// جمعه, ۳۰ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۲۱:۳۲

گزارش فروش سخت افزار های مربوط به بازی های ویدیویی در ماه سپتامبر منتشر شد

گروه NPD گزارش فروش سخت‌افزار‌های مربوط به صنعت بازی‌های ویدیویی ماه سپتامبر در ایالات متحده آمریکا را منتشر کرد.

گروه معتبر NPD که سال‌هاست در زمینه ارائه آمار فروش بازی‌ها و تجهزات حوزه بازی‌های ویدیویی فعال است، گزارش فروش سخت‌‌افزار‌های این حوزه در آمریکا را در ماه سپتامبر اعلام کرده است. اولین نکته‌ای که در این گزارش به چشم می‌آید کاهش فروش و درآمد‌های این بخش از صنعت بازی‌های ویدیویی نسبت به سال‌های گذشته است. 

بر طبق گزارش گروه NPD میزان فروش سخت‌افزار‌های صنعت بازی‌های ویدیویی نسبت به سال گذشته ۲۵ درصد کاهش پیدا کرده و از ۳۱۱٫۷ میلیون دلار به ۲۳۴٫۳ میلیون دلار رسیده است. همچنین نرم‌افزار‌ها و لوازم جانبی نیز به ترتیب با کاهش ۲۲ درصد (از ۵۸۱٫۱ میلیون دلار به ۴۵۳٫۴ میلیون دلار) و ۲۷ درصد (از ۱۷۹٫۵ میلیون دلار به ۱۳۰٫۸ میلیون دلار) در میزان درآمد نسبت به دوره مشابه در سال گذشته رو‌به‌رو شده‌اند. با این‌حال میزان فروش بازی‌های استیم و نسخه‌ فیزیکی بازی‌های پلتفرم رایانه‌های شخصی ۳ درصد افزایش داشته و رقم ۱۹٫۸ میلیون دلار را به خود اختصاص داده است.

سم ناجی تحلیل‌گر گروه NPD اعلام کرده است که «۳۷ درصد سخت‌افزار‌های به فروش رفته، کنسول‌های ایکس‌باکس وان هستند، اما این میزان فروش به اندازه‌ای نبوده است که قادر به مقابله با کاهش میزان فروش کلی سخت‌افزار‌های حوزه بازی‌های ویدیویی باشد. به دلیل کاهش قیمت متوسط کنسول‌ها در خرده‌فروشی‌ها و افت فروش کنسول‌های پلی‌استیشن 4 و Wii U، مجموع دلاری پرداخت‌شده به منظور خرید سخت‌افزار‌های مربوط به بازی‌های ویدیویی به میزان ۲۵ درصد نسبت به ماه سپتامبر سال ۲۰۱۵ کاهش پیدا کرده است».

پیش از انتشار این گزارش، کمپانی مایکروسافت با استناد به آمار گروه NPD اعلام کرده بود که در ماه سپتامبر کنسول نسل هشتم این کمپانی توانسته رقیب خود یعنی پلی‌استیشن 4 را پشت‌سر بگذارد و برای سومین ماه متوالی میزان فروش ایکس‌باکس وان بیشتر از کنسول سونی بوده است. قرار گرفتن در جایگاه پایین‌تر از ایکس‌باکس وان در بخش پر‌فروش‌ترین کنسول‌های ماه سپتامبر در آمریکا در حالی است که کمپانی سونی مدتی پیش نسخه کوچک‌تر پلی‌استیشن 4 را با قیمت ۳۰۰ دلار معرفی کرده بود. باید صبر کرد و دید که عرضه کنسول پلی‌استیشن 4 پرو با قیمت ۴۰۰ دلاری‌اش در ماه آینده میلادی، چه تاثیری بر روی میزان فروش کنسول‌ها خواهد گذاشت.

در گزارش گروه NPD آمده است که تنها باندل پلی‌استیشن 4 اسلیم ماه سپتامبر یعنی باندل ۵۰۰ گیگا‌بایتی Uncharted 4 توانسته است جایگاه سومین باندل پر‌فروش این ماه را به خود اختصاص دهد. در ادامه این گزارش اعلام شده است که کنسول دستی 3DS، محصول کمپانی نینتندو روند رو‌به‌رشد خود را ادامه داده و کنسول‌های دستی خانواده 3DS نسبت به سال گذشته به میزان ۴۰ درصد افزایش فروش داشته‌اند. با این‌حال کنسول دستی 2DS به تنهایی نسبت به سال گذشته میلادی ۱۱۰ درصد افزایش فروش را تجربه کرده است. روند استقبال از این کنسول دستی از ماه جولای که 3DS پر‌فروش‌ترین کنسول آمریکا لقب گرفت، آغاز شده و عرضه بازی‌های Pokemon Go و Monster Hunter Generations و کاهش قیمت در این امر موثر بوده‌اند.

کاهش درآمد‌های حوزه بازی‌های ویدیویی گریبان‌گیر مجسمه‌هایی از جمله Amiibo و Skylanders نیز بوده و این دسته از مجسمه‌های تعاملی با کاهش ۸۲ درصدی در میزان فروش رو‌به‌رو شده‌اند. همچنین فروش Point Card‌ها نیز ۳۰ درصد کاهش پیدا کرده است. اما کنترلر‌های ایکس‌باکس وان بیش از سال‌ گذشته فروش داشته‌اند. سم ناجی در این‌باره می‌گوید:

بخش اعظم افزایش فروش کنترلر‌های ایکس‌باکس وان به واسطه عرضه کنترلر‌های الیت و ایکس‌باکس وان S محقق شده است. با این حال فروش کنترلر‌های ایکس‌باکس وان برای مقابله با کاهش فروش گیم‌پد‌ها کافی نبوده و درآمد این دسته به میزان ۱۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

همان‌طوری که پیش از این اعلام شد بازی NBA 2K17 و چند بازی ورزشی دیگر توانستند صدر جدول پر‌فروش‌ترین بازی‌های ویدیویی ماه سپتامبر را به تسخیر خود درآورند.


منبع GameSpot
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده