نویسنده: نادر امرایی
// یکشنبه, ۲ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۰۲

افت ۶.۵ درصدی ارزش سهام نینتندو پس از معرفی سوییچ

به نظر می‌رسد کنسول قابل حمل/خانگی نینتندو با نام سوییچ، نظر مثبت تحلیلگران را جلب نکرده است.

پنج‌شنبه بود که نینتندو به صورت رسمی از کنسول جدید خود با نام سوییچ رونمایی کرد. این کنسول، که یک کنسول خانگی / قابل حمل است، به سنت کنسول‌های نینتندو، نوآوری‌های زیادی دارد. پیش از معرفی رسمی سوییچ و ساعاتی مانده به رونمایی از آن، سهام نینتندو با افزایش ارزش روبه‌رو شد. اما با معرفی شدن این کنسول، ارزش سهام نینتندو ۶.۵ درصد افت داشت. 

این افت ارزش سهام، به چند دلیل رخ داده است. دکتر سرکان توتو یکی از تحلیلگران معروف آسیایی، باور دارد که نینتندو سوییچ، نمی‌تواند کاربران زیادی را جلب کند. وی در مصاحبه‌ای که با وب‌سایت جی‌ال بیز انجام داده بود،‌ در این‌باره گفت:

بسیار متاسفم که این را می‌گویم اما آیا یک کنسول خانگی/قابل حمل در سال ۲۰۱۶ یک نوآوری محسوب می‌شود؟ من بیشتر از همه، نگران این هستم که به غیر از طرفداران سرسخت Nintendo، چه کسانی حاضر به خرید سوییچ خواهند بود؟

سوییچ، فاقد یک ویژگی شاخص است و به نظر من نینتندو برای جلب نظر گیمرهای کژوال (کسانی که فقط برای تفریح بازی‌های ویدیویی را انجام می‌دهند) که هم‌اکنون فقط در حال تجربه بازی برروی موبایل هستند، کار بسیار سختی در پیش دارد. به طور مثال، در کشور ژاپن، بخش بازی‌های موبایل دو تا سه برابر از کنسول‌ها بزرگ‌تر هستند. حتی پلی‌استیشن 4 نیز در ژاپن با مشکلاتی روبه‌رو است و به همین دلیل به نظرم نینتندو چالش بسیار سختی را در پیش دارد که بتواند این رویه را به نفع خود تغییر دهد.

از طرف دیگر، بسیاری از افراد اعتقاد دارند که عرضه بازی سوپر ماریو ران برای iOS می‌تواند مردم را به سمت کنسول‌های خانگی سوق دهد اما توتو اعتقاد دارد که ممکن است این اتفاق رخ ندهد:

من به سختی می‌توانم سناریویی را تصور کنم که در آن کاربران بازی‌های موبایل که به بازی‌های رایگان عادت کرده‌اند به سمت کنسول‌ها سوق داده شوند و چند صد دلار برای خرید کنسول‌های خود خرج کنند. 

از طرف دیگر، جوست فن درینن، تحلیلگر شرکت سوپردیتا، سوالاتی را درباره جذابیت این کنسول مطرح کرده است:

من نمی‌دانم جامعه هدف کنسول جدید نینتندو چه کسانی هستند اما به نظرم هدف این کنسول بیشتر افراد جوان‌تر است. قابلیت‌های این کنسول، بیشتر به صورت منحصرا با در نظر گرفتن جوان‌ها و نوجوان‌ها ساخته شده است. با اینکه کنسول سوییچ نسبت به دیگر کنسول‌های نینتندو کمترین شباهت را به اسباب‌بازی دارد، ویژگی‌های آن، شبیه به محصولات قدیمی این شرکت است. به نظر من اگر شما در ویدیو منتشر شده از کنسول،‌ افراد بزرگسال را با جوان‌ها و نوجوان‌ها عوض می‌کردید، ویدیو خیلی منطقی‌تر به نظر می‌آمد.

پیرس هاردینگ رولس، تحلیلگر دیگری از شرکت IHS اعلام کرد که نینتندو سوییچ در حقیقت پاسخ نینتندو به دنیایی است که در آن گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها، به دستگاه‌های غالب برای بازی تبدیل شده‌اند و همچنین قصد دارد که طرفداران کنسول‌های سنتی را که به دنبال تجربه بازی برروی تلویزیون بزرگ هستند، راضی نگه دارد. رولس در ادامه اعلام کرد که مهم‌ترین کاری که نینتندو باید انجام دهد، این است که نباید به دلیل اینکه می‌خواهد هم کنسول دستی باشد و هم کنسول خانگی، تجربه ضعیفی را برای کاربران ارائه دهد. 

IHS پیشبینی کرد که نینتندو ۲.۸۵ میلیون دستگاه در زمان عرضه‌اش در ماه مارس سال ۲۰۱۷ به فروش خواهد رساند. علاوه بر این، تحلیلگران وب‌سایت جی‌ال بیز معتقدند که نینتندو برای موفقیت،‌ باید این کنسول را با قیمتی کمتر از ۳۰۰ دلار عرضه کند. 


منبع GameSpot
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده