نویسنده: نادر امرایی
// چهار شنبه, ۵ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۳۲

اجرا شدن لینوکس برروی پلی‌ استیشن 4 خبر از هک شدن آن می‌ دهد

هکرهایی که در نمایشگاه گیک‌پاون شانگهای شرکت کرده بودند، با هک کردن پلی‌استیشن 4 سیستم عامل لینوکس را برروی آن اجرا کردند.

چندی پیش کنفرانسی در شانگهای چین با نام GeekPwn برگزار شد و هکرهایی که در آن شرکت کردند، با پیدا کردن یک حفره امنیتی در سفت‌افزار (فرم‌ور) نسخه 4.01 کنسول پلی‌استیشن 4 توانستند این کنسول را هک کنند و سیستم عامل لینوکس را برروی آن اجرا کنند. این هکرها پس از این اقدام، با نصب یک امولاتور کنسول NES، بازی معروف Super Mario Bros را برروی پلی‌استیشن 4 اجرا کردند. 

اگر فرض کنیم که این هک واقعی باشد (که پخش آن در کنفرانس GeekPwn باعث تقویت این فرضیه می‌شود) این اولین باری است که از زمان سفت‌افزار 1.76 کنسول پلی‌استیشن 4 هک شده است. 

نکته جالب درباره این هک،‌ این است که کنسول پلی‌استیشن 4 پرو نیز که به زودی عرضه خواهد شد، از این نسخه فرم‌ور استفاده می‌کند که کار هک آن را برای هکرها راحت‌تر می‌کند. این حفره امنیتی، دسترسی کامل به کرنل پلی‌استیشن 4 را برای کاربران فراهم می‌کند و به همین دلیل است که آنها توانستند برروی آن سیستم عامل لینوکس را اجرا کنند. 

مدت‌ها است که یک پورت از سیستم عامل لینوکس برای کنسول پلی‌استیشن 4 در دسترس است اما به دلیل محدودیت‌هایی که سونی برروی کنسول نسل هشتمی خود اعمال کرده است، این پورت عملا بی‌استفاده بود. از طرف دیگر، سونی سابقه بسیار خوبی در بستن حفره‌هایی دارد که هکرها برای کنسول‌هایش پیدا می‌کند و به همین دلیل باید منتظر بمانیم تا بزودی بروزرسانی جدیدی با هدف بستن این حفره‌های امنیتی برای کنسول منتشر شود. هک شدن کنسول، از طرفی که به شما اجازه می‌دهد نرم‌افزارها و سیستم‌عامل‌های مختلفی را برروی آن اجرا کنید، اتفاق بسیار خوبی است اما از طرف دیگر در نهایت می‌تواند منجر به پیدا شدن راهی برای استفاده غیر قانونی بازی‌ها شود که اتفاق بسیار بدی است. 


منبع EuroGamer
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده