نویسنده: افشین پیروزی
// پنجشنبه, ۱۵ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۳۲

بررسی هدست پلی استیشن VR از دید وب‌ سایت های معتبر دنیا

در فاصله یک هفته مانده به عرضه هدست پلی‌استیشن VR، بررسی‌های این محصول منتشر شده که مروری بر آن‌ها خواهیم داشت.

یکی از مهم‌ترین اتفاقات دنیای فناوری و بازی‌های ویدیویی در سال ۲۰۱۶، عرضه هدست‌های واقعیت مجازی معروفی چون آکیولس ریفت، HTC Vive و پلی‌استیشن VR است که دو مورد اولی در ماه‌های گذشته عرضه شده‌اند و هدست سونی هم در تاریخ ۱۳ اکتبر (۲۲ مهر) وارد بازار خواهد شد تا مثلث هدست‌های حرفه‌ای واقعیت مجازی را تکمیل کند. در حالی که هدست‌های آکیولس ریفت و وایو مخصوص پی‌سی هستند و صد البته به یک رایانه شخصی قدرتمند نیاز دارند، برای استفاده از هدست پلی‌استیشن VR فقط به یک کنسول پلی‌استیشن 4، دوربین پلی‌استیشن و برای برخی بازی‌ها به کنترلر‌های Move نیاز خواهید داشت که همین امر باعث شده تا تجربه واقعیت مجازی با این هدست بسیار ارزان‌تر از دو هدست مخصوص پی‌سی باشد.

از طرفی دیگر سونی در حال حاضر جامعه‌ای ۴۰ میلیون نفری از دارندگان پلی‌استیشن 4 دارد که تمامی آن‌ها پتانسیل تبدیل شدن به خریدار پلی‌استیشن VR را دارند و همین امر هم یکی دیگر از دلایلی است که می‌تواند باعث موفقیت هدست سونی شود.

در فاصله چند روز مانده تا عرضه رسمی این هدست ۴۰۰ دلاری، سایت‌های معتبر دنیای بازی و فناوری توانسته‌اند این هدست را بررسی کرده و نظرات خود را در مورد آن منتشر کنند. حال در ادامه مطلب نگاهی به بررسی این سایت‌ها از پلی‌استیشن VR خواهیم داشت:

پلی‌استیشن VR

  • سازنده: سونی
  • قیمت: ۴۰۰ دلار (باندل مخصوص همراه با Playstation Camera و کنترلر‌های Move به قیمت ۵۰۰ دلار)
  • تاریخ عرضه: ۱۳ اکتبر (۲۲ مهر)

هدست پلی استیشن VR

گیم اسپات (GameSpot)

جیمی تانگ، منتقد سایت گیم‌اسپات، با اشاره به مشکلاتی که هدست پلی‌استیشن VR دارد، خرید و استفاده از آن را حداقل در مقطع فعلی توصیه نمی‌کند:

به‌عنوان یک طرفدار فناوری واقعیت مجازی، دوست دارم که موفقیت هدست پلی‌استیشن VR را شاهد باشم. ولی تجربه این هدست در حال حاضر به شکلی نیست که بتوانم آن را به کسی پیشنهاد کنم. اکثر بازی‌های هنگام عرضه این هدست باعث می‌شود تا حالت تهوع به کاربر دست بدهد و مشکلاتی مثل سرگیجه داشته باشد و همین مساله باعث می‌شود تا حس کنید که استفاده از این هدست برای سلامتی‌تان مضر است. اگر پلی‌استیشن 4 دارید و بی‌صبرانه منتظر تجربه واقعیت مجازی هستید، می‌توانید باندل ۵۰۰ دلاری شامل هدست، کنترلر‌های Move، دوربین مخصوص و بازی Playstation VR Worlds را خریداری کنید. ولی اگر پلی‌استیشن 4 دارید و در مورد واقعیت مجازی هم کنجکاو هستید، پیشنهاد می‌کنم کمی برای رفتن به سراغ این محصول صبر کنید تا بازی‌های بیش‌تر و بهتری برای آن عرضه شوند. برای افرادی هم که کنسول سونی را ندارند، پیشنهاد می‌کنم تا پول‌های خود را برای خرید هدست‌های بهتر جمع‌آوری کنند.

پلی‌استیشن VR

سی‌نت (CNET)

جف باکلر، منتقد سایت معتبر سی‌نت، تجربه نسبتا خوبی از هدست سونی داشته و آن را لایق نمره ۳/۵ از ۵ دانسته است:

آیا خرید پلی‌استیشن VR برای دارندگان پلی‌استیشن 4 ضروری است؟ قطعا خیر. ولی این هدست قادر است تجربه بازی کردن با کنسول را به سطح جدیدی ببرد و استفاده از این هدست برای بار اول واقعا لذت‌بخش است. با اینکه پلی‌استیشن VR ارزان‌ترین تجربه واقعیت مجازی واقعی را ارائه می‌دهد، ولی کماکان یک محصول گران‌قیمت است و این امر باعث می‌شود تا وظیفه سونی برای پشتیبانی از آن در آینده سنگین‌تر شود. در مجموع این هدست پتانسیل خیلی خوبی دارد، ولی هنوز آینده آن تضمین‌شده نیست. اگر دنبال تجربه واقعیت مجازی روی کنسول هستید، پلی‌استیشن VR تنها گزینه موجود برای شما است که کیفیت خیلی خوبی هم دارد.

پلی استیشن VR

ورج (The Verge)

ادی روبرتسون از سایت ورج در بررسی خود از هدست سونی به تعریف و تمجید از سیاست‌های سونی پرداخته و نمره ۸/۵ از ۱۰ را به این محصول داده است:

فراتر از هر تکنولوژی فوق‌العاده‌ای که باید هدست‌های واقعیت مجازی در آینده داشته باشند، اینکه اکثریت مردم بتوانند از این محصولات استفاده کنند امری بسیار ضروری است. با اینکه من انتظار ندارم حداقل در مقطع فعلی هدست سونی به تنها هدستی تبدیل شود که بازیسازان از آن حمایت می‌کنند، ولی سونی با عرضه این محصول نشان داد که قصد دارد واقعیت مجازی را به یک تجربه عمومی در بین گیمر‌ها تبدیل کند. چرا که کلید موفقیت این فناوری، این است که افراد بیشتری بتوانند آن را تجربه کنند و هدست سونی باعث شده تا این کار از همیشه راحت‌تر باشد.

پلی استیشن VR

گیزمودو (Gizmodo)

الکس کرنز، منتقد سایت گیزمودو، هدست سونی را برای افرادی مناسب می‌داند که دوست دارند برای اولین بار وارد دنیای واقعیت مجازی شوند:

اگر پیش از این تجربه واقعیت مجازی شما محدود به هدست‌های موبایل مثل گوگل کاردبرد یا گیر VR می‌شود، عرضه پلی‌استیشن VR بهترین فرصت برای شما است تا وارد دنیای واقعیت مجازی شوید. این هدست قیمت کم‌تری نسبت به رقبای خود دارد و تنظیم کردن آن هم کار راحتی است. به‌علاوه با وجود داشتن ابعاد نسبتا بزرگ، هدست سونی وزن کمی دارد و در نتیجه هنگام استفاده از آن خسته نخواهید شد. پس مخصوصا اگر کنسول پلی‌استیشن 4 دارید، این بهترین گزینه برای شما است.

پلی استیشن VR

انگجت (Engadget)

دویندرا هارداوار، منتقد سایت معتبر انگجت، از هدست سونی راضی بوده و استفاده از آن را تجربه‌ای لذت‌بخش می‌داند:

استفاده از هدست پلی‌استیشن VR واقعا راحت است و هرگز باعث خسته شدن کاربر نمی‌شود. به‌علاوه با وجود ضعیف بودن سخت‌افزار این هدست نسبت به رقبا، بازی‌هایی که برای آن در هنگام عرضه منتشر می‌شوند، واقعا بهتر از تجربه‌های پیشین واقعیت مجازی هستند. با اینکه هدست سونی ارزان‌تر از رقبای دیگرش است، ولی هنوز هم خرید آن با توجه به آینده نه چندان مطمئن واقعیت مجازی، گران به نظر می‌رسد. همچنین این هدست رزولوشن و کیفیت کم‌تری در مقایسه با هدست‌های آکیولس ریفت و وایو ارائه می‌دهد و سخت‌افزار کنسول پلی‌استیشن 4 هم در مقایسه با پی‌سی‌های رایج ضعیف‌تر است.

همچنین در پایان بد نیست به این نکته اشاره کنیم که در ماه آبان شاهد عرضه کنسول قوی‌تر سونی یعنی پلی‌استیشن 4 پرو خواهیم بود؛ کنسولی که گفته می‌شود تجربه استفاده از هدست پلی‌استیشن VR را بهبود خواهد بخشید و شاید استفاده از این محصول روی کنسول جدید سونی، تجربه به مراتب بهتری هم ارائه کند و پتانسیل واقعی خود را به معرض نمایش بگذارد.

از شما دعوت می‌کنیم برای مشاهده‌ی مشخصات فنی انواع هدست واقعیت مجازی و قیمت آن‌ها از بخش محصولات زومیت استفاده کنید. پلی‌استیشن VR، هدست های آکیولس و وایو HTC در کنار دیگر هدست‌های واقعیت مجازی در این بخش در دسترس هستند.

نظرات خود را در مورد پلی‌استیشن VR و نقد‌های آن را با زومجی در میان بگذارید.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده