// جمعه, ۳۰ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۰۲

مصاحبه معاون بازاریابی بخش پلی استیشن به مناسبت عرضه پلی استیشن VR

اخیرا سایت Venturebeat در راستای عرضه هدست واقعیت مجازی پلی‌استیشن VR با جان کولر مصاحبه‌ای را ترتیب داده است.

در تاریخ ۲۲ مهرماه سونی هدست واقعیت مجازی پلی‌استیشن VR را به‌صورت رسمی عرضه کرد تا کاربران بتوانند تجربه‌ای جدید از گیمینگ و بازی کردن از طریق کنسول را تجربه کنند. اگر به سال ۱۹۹۵ میلادی و عرضه اولین دستگاه از پلی‌استیشن برگردیم، می‌بینیم که تا به امروز سخت افزارها و ابزارهای مختلفی نظیر کنسول‌های دستی یا کنترلر موو و از آن طرف دوربین پلی‌استیشن برای مجموعه کنسول‌های پلی‌استیشن عرضه شده است. حال هدست واقعیت مجازی پلی‌استیشن VR هشتمین سخت افزاری است که برای این مجموعه و کنسول پلی‌استیشن 4 عرضه شده است.

در همین راستا سایت Venturebeat با جان کولر، معاون ارشد بخش بازاریابی و فروش پلی‌استیشن، مصاحبه‌ای را ترتیب داده است. جان کولر از سال ۲۰۰۵ میلادی و عرضه شدن کنسول دستی پلی‌استیشن پورتابل (PSP) با سونی همکاری کرده است. وی در مجموع بر روی شش سخت افزار از هشت سخت افزار ساخته شده کار کرده و برنامه‌ریزی‌های فروش و بازاریابی‌های این دستگاه‌ها را انجام داده است

جان کولر

Venturebeat: به‌عنوان اولین سوال؛ این هشتمین سخت افزاری است که برای پلی‌استیشن در نظر گرفته شده است. در عرضه سخت افزارهای قبلی چه درسی گرفته‌اید؟

جان کولر: هدف ما از هر کدام از سخت‌افزارهایی که قبلا عرضه کردیم، این بود که کمکی به جامعه گیمرها شود تا بتوانند بهترین محیط و پلتفرم را برای بازی کردن انتخاب کنند. حال هدست واقعیت مجازی پلی‌استیشن VR نیز از این قاعده مستثنا نبوده و قطعا یک ابزار گیمینگ برای ما بحساب می‌آید. ما بر این باور داریم که جامعه گیمرها آماده استفاده از سطح بالای واقعیت مجازی هستند. هدف ما این است که بتوانیم آرزوی آن‌ها را بر آورده و آن‌ها را از محیط بیرون بازی به داخل انتقال داده تا بتوانند تجربه‌ای جدید و هیجان‌انگیز را کسب کنند. حال با این تفاسیر حواس شنوایی و بصری شما بیش از پیش کار کرده و اتفاقات را به‌صورت واقعی‌تر مشاهده و حس خواهید کرد. از این‌رو بسیار خوشحال هستیم که هدست واقعیت مجازی پلی‌استیشن VR را عرضه کرده‌ایم، واقعا هیجان زده‌ایم زیرا این رویداد یک ماجراجویی برای تیم سازنده و دنیای واقعیت مجازی است. قطعا این هدست در بهترین زمان ممکن عرضه و یک نوآوری و ابتکاری جدید بحساب می‌آید.

Venturebeat: چرا بازه زمانی عرضه این هدست، بهترین زمان برای عرضه شدن است؟

جان کولر: ما مراحل ساخت این هدست را از چهار سال پیش آغاز کردیم. بنظر شما در این مدت چه محتویاتی را می‌توانیم به مخاطب ارائه دهیم؟ چه موردی جهت تکامل این هدست را می‌توانستیم انجام دهیم؟ هیچ شخصی اطلاعاتی کامل از دنیای واقعیت مجازی نداشت و تا به‌حال شاهد عرضه این هدست‌ها نبودیم. البته نمونه‌های نیمه‌ مشابهی نظیر عینک گوگل موجود بود که ویژگی‌های مشابهی را انجام می‌دهد ولی خیلی مورد استفاده توسط کاربران قرار نگرفت. ولی فرق ما این بود که ۲۳۰ توسعه دهنده داشتیم که می‌توانستند برای ما محتویات متفاوتی را خلق کنند. از این‌رو فکر می‌کنم این ویژگی‌ها بهتر از هر نوع دانش و اطلاعاتی در مورد دنیای واقعیت مجازی است. پلی‌استیشن VR فقط یک هدست واقعیت مجازی برای مخاطبان حرفه‌ای نیست، بلکه تمامی مخاطبان قادر به استفاده از این هدست بوده و می‌توانند به تجربه بازی‌های متفاوت و گوناگون حول واقعیت مجازی بپردازند. حال در بازه زمانی قرار داریم که می‌توان آن را انقلابی برای واقعیت مجازی دانست و حال عرضه این هدست می‌تواند کمک بزرگی به این انقلاب بکند.

پلی استیشن VR

Venturebeat: پلی‌استیشن VR چه مواردی را برای برند پلی‌استیشن به ارمغان می‌آورد؟

جان کولر: این هدست موارد مثبت زیادی را برای برند پلی‌استیشن به ارمغان می‌آورد. یکی از آن‌ها تبدیل کردن پلی‌استیشن به بهترین پلتفرم برای بازی کردن است. جایی که چه مخاطبین حرفه‌ای و چه مخاطبین تازه‌کار می‌توانند خود را بخشی از جامعه‌ای بدانند که مدام در حال پیشرفت است و می‌توانند بازی‌های مورد علاقه خود را با شکل و شمایلی جدیدتر بازی کنند. من فکر می‌کنم واقعیت مجازی راه موفقیت آمیزی را سپری کرده است زیرا حال محتویات زیادی برای تجربه کردن وجود دارد. شما با این هدست می‌توانید به تمامی محتویات در نظر گرفته شده دسترسی داشته و حتی در بعضی از بازی‌ها تجربه‌ای فراتر از یک بازی ویدیویی را کسب کنید. این هدست می‌تواند رشد برند پلی‌استیشن را بیش از پیش افزایش دهد. همچنین در ماه نوامبر میلادی کنسول پلی‌استیشن 4 پرو نیز عرضه شده که سازگاری خیلی خوبی با پلی‌استیشن VR داشته و تجربه واقعیت مجازی را کامل‌تر می‌کند. حال در میانه نسل فعلی قرار داریم و تا پایان نسل با پلتفرم‌هایی در این مجموعه روبرو خواهیم شد که بسیار پویاتر بوده و قطعا دید ما نسبت به نسل‌های گذاشته تفاوت کرده است.

Venturebeat: تا چه اندازه کنسول پلی‌استیشن 4 پرو بر روی آینده هدست واقعیت مجازی پلی‌استیشن VR تاثیر گذار خواهد بود ؟

جان کولر: کنسول پلی‌استیشن 4 پرو در واقع کنسول میان نسلی است و از نظر دیسک بازی، رابط کاربری و بازی‌هایی که برای پلی‌استیشن 4 و این کنسول میان نسلی عرضه می‌شود یکی بوده و تفاوتی ندارد ولی، می‌تواند بازی‌ها را با کیفیتی نزدیک به رزولوشن 4K اجرا کند. ولی این ویژگی لازمه‌ی پلی‌استیشن VR نیست. این کنسول تنها به شما کمک می‌کند تا در جهت مثبت‌تری به تجربه بازی کردن با پلی‌استیشن VR بپردازید. ولی اینکه بگوییم برای واقعیت مجازی حتما کنسول میان نسلی سونی را لازم دارید، خیر همچین موردی وجود ندارد. در حال حاضر ۴۳ میلیون کاربر پلی‌استیشن 4 وجود داشته که می‌توانند براحتی با پلی‌استیشن VR به بازی کردن بازی‌های واقعیت مجازی بپردازند. به‌عبارتی پلی‌استیشن 4 پرو و پلی‌استیشن 4 تجربه تقریبا یکسانی از واقعیت مجازی را برای مخاطبان خود به ارمغان می‌آورند. ولی کسانی که این کنسول میان نسلی را خریداری کنند، می‌توانند به تجربه کامل‌تری دست پیدا کنند.

Venturebeat: آیا سونی برنامه بلند مدتی برای پشتیبانی از پلی‌استیشن VR تدارک دیده است ؟

جان کولر: مسائل زیادی پیش‌روی است. طبق تجربیاتی که از گذشته کسب کردم، برای عرضه یک سخت افزار جدید، ابتدا باید مطمئن شوید که این سخت افزار تا دو سال یا سه سال آینده با محتویات مختلف از سوی توسعه دهندگان پشتیبانی می‌شود و سپس آن را عرضه کنید. اگر تمامی این موارد را در نظر بگیرید، یک موفقیت بزرگ را کسب خواهید کرد. می‌توانم بگویم که برای پلی‌استیش VR نیز این برنامه‌ها تدارک دیده شده و قطعا در سال‌های آینده از این هدست واقعیت مجازی پشتیبانی خواهد شد. اگر می‌خواهید یک محصول موفقیت آمیز را در اختیار داشته باشید، می‌بایست در طولانی مدت آن را پشتیبانی کرده و محتویات بیشتری را برای آن عرضه کنید. قطعا نمی‌توانید یک عرضه موفقیت آمیز را داشته و پس از آن محصول خود را رها کنید. ما در این مدت زمانی که ساخت پلی‌استیشن VR به طول انجامید، تیم توسعه دهنده خوبی را در اختیار داشتیم. توانستیم به کمک یکدیگر محصول مورد نظر خود را ساخته و عرضه کنیم. قطعا برای پلی‌استیشن VR در سال‌های آینده برنامه‌های بیشتری داریم.

استودیوهای First Party ما در حال حاضر بر روی بازی‌های پلی‌استیشن VR کار می‌کنند ولی صادقانه بگویم، برنامه‌های بیشتری در انتظار شماست. منظورم برادران وارنر و بازی Batman است، استودیو‌های لوکاس فیلم و الکترونیک آرتز برای بازی Star Wars و همچنین بازی‌های بزرگ دیگر که بخشی از بازی‌های پلی‌استیشن VR را تشکیل می‌دهند. بازی‌های مستقلی نظیر Thumper و Super Hyper Cube قطعا می‌توانند تجربه‌های جدید و متفاوتی را برای مخاطبان فراهم سازند. قبلا هم گفتم، ما حدود ۲۳۰ توسعه دهنده برای پلی‌استیشن VR در اختیار داریم که همگی آماده هستند تا محتویات و بازی‌های خود را برای این هدست واقعیت مجازی بسازند.

پلی استیشن VR

Venturebeat: همچنین جدای از مبحث گیمینگ، برنامه‌هایی نظیر Within نیز برای پلی‌استیشن VR در نظر گرفته شده است.

جان کولر: دقیقا این یکی از ویژگی‌های پلی‌استیشن VR است. ما قصد داریم با عرضه اپلیکیشن‌هایی خارج از بازی‌های ویدیویی دنیای واقعیت مجازی را گسترش دهیم. قطعا توسعه و ساخت اپلیکیشن‌های متفاوت و سرگرم کننده می‌تواند تجربه بهتری در کنار بازی کردن را به مخاطب القا کند. برای مثال شما بازی مورد علاقه خود را به اتمام رسانده و با خود می‌گوید خب بعدش چه می‌شود و به‌همین ترتیب این روند ادامه دارد. حال اینجا است که پای برنامه‌هایی نظیر Within بوسط آمده تا شما را در بعدی جدید و تازه سرگرم کند. لاین آپ ما در بخش بازی‌های ویدیویی بسیار پربار و سنگین است ولی قطعا در بخش غیر گیمینگ نیز برنامه‌هایی تدارک دیده‌ایم.

ما صحبت‌های بسیاری با سازنده‌های برنامه‌های تلویزیونی و سایر توسعه‌ دهندگان غیر گیمینگ داشته‌ و آن‌ها علاقه خود را به پیاده سازی برنامه‌های خود بر روی پلی‌استیشن VR اعلام کرده‌اند. ولی برای موفقیت باید شیوه نوشتن و برنامه سازی خود را تغییر دهند. برای مثال قطعا نحوه اجرای یک برنامه تلویزیونی و پخش آن از طریق هدست واقعیت مجازی تفاوت‌های بسیاری با یک برنامه عادی دارد. هنوز راه‌های بسیاری برای رفتن و کارهای زیادی برای انجام دادن وجود دارد. با گسترش محدوده غیر گیمینگ خود می‌توانیم موارد تازه و جدیدی را برای جامعه گیمرهای خود به ارمغان بیاوریم.

Venturebeat: به نظر شما رقابت بین پلی‌استیشن VR با هدست‌های واقعیت مجازی پی‌سی مثل آکیولس ریفت و HTC Vive به چه صورت است؟

جان کولر: از همان ابتدا احساس کردیم توانایی ایجاد یک موقعیت گیمینگ موفقیت آمیز را بوجود آوردیم. از این‌رو بهترین تلاش خود را در این راستا انجام دادیم. شما اشاره کردی که ما تا به‌حال پلتفرم‌های مختلفی را در اختیار داشتیم. باید بگویم که موارد بسیاری را یاد گرفتیم و قطعا از آن‌ها برای موفقیت خود استفاده خواهیم کرد. ما در عرضه یک پلتفرم جدید تازه‌کار به‌حساب نیامده و همانند هر شخص دیگر در این صنعت، از جامعه گیمری و نیازهای‌شان باخبر هستیم. همچنین بسیار خوشحالم که توسعه‌دهندگان بسیاری را در اختیار داریم. از طرفی به‌واسطه اعتباری که در اختیار داریم، در زمینه بازی‌های واقعیت مجازی بسیار سرسخت و پرتلاش عمل خواهیم کرد. همچنین در هفته‌های آینده لاین‌ آپ‌های متفاوتی را برگزار خواهیم کرد. کنسول پلی‌استیشن 4 یک وسیله راحت و بدون دردسر برای بازی کردن بوده و این روزها در تمامی منازل یک پلی‌استیشن 4 وجود دارد.

وجود دموهای قابل بازی برای پلی‌استیشن VR یکی دیگر از برنامه‌هایی است که قصد داریم آن را پیاده سازی کنیم. ما تقاضاهای بسیاری در این زمینه کسب کرده‌ایم ولی در ابتدا می‌بایست دانش و اطلاعات خود را در این بخش افزایش دهیم. قطعا برای کسانی که تشنه تجربه واقعیت مجازی هستند، فرصت‌های مختلفی جهت تجربه کردن بازی‌های مورد نظر وجود دارد. همچنین مراکز فروش‌هایی نظیر گیم‌استاپ علاقه بسیار خود را به پلی‌استیشن VR نشان داده و اعلام کرده که حاضر هستند فرصت‌های مختلفی جهت تجربه دنیای واقعیت مجازی را در اختیار مشتریان خود قرار بدهند. ما باید فرهنگ استفاده از واقعیت مجازی را در بین کاربران ترویج دهیم. قطعا یادگیری نحوه استفاده و اینکه دنیای واقعیت مجازی چه مواردی را برای آن‌ها به ارمغان می‌آورد، می‌تواند در شناخت و تجربه آن‌ها نقش مهمی داشته باشد.

در آخر نظر شما کاربران زومجی در مورد این مصاحبه‌ و صحبت‌های جان کولر چیست؟ آیا هدست پلی‌استیشن VR‌ را خریداری و به تجربه بازی‌های واقعیت مجازی خواهید پرداخت؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.


منبع Venturebeat
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده