نویسنده: رضا حاج‌محمدی
// دوشنبه, ۱۰ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۹:۰۲

گزارش باکس آفیس: تام هنکس با Inferno در امریکا شکست خورد

همراه گزارش باکس آفیس زومجی و بررسی پرفروش‌ترین فیلم‌های روز دنیا باشید.

همانند هفته‌ی پیش این فیلم کمدی/ترسناک «بوو! یک هالووین مدیایی» (Boo! A Madea Halloween) بود که صدر جدول باکس آفیس را به دست آورد. چرا؟ دلیلش خیلی مشخص است: اکران این فیلم قبل از آغاز تعطیلات هالووین بهترین تصمیمی بود که تایلر پری برای فیلمش گرفته است. بهترین زمان برای اکران فیلم‌ها یک هفته قبل از تعطیلات است. مخصوصا اگر قرار باشد یک فیلم «ترسناک» را در چارچوب فصل رونق گرفتن فیلم‌های ترسناک عرضه کنید. این‌طوری نه تنها در هفته‌ی اول منتهی به هالووین مورد استقبال قرار می‌گیرید، بلکه هفته‌ی دوم که با هالووین مصادف شده است، درآمد خیلی خوبی به جیب می‌زنید. این دقیقا همان اتفاقی است که این آخرهفته برای این فیلم افتاده است. کمدی ۲۰ میلیون دلاری تایلر پری که از قضا حال‌و‌هوایی هالووینی هم دارد، برای دومین هفته‌ی پیاپی رتبه‌ی اول چارت را به دست آورده تا به این ترتیب سومین فیلم کارنامه‌ی تایلر پری باشد که موفق به انجام چنین کاری شده است.

این فیلم همچنین ۱۶ میلیون و ۶۷۵ هزار دلار در دومین هفته‌ی نمایش‌اش کسب کرد. این رقم به معنای فقط ۴۱ درصد افت فروش نسبت به هفته‌ی قبل محسوب می‌شود و از آنجایی که فیلم‌های پری معمولا در هفته‌ی دومشان با ۵۸ تا ۶۱ درصد افت مواجه می‌شوند، این به معنای رکورد دیگری برای استودیوی تایلر پری پروداکشن است. درآمد «بوو! یک هالووین مدیایی» بعد از ۱۰ روز به رقم ۵۲ میلیون دلار رسیده است و این یعنی فیلم به زودی از مجموع فروش نهایی ۵۲/۲ میلیون دلاری «یک کریسمس مدیایی» (A Madea Christmas) عبور خواهد کرد. هدف بعدی «هالووین مدیایی» زدن رکورد ۶۵ میلیون دلاری «حفاظت از شاهد مدیا» (Madea’s Witness Protection) است که دور از ذهن به نظر نمی‌رسد. بنابراین سوال اصلی این است که آیا «هالووین مدیایی» می‌تواند به درآمد ۹۰ میلیون دلاری «مدیا به زندان می‌رود» (Madea Goes to Jail) برسد یا نه. احتمال اینکه فیلم بعد از پایان تعطیلات با کله سقوط کند زیاد است، اما از سوی دیگر هیچ فیلمی شبیه به آن هم روی پرده‌ی سینماها نیست.

Batman-V-Superman-Unused-Superman-poster

اما اینک به مهم‌ترین تازه‌اکران این هفته و یکی از موردانتظارترین فیلم‌های پاپ‌کورنی فصل می‌رسیم: «دوزخ» (Inferno). در ماه می سال ۲۰۰۶، ران هاوارد «کُد داوینچی» (Da Vinci Code) را ساخت که به خاطر ستاره‌اش تام هنکس و محتوای بحث‌برانگیز دینی منبع اقتباسش، اکرانش را با کسب رقم فوق‌العاده‌ی ۷۷ میلیون دلار آغاز کرد. این فیلم ۱۲۵ میلیون دلاری کارش را با کسب ۲۱۷ میلیون دلار در گیشه‌ی داخلی و ۷۵۸ میلیون دلار از سرتاسر دنیا به سرانجام رساند. سه سال بعد «فرشتگان و شیاطین» (Angels & Demons) اکران شد. افتتاحیه‌ی ۴۶ میلیون دلاری فیلم اگرچه سقوط بزرگی نسبت به فیلم قبلی محسوب می‌شد، اما کماکان خیلی خوب بود. این فیلم ۱۵۰ میلیون دلاری هم کارش را با ۱۳۳ میلیون دلار در خانه و ۴۸۵ میلیون دلار در جهان به اتمام رساند.

خب، هرکس دیگری هم جای سونی بود فکر می‌‌کرد که ممکن است باز دوباره شانس با آنها یار باشد. اگرچه سونی بودجه‌ی فیلم را به ۷۵ میلیون دلار کاهش داد تا از شدت شکست احتمالی فیلم بکاهد، اما ظاهرا «دوزخ» با اختلاف زیادی بدترین افتتاحیه را در بین این سه‌گانه داشته است. سونی انتظار داشت تا در بدترین حالت فیلم عملکردی شبیه به «فرشتگان و شیاطین» داشته باشد، اما از قضا همان بلایی که سر «آلیس درون آینه» (Alice Through the Looking Glass) آمد، گریبان‌گیر «دوزخ» هم شده است. فیلم اکرانش را با کسب فقط ۱۵ میلیون دلار آغاز کرد و بعد از «بوو! یک هالووین مدیایی» در جایگاه دوم چارت قرار گرفت. با وجود چنین آمار بدی، این جایگاه به هیچ دردی نمی‌خورد. درآمد بین‌المللی فیلم شاید به نجات فیلم بشتابد، اما هم‌اکنون بدون شک با یک شکست در گیشه‌ی خانگی مواجه‌ایم. ناسلامتی نه تنها فیلم در آخرهفته‌ی افتتاحیه‌اش کمتر از درآمدِ روز افتتاحیه‌ی «فرشتگان و شیاطین» (۱۶/۴ میلیون دلار) فروخته است، بلکه احتمالا مجموع درآمدش از افتتاحیه‌ی فیلم دوم فراتر نخواهد رفت. در نتیجه تحلیلگران درآمد خانگی ۴۳ میلیون دلار را برای آن پیش‌بینی می‌کنند.

این در حالی است که وضعیت «پل جاسوس‌ها» (The Bridge of Spies) درباره‌ی این فیلم صدق نمی‌کند. فیلمی که اگرچه کارش را با ۱۵/۶ میلیون دلار ضعیف کلید زد، اما به خاطر نقدهای خوبش و نامزدی اسکار رفت تا ۷۲ میلیون دلار در خانه و ۱۶۵ میلیون دلار در دنیا بفروشد. آن هم با بودجه‌ی ۴۰ میلیون دلار. و اگرچه تحلیلگران بعد از عملکرد «سالی» (Sully) انتظار چنین چیزی را هم از «دوزخ» داشتند، اما اشتباه می‌کردند. چون شاید این روزها تریلرهای ستاره‌محور خیلی خوب مورد استقبال قرار می‌گیرند، اما «دوزخ» درست بعد از تریلرهای ستاره‌محور متعددی مثل «سالی»، «هفت دلاور»، «دیپ‌واتر هورایزن»، «حسابدار» و «جک ریچر: هرگز برنگرد» اکران شده است. اما خبر خوب برای «دوزخ» این است که (۱) با فیلم ارزان‌تری (فقط ۷۵ میلیون دلار) طرفیم و (۲) فیلم همین الان در سینماهای خارجی با استقابل خوبی روبه‌رو شده است. فیلم چند هفته قبل از اکران داخلی در بازارهای خارجی روی پرده رفت و تاکنون نزدیک به ۱۵۰ میلیون دلار از سرتاسر جهان کسب کرده است. اگر عملکرد خارجی فیلم همین‌طوری باقی بماند، «دوزخ» این فرصت را دارد تا سه برابر سرمایه‌اش بفروشد.

Batman-V-Superman-Unused-Superman-poster

«جک ریچر: هرگز برنگرد» (Jack Reacher: Never Go Back) در دومین هفته‌ی اکرانش با افت فروش وحشتناک ۵۸ میلیون دلار روبه‌رو شد و فقط ۹/۵۵ میلیون دلار فروخت. از همان اول هم قابل‌پیش‌بینی بود که «هرگز برنگرد» مثل قسمت اول (که به ۸۰ میلیون درآمد خانگی و ۲۱۸ میلیون درآمد جهانی رسید)، نمی‌تواند فروشش را بالا نگه دارد، اما ۶۰ درصد افت فروش برای یک مجموعه‌ی اکشن اصلا خبر خوبی نیست. درآمد ۱۰ روزه‌ی این دنباله ۳۹ میلیون و ۶۷۹ هزار دلار بوده است. در نهایت عملکرد فیلم در بازارهای خارجی است که سرنوشت این فیلم ۶۰ میلیون دلاری را مشخص خواهد کرد.

کسی که اکران بهتری نسبت به تام کروز را تجربه می‌کند، بن افلک با «حسابدار» (The Acountant) است. این فیلم که ۴۴ میلیون دلار خرج ساختش شده، در سومین هفته‌ی اکرانش ۸/۴۷۵ میلیون دلار (۳۸ درصد افت) فروخت و درآمدش را بعد از ۱۷ روز به ۶۱ میلیون دلار رساند. اگر فیلم با همین فرمان جلو برود، درآمد خانگی ۸۰ تا ۸۵ میلیونی‌اش تضمین شده است. پس، بله «حسابدار» به موفقیت خوبی تبدیل شد و ساخت دنباله‌هایش با توجه به کسب ۸۱/۹ میلیون دلار از سرتاسر جهان، دور از انتظار نیست. باید دیدن بن افلک با فیلم بعدی‌اش «در شب زندگی کن» (Live By Night) که اوایل ۲۰۱۷ اکران می‌شود چگونه ظاهر خواهد شد.

«اویجا: ریشه‌ی شیطان» (Ouija: Origin of Evil) در دومین هفته‌ی اکرانش پس از تجربه‌ی ۵۰ درصد افت فروش، ۷ میلیون دلار کسب کرد. این افت فروشی بزرگ‌تر از سقوط ۴۶ درصدی قسمت اول «اویجا» است، اما می‌دانیم اشکال کار از کجاست. این روزها اکثرا «بوو! یک هالووین مدیایی» را به جای «ریشه‌ی شیطان» انتخاب می‌کنند. چرا که سابقه نشان داده کمدی‌های ترسناک مخاطبان بیشتری نسبت به ترسناک‌های معمولی دارند. اما با تمام اینها، افت فروش ۵۰ درصدی برای یک فیلم ترسناک خیلی خوب است. در نتیجه درآمد خانگی این دنباله‌ی ۹ میلیون دلاری بعد از ۱۰ روز، ۲۴ میلیون دلار است. فیلم همچنین ۴۳/۷ میلیون دلار هم در سرتاسر دنیا فروخته است که یک موفقیت عالی برای یونیورسال محسوب می‌شود.

 

جدول ۱۰ فیلم برتر هفته

 

ردیف فیلم فروش این هفته
۱ Boo! A Madea Halloween ۱۶/۶ میلیون دلار
۲ Inferno ۱۵ میلیون دلار
۳ Jack Reacher: Never Go Back ۹/۵ میلیون دلار
۴ The Accountant ۸/۴ میلیون دلار
۵ Ouija: Origin of Evil ۷ میلیون دلار
۶ The Girl on the Train ۴/۲ میلیون دلار
۷ Miss Peregrine's Home for Peculiar Children ۳/۹ میلیون دلار
۸ Keeping Up with the Joneses ۳/۳ میلیون دلار
۹ Storks ۲/۷ میلیون دلار
۱۰ Ae Dil Hai Mushkil ۲/۱ میلیون دلار

 

نگاهی به برخی فیلم‌های تازه‌اکرا‌ن‌شده‌ی این هفته:

دوزخ

Inferno

ران هاوارد، تام هنکس و دن براون بعد از «کد داوینچی» و «فرشتگان و شیاطین» یک بار دیگر برای آوردن یکی دیگر از داستان‌های شخصیت رابرت لانگدانِ نمادشناس به سینما با یکدیگر همراه شده‌اند. ماجرای «دوزخ» از جایی شروع می‌شود که لانگدان پس از باز کردن چشمانش خودش را در بیمارستانی در ایتالیا پیدا می‌کند. در حالی که هیچ ایده‌ای از اینکه چگونه از اینجا سر درآورده است ندارد. اما قبل از اینکه بتواند برای بخاطر آوردن همه‌چیز تلاش کند، سروکله‌ی عده‌ای برای قتل او پیدا می‌شود و این دکترش (فلیسیتی جونز) است که او را نجات می‌دهد و همه‌ی اینها به معنی همراهی این دو برای حل یک معمای عجیب و غریبِ تاریخی دیگر است. این وسط، معلوم می‌شود که یک نوع بیماری فراگیر جهان را تهدید می‌کند.

میک لاسال از لس آنجلس کرانیکل که کم و بیش از فیلم راضی است می‌نویسد: «"دوزخ" فیلم رضایت‌بخش اما کاملا احمقانه‌ای است که در آن رابطه‌ها بی‌منطق هستند، انگیزه‌ی کاراکترها در یک چشم به‌ هم زدن تغییر می‌کند و تام هنکس هم مدل موی عجیبی دارد. اما فیلم با وجود بی‌مغز بودنش، هنرمندانه است. حس‌و‌حال مسخره‌ی فیلم به خوبی ساخته شده. این از آن فیلم‌هایی است که فقط برای جلب توجه‌ی مخاطب ساخته شده، ولی در مقابل احترام هیچ‌کسی را به دست نمی‌آورد». بیل زوکر از شیکاگو سان‌تایمز که فیلم را دوست دارد می‌نویسد: «"دوزخ" تریلر درگیرکننده‌ای است که راستش را بخواهید خیلی بیشتر از فیلم قبلی هاوارد براساس کتاب براون از آن لذت بردم». منتقد هالیوود ریپورتر می‌آورد: «اگرچه اکثر پیچ‌های داستانی فیلم غافلگیرکننده نیستند، اما به‌طرز قانع‌کننده‌ای ارائه می‌شوند و با وجود گروه بازیگران مکمل قوی و همچنین تصویرسازی‌های رویاوارِ خیره‌کننده، "دوزخ" تا این لحظه بهترین قسمت این مجموعه است». جیمز براردینلی از ریل‌ویوز که دو ستاره به فیلم داده می‌نویسد: «"کد داوینچی" رضایت‌بخش اما غیربه‌یادماندنی بود. "فرشتگان و شیاطین" افتضاح بود. "دوزخ" جایی در میان دو قرار دارد. قابل‌تماشا است، اما به هیچ‌وجه ارزش ندارد پول و وقت‌تان را صرف تماشای آن در سینما کنید». امتیاز متاکریتیک این فیلم ۴۴ است.

 گزارش باکس آفیس هفته‌ی گذشته


منبع Box Office Mojo
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده