نویسنده: آرش رستمی
// چهار شنبه, ۵ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۰۲

کنترلر Joy-Con نینتندو سوییچ احتمالاً فرستنده مادون قرمز دارد

احتمال دارد که نیمه‌ی سمت راست Joy-Con، کنترلر کنسول نینتندو سوییچ، به فرستنده‌ی مادون قرمز (IR) مجهز باشد.

با وجود رونمایی شدن نینتندو سوییچ، هنوز پرسش‌های بی‌پاسخ فراوانی درباره‌ی این کنسول وجود دارد؛ پرسش‌هایی که باعث شده بازار شایعات و حدس و گمان‌ها پیرامون این محصول کم‌وبیش رونق داشته باشد. در یکی از تازه‌ترین این اظهارنظرها گفته شده که یکی از دو کنترلر قابل جداسازی این کنسول، اصطلاحاً Joy-Con، ممکن است که دارای فرستنده‌ی مادون قرمز باشد و تا اندازه‌ای عملکردی مشابه با وی ریموت یا به‌اختصار ویموت (Wiimote، کنترلر اصلی کنسول Wii) را به نمایش بگذارد.

فرضیه‌ی فوق را لارا کیت دیل از وب‌سایت Let’s Play Video Games مطرح کرده و دلایلی را هم ضمیمه‌ی آن کرده است. وی چند روز پیش، پس از رونمایی از سوییچ، در توییتر این‌طور نوشته بود:

با اطمینان می‌گویم که صفحه‌نمایش نینتندو سوییچ از نوع چندلمسی (مالتی‌تاچ) است.

و دقیقه‌ای بعد هم این توییت را پست کرده بود:

تمام بازی‌های نینتندو سوییچ باید در زمان قرار داشتن بخش قابل‌حمل [محصول] در داک کنسول، [هم] قابل بازی کردن باشند؛ [در نتیجه] همه‌ی بازی‌های سوییچ بدون لمس کردن [صفحه‌نمایش] قابل تجربه کردن خواهند بود.

نینتندو سوییچ و احتمال وجود فرستنده مادون قرمز

البته آن‌طور که لارا دیل در گزارش جدیدش اشاره کرده، نینتندو احتمالاً امکان تجربه کردن بازی‌های لمسی در این وضعیت را با راهکاری برای کاربران فراهم کرده است؛ راهکاری که چیزی نیست جز به‌کارگیری یک فرستنده‌ی IR در کنترلر Joy-Con. دیل بر این باور است که Joy-Con راست چنین قطعه‌ای را در خودش جای داده است و در این‌باره به لحظاتی از ویدیوی رونمایی سوییچ استناد می‌کند. در این لحظات، که تصاویر آن‌ها به گزارش پیوست شده، ما بخشی از سطح پایینی Joy-Con راست را می‌بینیم که ظاهراً رویه‌ای شفاف دارد و دیل همین بخش کنترلر را محل قرارگیری فرستنده‌ی مادون قرمز می‌داند. لارا دیل این ادعا را تنها بر اساس حدس و گمان مطرح نکرده؛ بلکه آن‌طور که می‌گوید شنیده‌های‌اش از منابع داخلی کمپانی یوبیسافت او را از این بابت مطمئن ساخته است.

نینتندو سوییچ و احتمال وجود فرستنده مادون قرمز

دیل می‌گوید زمانی که سوییچ در داک قرار می‌گیرد و به تلویزیون متصل می‌شود، دو حسگر کوچک مادون قرمز را فعال می‌کند و به‌نوعی در جایگاهی مشابه Sensor Bar کنسول Wii به ایفای نقش می‌پردازد. به نظر او، محل قرارگیری این حسگرها در بالای صفحه‌ی بخش اصلی و تبلت-مانند کنسول است؛ یعنی همان قسمتی که از پایه‌ی دستگاه بیرون می‌ماند. البته همان‌طور که گفتیم نویسنده‌ی گزارش این سازوکار را جایگزینی برای قابلیت‌های لمسی دستگاه می‌داند و قرار نیست که در اینجا عملکردی در حد ویموت Wii را نظاره‌گر باشیم؛ هرچند که شنیده‌های پیشین Let’s Play Video Games از آن حکایت دارند که کنترلرهای سوییچ می‌توانند بسیاری از قابلیت‌های ویموت را در اختیار کاربران قرار دهند. در این میان دیل به یک مورد اشاره می‌کند که برای او و گروه‌اش عجیب است؛ اینکه در این صورت، با توجه به محل قرارگیری فرستنده‌ی IR، بازیکن باید کنترلر را به‌شکلی در دست بگیرد که منطقی به نظر نمی‌رسد.

نینتندو سوییچ و احتمال وجود فرستنده مادون قرمز

دیدگاه شما درباره‌ی این ادعا چیست؟ به نظرتان نینتندو سوییچ رازی در دل‌اش دارد؟


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده