// یکشنبه, ۲ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۲۳:۰۲

راهنمای جامع بازی Total War: Warhammer - قسمت نهم

در قسمت نهم از آموزش جامع بازی Total War: Warhammer به سراغ راهنمای بازی با نژاد پوست‌سبزها با اقتباس از وب‌سایت پی‌سی گیمر می‌رویم.

بازی با هر نژادی در Total War: Warhammer حس و سبک خاص خود را به شما منتقل می‌کند، اما بازی با نژاد پوست‌سبزها کمی متفاوت‌تر است و می‌تواند حس عجیب‌تری را به شما منتقل کند. آنها با هیچ فکشنی نمی‌توانند تجارت کنند، ارتش‌هایی دارند که اگر برای تُرن‌های طولانی و متوالی آنها را به جنگ نبرید،

شروع به نبرد با یکدیگر می‌کنند، همچنین اقتصاد آنان به گونه‌ای است که باید بنیان اصلی آن را بر غارت و چپاول کردن شهرهای دیگران بگذارید. در یک کلام، بازیکن را مجبور می‌کند خود را در نقش شخصیت و لرد اصلی خود ببیند و کسی شبیه به چنگیز خان سبز از آن بسازد!

اگر شما در حالی که با یک نژاد دیگر بازی می‌کنید با پوست‌سبزها مواجه شوید، معمولا این مواجهه در زمان‌هایی نامناسب برای شما، مثلا وقتی که در حال نبرد با فکشنی دیگر هستید، رخ خواهد داد و آنها به دنبال غارت کردن سرزمین‌های شما و تحریک مردم شما به شورش وارد می‌شوند! سپس وقتی می‌خواهید ارتش آنان را نابود کنید، به یک ارتش کمکی Waaagh نیز برخورد خواهید کرد که احتمالا لردی مانند Grimgor Ironhide آن را فرماندهی می‌کند و حداقل ۳ سطح نیز از بهترین لرد شما بالاتر است! اما وقتی شما در نقش آنان شروع به بازی می‌کنید تازه متوجه حس عجیب و خاصی که این نژاد به شما منتقل می‌کند می‌شوید. راه و روش آنان بر غارت و ویرانی است و در فانتزی وارهمر نیز چنین بوده و شما باید با آن کنار بیایید!

آموزش بازی Total War: Warhammer

اُرک‌ها در مقابل گابلین‌ها

درست همانند نژاد کنت‌های خون‌آشام که در ابتدای بازی تمامی ارتش‌های خود را به واسطه‌ی زامبی‌ها و اسکلت‌ها پر می‌کنند، پوست‌سبزها نیز نیروهای فراوانی برای ابتدای بازی داشته تا دشمن را در دشت‌های نبرد آسوده نگذارند. اما تقریبا تمامی نیروهای گابلین را می‌توان بی‌مصرف دانست و تنها باید تا زمانی که امکان جایگزینی آنان با ارک‌ها، چه پیاده‌نظام و چه سواره‌نظام، مهیا می‌شود، از آنان استفاده کنید. البته گابلین‌های کمان‌دار می‌توانند دقیق‌تر و سریع‌تر نیروهای دشمن را مورد حمله قرار دهند اما در هنگام نزدیک شدن دشمن و احساس خطر نیز خیلی سریع‌تر پا به فرار می‌گذارند! البته شاید بتوان دسته‌ی گابلین‌ها شب مجهز به Fanatic را مستثنی دانست. چون‌که می‌توانند خود را مخفی کرده و در هنگام حمله‌ی اولیه‌ی دشمن (Charge) ضربات خوبی به آنان وارد کنند. اما پس از آن دوباره تبدیل به گروه بی‌‌خاصیتی از گابلین‌ها شده که تنها می‌توانند دشمن را معطل کنند. در اکثر اوقات ارک‌ها بهتر از گابلین‌ها هستند.

فرمان‌پذیری یا Leadership چیست؟

اگرچه ارک‌ها قوی‌تر از گابلین‌ها هستند، اما همچنان نمی‌توان آنها را برای نگه داشتن خطوط در مقابل دشمن با اطمینان قرار داد. حتی ترول‌های عظیم‌الجثه نیز اگر تحت فشار قرار بگیرند پا به فرار می‌گذارند. اما با تمام این اوصاف این‌ها مسائلی نیستند که نیاز باشد شما زیاد به آنها فکر کنید. اگرچه پوست‌سبزها سریع از میدان به در می‌شوند، اما به همان سرعت نیز دوباره و دوباره به میدان نبرد بازمی‌گردند (اگرچه شما می‌توانید با مادهای بسیاری که برای این کار ساخته شده، کاری کنید که آنها بسیار دیرتر از نبرد فرار کنند) گاهی اوقات و هنگامی که در حال تصرف یک شهر هستید، بخشی از نیروهای شما که در حال فرار هستند، بصورت کاملا تصادفی به جای این‌که به خارج از شهر فرار کنند، به داخل و پشت خطوط دشمن فرار می‌کنند و خیلی ساده برخی از نقاط مهم شهر را در کنترل می‌گیرند که در نوع خود جالب است! اگرچه در بازی جادوها و قابلیت‌هایی برای فرماندهان وجود دارد که میزان Leadership نیروها را افزایش داده تا دیرتر از نبرد فرار کنند، اما این فرار و بازگشت مجدد به میدان نبرد مساله‌ای است که باید به آن عادت کنید! همیشه به خاطر داشته باشید که بخشی از حواس خود را به نیروهایی که عقب‌نشینی کرده‌اند معطوف کنید تا بتوانید آنها را مجددا به سمت میدان نبرد هدایت کنید.

آموزش بازی Total War: Warhammer

سریع‌تر و قدرتمندتر، اما کم‌عقل‌تر!

نگرانی شما برای Leadership پایین گابلین‌ها و ارک‌ها زمانی تقریبا پایان می‌یابد که شما امکان ساخت ارک‌های سیاه و همچنین غول‌های عظیم‌الجثه را داشته باشید تا به واسطه‌ی آنها بتوانید ضربات سختی به دشمن وارد کنید. دو نیروی قدرتمند دیگر، عنکبوت عظیم‌الجثه‌ای به نام Arachnarok Spide است که توسط تعدادی گابلین جنگل هدایت می‌شود و همچنین یک منجنیق عجیب به نام Doom Diver Catapult که به جای سنگ گابلین‌ها را به سمت دشمن پرتاب می‌کند که در نوع خود بسیار قدرتمند است! در این رسته از نیروها یعنی ادوات جنگی گابلین‌ها بهتر از ارک‌ها بوده و پیشتاز هستند. اما وقتی منجنیق دیگر پوست‌سبزها یعنی Rock Lobbers را با نوع قبلی خود مقایسه می‌کنیم، صرف‌نظر از قدرتمند بودن، دقیق نبودن در هدف‌گیری و همچنین توانایی بسیار ضعیف در زدن اهداف هوایی را متوجه می‌شوید! همچنین این دو را می‌توانید با زدن دکمه‌ی «Insert» روی صفحه کلید خود بصورت دستی کنترل کنید و اهداف را خودتان نشانه‌گیری و مورد اصابت قرار دهید.

در مورد Doom Diver Catapult می‌توانید مانند یک خودرو گابلین بخت‌برگشته را در آسمان به سمت هدف هدایت کنید! اما مراقب باشید که اگر مشغول این‌چنین کاری شدید از طرفین مورد حمله‌ی ناگهانی سواره‌نظام دشمن قرار نگیرید.

هرآنچه متعلق به تو بوده، اکنون متعلق به من است!

غارت کردن (Raiding) برای نژاد پوست‌سبزها بسیار حائز اهمیت است و نباید از آن غافل شوید. به این دلیل که اولا جایگزینی برای عدم تجارت آنهاست و دوما این‌که می‌تواند میزان خوشحالی نیروهای شما از نبرد را (Fightiness) افزایش یا ثابت نگه دارد و از افت آن جلوگیری کند. همانطور که پیش‌تر نیز گفته شد اگر این میزان از حدی کمتر شود،‌ باعث می‌شود نیروهای شما به جان یکدیگر افتاده و تلفات زیادی را به شما وارد سازند. به هر حال ارک‌ها مشتاق‌ترین موجودات دنیای وارهمر به جنگ هستند! یکی دیگر از مزایای غارت کردن این است که اگر نیروهای شما در خارج از مرزهای خود باشند، به مرور بازسازی (Replenish) خواهند شد. البته قرار دادن ارتش به حالت غارت کردن باعث می‌شود نیمی از مسافتی که می‌تواند در یک ترن طی کند کاهش یابد و شاید معایب دیگری نیز داشته باشد که می‌توانید تمامی آنها را با بردن نشان‌گر موس بر روی آن مشاهده کنید (همانطور که در قسمت‌های قبلی آموزش نیز به تفصیل به آن پرداخته شد) پس با زیرکی و حواسی کاملا جمع از دشمنانی که ممکن است در کمین باشند، می‌توانید تمامی سرزمین‌های آباد دنیای کهن را با ارک‌های عضلانی خود غارت کنید!

خشونت اما از نوع ذاتی!

بالا نگه داشتن میزان «Fightiness» هر یک از ارتش‌های خود تنها برای جلوگیری از نبرد بین نیروهای خود نیست و هدف بهتر و قدرتمندتری را دنبال می‌کند. اگر این میزان در هر یک از ارتش‌های شما به بالاترین حد خود برسد، ارتشی از ارک‌ها و گابلین‌های سرگردان را در قالب ارتشی کمکی به نام Waaagh جمع‌آوری می‌کند که به نام فرمانده‌ی ارتشی که «Fightiness» بالای آن باعث ایجاد این ارتش شده، نام‌گذاری می‌شود.

مثلا اگر ارتشی به فرماندهی Grimgor Ironhide دارای «Fightiness» بالا شود، ارتش کمکی آن (Waaagh) با نامی شبیه به «Grimgor Ironhide's Waaagh) پدیدار می‌شود. این ارتش در زدن هر بار دکمه‌ی «End Turn» دقیقا پس از شما حرکت می‌کند، یعنی پیش از هر یک از دیگر فکشن‌های بازی حرکت خود را به سمت مسیرش انجام می‌دهد، انگار که خود شما آن را مستقیما کنترل کنید. البته کنترل آن مانند ارتش‌های خود شما نیست و نمی‌تواند بصورت آنی و لحظه‌ای آن را حرکت دهید و تنها دو راه دارید: یکی این‌که آن را بدون کنترل گذاشته و خواهید دید که در هر ترن به دنبال ارتشی که باعث ایجاد آن شده است (در اینجا ارتش Grimgor Ironhide) می‌آید و او را دنبال می‌کند.

اما شما می‌توانید به آنها مقصدی نشان دهید (خواه ارتش خواه شهری برای تصرف) و می‌بینید که در ترن بعد به سمت آن حرکت کرده و صرف‌نظر از قدرت آن، سعی در نابودی آن دارد. این ارتش‌های Waaagh بسیار کارساز و کمک‌کننده هستند و باید از آنها به بهترین شکل استفاده کنید. البته در نظر داشته باشید که این ارتش‌ها اگر بر اثر نبرد از بین نروند، پس از چندین ترن بصورت خودکار متلاشی خواهند شد. پس تا زمان دارید بر سرزمین‌های دشمنان بتازید! ترکیب نیروهایی که این ارتش‌ها را شکل می‌دهند برای تمامی ترن‌ها یکسان است.

آموزش بازی Total War: Warhammer

ساختمان‌سازی

این‌که شما ارتش و قدرت کافی را دارید و می‌توانید به سرعت پیش‌ بروید بدین معنی نیست که باید هر شهر و قلعه‌ای که دیدید را تصرف کنید و به سرعت مرزهای خود را گسترش دهید. به جای تصرف هر شهر یا قلعه‌ای که بر سر راه شما قرار می‌گیرد، به دنبال تصرف آنهایی باشید که استانِ آن شهر را بطور کامل در اختیار شما قرار می‌دهد. یعنی اگر شما از استان X که دارای ۴ شهر است، ۳ شهر را در اختیار دارید، به دنبال تصرف شهر چهارم آن استان باشید تا بتوانید با کنترل کامل آن، از مزایایش استفاده کنید. در اولویت‌های بعدی تصرف قلعه‌هایی را قرار دهید که می‌توانید در آنها به سرعت به ساختمان «Boss Tent» رسیده یا توان کافی برای دفاع از آن را داشته باشید. این ساختمان برای افزایش رضایت‌مردم بسیار موثر بوده و در ترن‌های میانی و نهایی بازی نیز در کاهش انتشار فسادهای خون‌آشامی و کی‌-آسی کمک شایانی می‌کند. همچنین شما باید ساختمان «Piles of Shiny Stuff» را به هر تعدادی که می‌توانید در استان‌های خود داشته باشید که باعث افزایش درآمد شما خواهند شد. اگر نیز در برخی از شهرهای خود به منابعی خاص مانند الماس و طلا دسترسی داشتید (آن شهر باید بصورت ذاتی دارای آن منبع باشد و این خارج از کنترل شماست) باید در اولین زمان ممکن، ساختمان مناسب برای استخراج و افزایش آن منبع بسازید که در درآمد شما بسیار موثر است. همانطور که بارها نیز گفته شد، تمامی ساختمان‌های نظامی خود را در شهر مرکزی هر استان بسازید.

رشته‌کوه‌های World's Edge Mountains دوستان شما هستند

پس از این‌که توانستید تمامی یا اکثریت سرزمین‌های جنوبی Badlands را تصرف کنید، حتما توجه شما به سمت شمال معطوف می‌شود و احتمالا دوست دارید که از مسیری کوتاه‌تر یعنی تنگه‌ی Black Fire وارد سرزمین‌های میانی و متعلق به انسان‌ها و نیروهای امپراطوری شوید. اما باید دست نگه دارید که راه بهتری نیز وجود دارد. به جای عبور از این تنگه‌ی خطرناک ادامه‌ی رشته‌کوه‌های World's Edge Mountains را در شرق دنبال کنید و هر قلعه‌ای از دووارف‌ها که بر سر راه خود می‌بینید تصرف کنید. اگر به قلعه‌ی «Zhufbar» رسیدید ترجیحا آن را تصرف نکنید به این دلیل که بسیار نزدیک سرزمین‌های کنت‌های خون‌آشام است و می‌تواند باعث ورود فساد خون‌آشامی به سرزمین‌های شما شود. سپس مجددا به سمت شمال رفته و هنگامی که به قلعه‌ی Karak Kadrin رسیدید می‌توانید از این رشته‌کوه‌ها خارج شده و به سرزمین‌های شمالی برسید.

این سرزمین‌ها اکنون آماده تصرف و نابودی هستند و می‌توانید مانند یک ساندویچ خوش‌مزه آنها را ببلعید! اگر در این مسیر نیز در معرض فساد‌ خون‌آشامی قرار گرفتید تنها کافیست حالت ارتش خود را به «Underway Stance» تغییر داده و از زیرِ زمین ادامه‌ی مسیر دهید و فقط برای غارت و تصرف به سطح بیایید. در ترن‌های میانی و نهایی بازی شما باید بتوانید پس از ساخت استحکامات دفاعی خوب، از رشته‌کوه‌ها در مقابل حمله‌ی جنگجویان Chaos دفاع کنید.

لردهای افسانه‌ای

یکی از گزینه‌های بسیار خوبی که پوست‌سبزها برای مقابله با نیروهای کی-آس دارند لرد افسانه‌ای قدرتمند یعنی Grimgor Ironhide است. دومین لرد افسانه‌ای آن‌ها یعنی Azhag The Slaughterer را برای دومین کمپین خود نگه دارید. به این دلیل که وی برای رسیدن به جادوهای قدرتمندش باید تعداد زیادی ماموریت (Quest) را سپری کند و همچنین تا حدودی کُند است. اما به دلیل روابط خوبی که می‌تواند با کنت‌های خون‌آشام داشته باشد، می‌تواند شما را به سمت ایجاد یک اتحاد با آنها هدایت کند! اگر او را به سطوح بالا برسانید در یک کلام به یک هیولا تبدیل می‌شود! اما Grimgor سریع و سرسخت است و از همان ابتدای بازی بسیار قدرتمند بوده و می‌تواند در مقابل نیروهای کی-آس، ضربات خوبی به لردهای آنان بزند. تنها ضعف او این است که در مقابل قهرمان‌های دشمن که از ضربات مستقیم (Direct Damage) استفاده می‌کنند، آسیب‌پذیر است و بهتر است در صورت امکان خصوصیت یا ویژگی به او بدهید که «مقاوم در برابر جادو» باشد (Magic Resistance) که می‌توانید از طریق منوی شخصی‌سازی که در قسمت‌های قبلی آموزش توضیح داده شد این کار را انجام دهید. به عنوان نکته‌ی پایانی نیز این‌که هیچ وقت در فشردن دکمه‌ی «End Battle» در نبردها عجله نکنید و تا جایی که می‌توانید نیروهای در حال عقب‌نشینی دشمن را از بین ببرید. چون‌که باعث افزایش تجربه‌ی نیروهای شما شده و به زبان ساده‌تر، این روش پوست‌سبزهاست!

در قسمت بعدی از راهنمای جامع بازی Total War: Warhammer به سراغ راهنمای بازی با نژاد دووارف‌ها خواهیم رفت. در صورت داشتن هرگونه سوال یا ایراد در روند فهم این قسمت از راهنما، آن را با ما در قسمت نظرات در میان بگذارید.


منبع PC Gamer
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده