// یکشنبه, ۹ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۲۳:۰۲

راهنمای جامع بازی Total War: Warhammer - قسمت دهم

در این قسمت از راهنمای جامع بازی Total War: Warhammer با نژاد دووارف‌ها آشنا می‌شوید.

می‌توان گفت نژاد دووارف‌ها دفاعی‌ترین نیروهای کل بازی Total War: Warhammer هستند و حتی ابتدایی‌ترین نیروهای آنها نیز امکان مقاومت در مقابل انواع حملات را داشته و نیروهای Ranged آنها نیز بسیار دقیق و موثر هستند. این‌ها بدین معنی است که شما از همان ابتدای بازی برتری خوبی نسبت به سایر فکشن‌ها و نژادها دارید. البته آنها گران، کُند و در مقابل سواره‌نظام مخصوص هر نژاد ضعیف هستند. اما خوشبختانه شما در ابتدای کمپین باید با نژاد پوست‌سبزها و کنت‌های خون‌آشام مبارزه کنید که زیاد کار سختی نخواهد بود. سعی کنید با سایر فکشن‌های دووارف و انسان‌ها روابط خوبی را آغاز کنید تا در زمان حمله‌ی نهایی Chaos بتوانید به خوبی مقاومت کنید. در میدان نبرد می‌توانید عقب ایستاده و با ادوات جنگی خود دشمن را از پای درآورید و ضربات نهایی را بر آنان وارد کنید.

آموزش بازی Total War: Warhammer

صدای کوبیدن پُتک جنگی بر روی سِندان!

به نسبت ارتش‌های سنتی و پیشین توتال‌وار، انتخاب‌های شما برای نژاد دووارف‌ها محدود هستند. به عنوان مثال شما اجازه می‌دهید که نیروهای دشمن نزدیک شده و سپس با نیروهای Ranged خود ضربات خوبی وارد کرده و با آنان درگیر می‌شوید. در اولین فرصت ممکن سعی کنید نیروهای اصلی خود یعنی «Dwarf Warriors» را به «Longbeards» ارتقا دهید. استراتژی شما این است که که دشمن را به داخل نیروهای خود کشانده، آنها را محاصره و سپس با نیروهای هجومی خود از طرفین ضربات نهایی را بر آنان وارد کنید. این است صدای کوبیدن پتک بر سندان! اگرچه شما نیروی سواره‌نظام ندارید، اما بازهم می‌توانید جای آن را با نیروهای قدرتمند و سریعی مثل «Slayers» پُر کنید. شما دارای نیروهای Ranged بسیار خوبی نیز هستید، اما همیشه به یاد داشته باشید که باید در ابتدا خیالتان از سواره‌نظام دشمن راحت شده باشد تا بتوانید آنها را محاصره کنید. نیروی «Quarrellers» بسیار خوب و قدرتمند است، اما سعی کنید در اولین فرصت آنها را به «Thunderers» ارتقا دهید. در یک کلام این‌که دووارفی عمل کنید!

نیروی Irondrakes بسیار خوب است!

یکی از نقاط قوت نیروهای مخصوص دووارف‌ها، بُرد مناسب آنهاست. نوع معمولی نیروی «Irondrakes» با سلاح‌های آتش‌افکن خود می‌تواند تقریبا هر نیروی دشمن با زره سبک را از پای درآورد. نوع «Trollhammer Torpedo» آنها نیز برای نابود کردن هیولاها و موجوداتی مانند Troll پیش از آنکه به خطوط شما برسند بسیار مناسب است. نیروهای «Ironbreakers» دارای قدرت دفاعی خوبی بوده و پیش از درگیر شدن با دشمن موادی پرتاب می‌‌کنند که می‌تواند ضربات خوبی بر دشمن وارد کنند. اگر هم می‌خواهید از استراتژی نبرد تن به تن بیشتر استفاده کنید، می‌توانید روی نیروی «Hammerers» که نسبت به «Slayers» دارای زره بسیار بهتری هستند، حساب کنید.

نیروی هوایی دووارفی!

هلیکوپترهای دووارفی یا «Gyrocopters» را باید به دقت مدیریت و کنترل کرد و استفاده از آنها به نوعی ریسک محسوب می‌شود. اگر از آنها با دقت استفاده کنید و از نیروهای پرنده و Ranged دشمن دور نگه دارید، می‌توانند به ارتش شما نظم و ریتم خوبی بدهند. سعی کنید از آنها برای انهدام منجنیق و توپ‌های دشمن استفاده کنید. یکی دیگر از استفاده‌های خوبی که می‌توانید از آنها و مخصوصا «Gyrobomber» کنید، این است که هنگام درگیر شدن نیروهای اصلی خود با دشمن، آنها را بمباران کنید.

آموزش بازی Total War: Warhammer

رفتار کوه‌نشینانه

دووارف‌ها تاکنون به واسطه‌ی کوه‌نشین بودن بسیار اذیت شده‌اند، اما این مکان برای آنها سود نیز داشته است. شما قصد دارید به دشمن اجازه دهید به سمت شما بیاید. پس در نقاط بلند کمین کرده و بر سر آنها آتش سنگینی از تیرهای خود را فرود آورید! حتی اگر این کار به ظاهر عقب‌نشینی باشد. پیش از آغاز نبرد به دنبال نقاط مرتفع بگردید و در صورت امکان نیروهای Ranged خود را آنجا مستقر کرده تا از بالای سر نیروهای اصلی شما به سمت دشمن تیر پرتاب کنند. حتی پس از آغاز درگیری تن به تن نیز می‌توانید نیروهای کمان‌دار خود را به طرفین مواضع دشمن منتقل کرده و از پشت تیربارانشان کنید! این روش به حدی موثر است که حتی می‌توانید از نیروهای مستقر در شهرهای خود نیز (Garrison) برای آن استفاده کنید و ارتش‌های اصلی خود را برای تصرف شهر‌های دوردست اعزام کنید.

امکان تعقیب دشمنان در حال فرار وجود ندارد!

یکی از نقاط ضعف نژاد دووارف‌ها این است که نمی‌توانید دشمن‌های در حال فرار را تعقیب کنید و از پای درآورید. در نسخه‌های قبلی توتال‌وار معمولا هر فکشن دارای سواره‌نظام سبکی برای این کار بود، اما با توجه به داستان وارهمر، این‌چنین گزینه‌ای برای دووارف‌ها وجود ندارد و باید با بازگشت برخی از نیروهای دشمن به میدان نبرد، حتی گابلین‌ها، کنار بیایید! تنها کاری که می‌توان انجام داد این است که تا جایی که امکان دارد آنها را با پرتاب تیر و آتش از پای درآورید یا پیش از آنکه بتوانند فرار کنند همگی را از بین ببرید. چون‌که اگر تمامی نیروهای دشمن به یکباره از پای درآیند، دیگر شانس بازگشت مجدد به میدان نبرد را ندارند. همچنین می‌توانید با منجنیق‌ها یا هلیکوپترهای خود آنها را تعقیب کنید.

ساختمان‌سازی

در هنگام بازی بر روی نقشه دقت کنید که در هر شهر چه ساختمان‌هایی را می‌سازید. به عنوان مثال اگر می‌خواهید به نیروی «Slayers» برسید باید یک معبد و یک آهنگری بطور همزمان در آن استان داشته باشید. همانند نژادهای دیگر بازی Total War: Warhammer، به خاطر داشته باشید که ظرفیت‌های ساختمان‌های شما در هر شهر محدود بوده و باید هر کدام را با بهترین ساختمان ممکن پُر کنید. به عنوان مثال ساختن دو «Barracks» در یک استان بی‌فایده بوده و تنها یکی از آنها قابل استفاده است. ظرفیت‌های اضافی خود را با ساختمان‌هایی که منجر به درآمد بیشتر، افزایش رضایت‌مندی مردم و ساخت نیروهای خاص می‌شود پر کنید.

آموزش بازی Total War: Warhammer

اهمیت پول

ارتش دووارف‌ها برخلاف سایر نژادها بیشتر از اینکه به غذا وابسته باشد به پول وابسته است! پول و سکه‌‌های درخشان همه‌‌چیز هستند! همیشه مراقب اوضاع مالی، وضعیت حال حاضر خزانه و حقوق نیروهای خود باشید و سعی کنید در حد توان مالی خود نیرو بسازید. نیروهای این نژاد گران قیمت بوده و حقوق بالایی نیز طلب می‌کنند. اگر مشاهده کردید که نیرویی که ساخته‌اید پس از گذشت مدتی به حد مطلوبی از تجربه نرسیده، آن را مرخص (Disband) کنید. فضاهای اضافی هر شهر و شهرهایی که در مرکز قلمروی شما قرار دارند را به ساختمان‌های تجاری و مالی اختصاص دهید و به جای ساخت دیوار و مواضع دفاعی (در آن شهرها) ساختمان‌ افزایش درآمد بنا کنید.

دارای حالت دفاعی باشید

در شهرهای مرزی خود اقدام به ساخت دیوار و ساختمان‌های دفاعی کنید که هرچه سطح آنها بالاتر باشد، دشمن باید دارای تعداد نیروی بیشتری برای فتح آن باشد. در این حالت شما می‌توانید حتی با نیروهای خود آن شهر نیز (Garrison) از شهر به خوبی دفاع کنید. گاهی اوقات اگر دشمن موفق به فتح شهر نیز شود، در ازای تلفات سنگین خواهد بود و شما می‌توانید در چند ترن بعد شهر را مجددا تصرف کنید.

از مذاکرات استفاده کنید

همیشه سعی کنید روابط خود با سایر فکشن‌های دووارف و انسان‌ها را در حد مطلوبی نگه دارید. ضمیمه کردن دیگر دووارف‌ها به فکشن خود (Confederation) می‌تواند به سرعت درآمد شما را افزایش دهد، اما در نظر داشته باشید که این کار چه نتایج دیگری نیز می‌تواند داشته باشد. آیا ممکن است شما را به جنگ با کنت‌های خون‌آشام سوق دهد؟ آیا به پول حاصل از این کار نیاز دارید؟ به دقت تصمیم‌گیری کنید. این را نیز به خاطر داشته که برای پیروزی نهایی در کمپین بازی، شما حتما لازم نیست مثلا یک منطقه‌ی خاص را تصرف کرده باشید و می‌توانید با صاحب آن منطقه در صورت نیاز و امکان، متحد نظامی شده و آن منطقه جزو مناطق شما نیز محسوب می‌شود. همچنین سعی کنید همیشه با انسان‌ها رابطه‌ی خوبی داشته باشید. با وارد شدن جنگجویان Chaos به بازی نیز می‌توانید از فرصت استفاده کرده و با کسانی که رابطه‌ی خوبی با آنان ندارید، مجددا صلح کرده و دوست شوید.

آموزش بازی Total War: Warhammer

اینجا متعلق به توست یا من؟

شما در حال بازی کردن با نژاد دووارف‌ها هستید و دنیای زیرِزمین متعلق به شماست. شما باید قلعه‌هایی که دارای معدن هستند را تصرف کنید. مثل «Mount Gundabad» که باید به سرعت شروع به ساخت و ساز در آن کنید. این روند به شما کمک می‌کند تا درآمد خود را افزایش داده و بتوانید ارتش‌های قوی‌تری بسازید. رفتن و تصرف شهرهای شمالی در ابتدای بازی به شما کمک می‌کند تا بتوانید به سرزمین‌های جنوبی نیز بروید که البته این کار حیاتی نیست. بهترین درخت تکنولوژی بازی متعلق به دووارف‌ها بوده و همچنین آنها دارای تعدادی مکانیزم‌ مبتنی بر تجارت نیز هستند که می‌توانید با بکارگیری آنها، میزان درآمد خود را تقویت کنید.

رفتن به زیرِ زمین

در انتهای کمپین طولانی بازی شما مجبور هستید به سرزمین‌های از دست‌رفته‌ی دووارف‌ها رفته و آنها را مجددا تصرف کنید. برای این کار نیز به دلیل وجود فسادهای خون‌آشامی و کی-آسی، مجبور هستید از تغییر حالت ارتش خود به «Underway Stance» استفاده کنید تا از این فسادها مصون باشید. باید بسیار مراقب باشید که اگر وارد این حالت شده و از زیرِ زمین حرکت کردید، امکان مقابله با هرگونه نبردی را داشته باشید. چراکه در صورت مورد حمله قرار گرفتن توسط دشمن، اگر شکست بخورید، ارتش شما بطور کامل متلاشی خواهد شد. این حالت برای دفاع از شهرهای محاصره شده نیز مناسب است. همچنین می‌توانید صبر کنید که ارتش‌های پوست‌سبزها نزدیک شده و آنها را در این حالت غافلگیر کرده و مورد حمله قرار دهید.

در قسمت بعدی از آموزش جامع بازی Total War: Warhammer که آخرین قسمت نیز خواهد بود، با راهنمای بازی با نژاد کنت‌های خون‌آشام آشنا خواهید شد. در صورت داشتن هر گونه سوال یا ایراد در روند فهم این قسمت از راهنما، آن را با ما در قسمت نظرات در میان بگذارید.


منبع PC Gamer
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده