارس یا غیرممکن‌تر می‌شود، یا حرکت بدی از سوی نینتندو خواهد بود. از یک سو عرضه‌ی کنسول در تعطیلات خیلی سودآورتر بود و همچنین عقب انداختن تاریخ عرضه با توجه به اینکه در فاصله‌ی شش ماه به عرضه هیچ اطلاعاتی منتشر نشده، با عقل جور در می‌آید، اما از سوی دیگر همان‌طور که گفتم یک مشکل وجود دارد. روز سی و یکم مارس ۲۰۱۷ پایان این سال مالی محسوب می‌شود و نینتندو برای راضی کردن سرمایه‌گذاران و سهام‌دارانش چاره‌‌ای جز عرضه‌ی کنسول قبل از این تاریخ ندارد.

با این حال، برخی از تحلیلگران فکر می‌کنند که چنین اتفاقی نباید بیافتد. مسئله این است که نینتندو تاکنون در تولید هایپ برای NX ناموفق بوده است و آنها برای تغییر این وضعیت و عدم تکرار Wii U به زمانی بیشتر از پنج ماه نیاز دارند. تقریبا ۶۰۰ روز از زمانی که NX برای اولین بار معرفی شد می‌گذرد. معرفی‌ای که زودتر از حد موعد صورت گرفت و بیشتر از هرچیز دیگری، تلاشی از سوی نینتندو برای جلب کردن اعتماد سهام‌داران و پایان دادن به شایعاتی بود که خبر از بیرون آمدن نینتندو از حوزه‌ی تولید سخت‌افزار بازی می‌دادند. حالا ما در اکتبر هستیم و تنها چیزی که درباره‌ی این کنسول می‌دانیم تاریخ عرضه‌اش است. حتی معلوم نیست آیا NX اسم واقعی این دستگاه است یا نه. تنها چیز‌هایی که درباره‌ی NX می‌دانیم یک سری شایعه‌ی بی‌پایه و اساس و گمراه‌کننده هستند. یکی می‌گوید کنسول آن‌قدرها قوی نخواهد بود. یکی می‌گوید نینتندو می‌خواهد با سخت‌افزار جدیدش پلی‌استیشن و ایکس‌باکس وان را قورت بدهد. یکی می‌گوید NX یک کنسول دستی خواهد بود. یکی می‌گوید دوباره با یک صفحه‌ی لمسی طرف خواهیم بود که کنترلرهایش قابل حمل است. خیلی از این اطلاعات پراکنده ممکن است درست باشند، اما مسئله این است که هیچکدام از آنها از دهان نینتندو بیرون نیامده است و هیچ مدارک محکمی هم وجود ندارد که این شایعات را تایید کنند.

با هر روزی که می‌گذرد، رسیدن به ضرب‌العجل مارس یا غیرممکن‌تر می‌شود، یا حرکت بدی از سوی نینتندو خواهد بود 

اما چرا الان زمان مناسبی برای رونمایی از NX نیست؟ اگر نینتندو الان از کنسولش پرده‌برداری کند، احتمالا این کار را از طریق برنامه‌ی ویدیویی دایرکت انجام می‌دهد و این اتفاق در زمانی می‌افتد که اوج عرضه‌ی بلاک‌باسترهای حوزه‌ی بازی است. بنابراین رونمایی نینتندو در میان سروصدای بازی‌های بزرگی که در ۲ ماه آینده منتشر می‌شوند گم خواهد شد. بماند که صنعت بازی این هفته‌ها میزبان عرضه‌ی دو دستگاه جدید در قالب پلی‌استیشن VR و پلی‌استیشن پرو از سوی سونی هم است. این حرف‌ها به این معنی نیست که کسی به اطلاعات نینتندو NX توجه نخواهد کرد، فقط در این دوره‌ی شلوغ از سال، حواس اکثر مردم جلب چیزهای دیگری است. چون هم‌اکنون مردم منتظر خرید دستگا‌ه‌ها و بازی‌هایی هستند که در تعطیلات عرضه می‌شوند. پس هایپ کردن دستگاهی که تا شش ماه دیگر خبری از آن نیست، در این لحظه نمی‌تواند مردم را هیجان‌زده کند. دوران تعطیلات وقت عرضه است و نه هایپ. بنابراین عجیب به نظر می‌رسد اگر نینتندو کنسول جدیدش را در این دوره رونمایی کند و آن را در زمانی عرضه کند که تقریبا همیشه زمان مناسبی برای عرضه‌ی یک سیستم مهم نبوده است.

و همان‌طور که گفتم رونمایی از یک کنسول جدید از طریق ویدیوهای ضبط شده کمی عجیب است. عرضه‌ی NX در مارس باعث می‌شود که همایش E3 هم از این پروسه‌ی تبلیغات حذف شود. وقتی سونی و مایکروسافت پلی‌استیشن 4 و ایکس‌باکس وان را هفت-هشت ماه قبل از عرضه معرفی کردند، آنها علاوه‌بر یک نشست اختصاصی زنده، از کنفرانس‌های E3شان هم برای بالا بردن هرچه بیشتر هایپ استفاده کردند. اما به احتمال زیاد نینتندو فقط روی ویدیوهای آنلاین حساب باز کرده است. هم‌اکنون تحلیلگران دو راه پیش روی نینتندو می‌بینند. اول اینکه این کمپانی می‌تواند عرضه‌ی NX را از مارس به ماه می یا ژوئن عقب بیاندازد. اگرچه یک عرضه‌ی تابستانی در حد تعطیلات سال نو عالی نیست، اما حداقل آنها می‌توانند از فرصت E3 2017 نهایت استفاده را کنند و با اعلام این خبر که کنسول بعد از کنفرانس برای خرید آماده است، تمام نظرها و بحث‌ها را به خودشان اختصاص بدهند. همچنین از آنجایی که تابستان معمولا دوران کسادی عرضه‌ی بازی است و بچه‌ها مدرسه نمی‌روند، نینتندو می‌تواند از این نظر نیز در کانون توجه قرار بگیرد و در اوج عطش مطبوعات و مصرف‌کنندگان، چیزی برای صحبت کردن و سرگرم شدن برای آنها رو کند. عرضه‌ی NX در این دوره‌ی زمانی با یکی-دوتا «زلدا»، «ماریو» یا «پوکمون» بی‌نظیر خواهد بود و کنسول نیز با کمترین رقابت روبه‌رو خواهد شد.

راه دوم اما این است که نینتندو به این نتیجه می‌رسد که شکستن سنت‌ها درست نیست و به جای عجله کردن، یک سال بی‌آب و علف دیگر را با Wii U سر می‌کند و NX را برای عرضه در فصل تعطیلات/پاییز سال بعد برنامه‌ریزی می‌کند. از آنجایی که ما تاکنون چیزی درباره‌ی این سیستم نمی‌دانیم، این منطقی‌ترین راهی است که نینتندو می‌تواند انتخاب کند و فصل تعطیلات هم زمان بی‌خطر و مناسبی برای چنین کاری است. البته این کار بدون ریسک هم نخواهد بود. یک سال زمان بسیار زیادی برای ماندن با Wii U است. این در حالی است که بزرگ‌ترین بازی نینتندو در سال بعد زلدای جدیدی است که همه می‌خواهند آن را بر روی NX بازی کنند. اما غول‌آخرِ ترسناک این سناریو، چیزی نیست جز پروژه‌ی اسکورپیو! نینتندو در صورت عرضه‌ی NX در تعطیلات سال بعد به مصاف با ایکس‌باکس اسکورپیوی مایکروسافت می‌رود و از آنجایی که اسکورپیو از همین الان با سخت‌افزار نان و آب‌دارش شاخ و شانه‌کشی را شروع کرده است، نینتندو با بد کسی در خواهد افتاد. البته مگر اینکه NX قوی‌تر از اسکورپیو باشد یا ویژگی منحصربه‌فردی داشته باشد که آن وقت قضیه فرق می‌کند. هرچند احتمالا وقوع چنین پیچش غیرمنتظره‌ای خیلی پایین است. خلاصه کلام این است که در حال حاضر به نظر نمی‌رسد عرضه‌ی NX در ماه مارس عاقلانه باشد. هرچند از سوی دیگر از آنجایی که نینتندو هیچ برنامه‌ای به جز NX‌ برای ۲۰۱۷ ندارد، نمی‌تواند بیشتر از این، رونمایی از سیستم جدیدش را عقب بیاندازد.

با اقتباس از Forbes


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده