// دوشنبه, ۲۶ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۹:۰۲

گزارش باکس آفیس: بن افلک با The Accountant صدر جدول را تصاحب کرد

همراه گزارش باکس آفیس زومجی و نگاهی به پرفروش‌ترین فیلم‌های روز باشید.

به نظر می‌رسد پاییز امسال، فصل پرباری برای فیلم‌های ستاره‌محور بوده است. علاوه‌بر «دختری در قطار» (The Girl of Train) که هفته‌ی گذشته به خاطر امیلی بلانت (یا محبوبیت کتاب مورد اقتباسش) مورد استقبال قرار گرفت، در طول چند هفته‌ی اخیر ما افتتاحیه‌‌های فوق‌العاده‌ای از تام هنکس، دنزل واشنگتن، مارک والبرگ و تیم برتون دیده‌ایم و حالا نوبت بن افلک است. اگر تام کروز هم دوباره بتواند جادویش را با «جک ریچر: هرگز برنگرد» (Jack Reacher: Never Go Back) تکرار کند و تام هنکس فصل را با «دوزخ» (Inferno) با موفقیت به اتمام برساند، اتفاق کم‌نظیری خواهد افتاد. اما چرا فکر می‌کنیم بن افلک دلیل موفقیت «حسابدار» (The Accountant) است؟ چون اینجا با اکشن تریلر بزرگ‌سالانه‌ای طرفیم که براساس هیچ کامیک‌بوک یا کتابی نیست، اما ۲۵ میلیون دلار به عنوان افتتاحیه به جیب زده است. همه‌چیز کم و بیش به قدرت ستاره‌ای بن افلک برمی‌گردد.

این فیلم که با بودجه‌ی ۴۴ میلیون دلار ساخته شده، نقدهای کاملا خوبی دریافت نکرده است و خلاصه‌ی داستانی بسیار غیرمعمولی هم دارد، اما به نظر می‌رسد با استفاده از شهرتِ افلک و آنا کندریک موفق به جذب مخاطب شده است. موفقیت «حسابدار» در حالی اتفاق می‌افتد که فیلم براساس فیلمنامه‌ی کاملا اوریجینالی از بیل دوبوک است. خبری از هیچ مجموعه، منبع اقتباس و چیز دیگری نیست. این به معنی دست کم گرفتن موفقیت دیگر بزرگان پاییز مثل «سالی» (Sully)، «هفت دلاور» (The Magnificent Seven) یا «دختری در قطار» نیست، اما خب، نباید فراموش کنیم که همه‌ی آنها بازسازی، اقتباس و داستان‌های زندگینامه‌ای بودند. خلاصه این افتتاحیه «حسابدار» را بعد از «شماره ۱۰ جاد‌ه‌ی کلاورفیلد» (۲۴/۷۲۷ میلیون دلار)، «نفس نکش» (۲۶/۴ میلیون دلار) و «سازمان جاسوسی» (۳۷/۵ میلیون دلار) در رده‌ی چهارم بهترین افتتاحیه‌‌های یک فیلم لایو اکشنِ غیراقتباسی در سال ۲۰۱۶ قرار می‌دهد. تنها  ابزار فیلم برای جذب مخاطب ارائه‌ی یک اکشن بزرگ‌سالانه و قدرت ستاره‌ای بن افلک بوده است و تمام. چون به گفته‌ی منتقدان حتی آنا کندریک هم حضور کمرنگی در فیلم دارد.

Batman-V-Superman-Unused-Superman-poster

پس، این‌طور که به نظر می‌رسد زمان زیادی از وقتی که افلک را بیشتر به خاطر شکست‌هایش می‌شناختیم گذشته است. همچنین افلک هنوز یک درام جنایی در قالب «در شب‌ زندگی کن» (Live By Night) نیز دارد که اواخر امسال عرضه می‌شود و از آن به عنوان یکی از شانس‌های احتمالی اسکار یاد می‌کنند. اگر آن فیلم هم در گیشه و در نزد منتقدان مورد توجه قرار بگیرد، افلک رسما در کنار کلینت ایستوود و کریستوفر نولان، به یکی دیگر از دارایی‌های مهم کمپانی برادران وارنر تبدیل خواهد شد. «بتمن علیه سوپرمن: طلوع عدالت» (Batman v Superman: Dawn of Justice) هم اگرچه مورد عنایت منتقدان قرار گرفت، اما اکثر منتقدان و تماشاگران نسخه‌ی بتمن او را دوست داشتند و فیلم هم کم و بیش به خاطر حضور ستاره‌ای او ۸۷۳ میلیون دلار در دنیا فروخت.

افتتاحیه‌ی ۲۵ میلیون دلاری «حسابدار» بعد از افتتاحیه‌ی ۳۷ میلیونی «دختر گم‌شده» (Gone Girl) بهترین افتتاحیه‌ی افلک در میان فیلم‌های بزرگ‌سالانه‌اش محسوب می‌شود. با در نظر نگرفتن نرخ تورم، «حسابدار» افتتاحیه‌ی بهتری نسبت به آغاز ۲۳ میلیون دلاری «شهر» (The Town) و ۱۹ میلیون دلاری «آرگو» (Argo) است. با توجه به این موضوع می‌توان گفت به احتمال زیاد بازی در نقش بتمن بوده که افلک را به ستاره‌ی جذاب‌تری تبدیل کرده است. «حسابدار» میانگین امتیاز A را از تماشاگران دریافت کرد. فیلم نقشی در فصل اسکار نخواهد داشت، اما تا دو هفته‌ی آینده و اکران «ستیغ اره‌ای» (Hacksaw Ridge)، این تنها اکشن بزرگ‌سالانه‌ی باکس آفیس محسوب می‌شود و اگر بتواند در خانه و آنسوی آب‌ها به خوبی مورد استقبال قرار بگیرد، شاید افلک سری اکشن جدیدش را کلید بزند.

Batman-V-Superman-Unused-Superman-poster

حالا که حرف از قدرت ستاره‌ای شد به فیلم جدید کوین هارت می‌رسیم. «کوین هارت: حالا چی؟» (Kevin Hart: What Now) یک  استند آپ کمدی است که پس از اکران در ۲ هزار و ۵۶۷ سینما، حدود ۱۱ میلیون دلار فروخت و ۹۹ درصد این فروش از صدقه سری خودِ کوین هارت است. برای مقایسه در سال ۲۰۰۹ «کوین هارت: به دردم بخند» (Kevin Hart: Laugh at My Pain) با ۱/۹ میلیون دلار کارش را در ۹۸ سینما شروع کرد و در نهایت ۷/۷ میلیون دلار کسب کرد. «کوین هارت: بزار توضیح بدم» (Kevin Hart: Let Me Explain) هم در سال ۲۰۱۳ کارش را با ۱۷/۳ میلیون دلار آغاز و با کسب ۳۲ میلیون دلار تمام کرد. این کمدی که بودجه‌ی ۱۰ میلیون دلاری‌اش توسط خود هارت تامین شده، رکورد «پادشاهان کمدی» (The Kings of Comedy) به عنوان بهترین افتتاحیه‌ی یک استند آپ کمدی را شکسته است. این یک موفقیت بزرگ دیگر برای یکی از پرکارترین کمدین‌های این روزها محسوب می‌شود و بعد از Ride Along 2، «سازمان جاسوسی» و «زندگی مخفی حیوانات خانگی»، چهارمین پیروزی او در سال ۲۰۱۶ است.

بالاخره به آخرین تازه‌اکران مهم این هفته می‌رسیم: «مکس استیل» (Max Steel) که کار ساختش در سال ۲۰۱۴ به اتمام رسیده بود، حالا بعد از این همه تاخیر اکران شده است. این فیلم که براساس یک سری اکشن فیگور ساخته شده در حالی اکرانش را کلید زد که از هیچ‌گونه سروصدا و تبلیغاتی بهره نمی‌برد. فیلم هیچ ستاره‌ای ندارد و براساس اجناسی ساخته شده که ۹۹ درصد مخاطبان چیزی درباره‌اش نشنیده‌اند و فقط به این دلیل وجود دارد که زمانی این اجناس خیلی معروف بودند و حالا دیگر نیستند. بماند که منتقدان هم اصلا فیلم را دوست نداشته‌اند. پس تعجب‌برانگیز نیست که فیلم کارش را با کسب فقط ۲/۱ میلیون دلار آغاز کرده است.

Girl on the Train

در میان فیلم‌های قدیمی چارت، «دختری در قطار» در هفته‌ی دومش با ۵۱ درصد افت فروش مواجه شد و ۱۱/۹۷ میلیون دلار کسب کرد و مجموع درآمد خود را بعد از ۱۰ روز به ۴۶ میلیون دلار رساند. عملکرد فیلم شبیه به «زندانیان» (Prisoners) است. آن فیلم هم در هفته‌ی دومش با ۴۷ درصد افت مواجه شد و در نهایت ۶۱ میلیون دلار فروخت. اگر «دختری در قطار» با همین فرمان جلو برود، درآمد خانگی ۷۰ میلیون دلاری‌اش تضمین شده است. فیلم همین الان سرمایه‌اش را برگردانده است و در مسیر تبدیل شدن به یک موفقیت برای یونیورسال قرار گرفته است.

فانتزی «خانه‌ی دوشیزه پرگرین برای بچه‌های عجیب» با کسب ۸/۹ میلیون دلار و رساندن مجموع درآمد خانگی‌اش به ۶۵ میلیون دلار در رده‌ی چهارم قرار گرفت و اکشن فاجعه‌ای «دیپ‌واتر هورایزن» (Deepwater Horizon) هم با کسب ۶/۳۵ میلیون دلار، مجموع درآمدش را به ۵۰ میلیون دلار رساند. تنها تفاوت بزرگ این دو فیلم پرخرج این است که اگرچه مجموع درآمد جهانی «دوشیزه پرگرین» به ۲۰۰ میلیون دلار نزدیک می‌شود، اما «دیپ‌وارتر هورایزن» هم‌اکنون ۷۷ میلیون در دنیا فروخته است. «تولد یک ملت» (Birth of Nation) نیز در دومین هفته‌ی نمایش‌اش با ۶۱ درصد افت فروش مواجه شد و ۲ میلیون و ۷۱۵ هزار دلار کسب کرد و مجموع درآمد ۱۰ روزه‌اش را به ۱۲ میلیون و ۲۴۳ هزار دلار رساند. فیلم نه افتتاحیه‌ی خوبی داشت و نه در جدول دوام داشته است. بنابراین اگر فیلم مورد توجه آکادمی اسکار قرار نگیرد، حتی برای رسیدن به درآمد خانگی ۲۱ میلیون دلاری «ایالت آزاد جونز» (Free State of Jones) هم کار سختی در پیش خواهد داشت.

جدول ۱۰ فیلم برتر هفته

 

ردیففیلمفروش این هفته
۱The Accountant۲۴/۶ میلیون دلار
۲Kevin Hart: What Now۱۵ میلیون دلار
۳The Girl on the Train۱۱/۷ میلیون دلار
۴Miss Peregrine's Home for Peculiar Children۹/۱ میلیون دلار
۵Deepwater Horizon۸/۴ میلیون دلار
۶Storks۷/۱ میلیون دلار
۷The Magnificent Seven۶/۹ میلیون دلار
۸Middle School: The Worst Years of My Life۵/۲ میلیون دلار
۹Sully۴/۱ میلیون دلار
۱۰The Birth of a Nation۱/۶ میلیون دلار

 

نگاهی به برخی فیلم‌های تازه‌اکرا‌ن‌شده‌ی این هفته:

حسابدار

The Accountant

یکی از موردانتظارترین فیلم‌های اکشنِ پاییز ۲۰۱۶ با استقبال ضد و نقیضی روبه‌رو شده است. فیلم درباره‌ی کریستین وولف (بن افلک) است که بیشتر از انسان‌ها، رابطه‌ی خیلی نزدیک با اعداد و فرمول‌های ریاضی دارد. وولف که نابغه‌ی جمع و تفریق‌های پیچیده است به‌طور مخفیانه کارهای حسابداری برخی از بزرگ‌ترین و خطرناک‌ترین سازمان‌های خلافکاری دنیا را برعهده دارد. البته همه‌چیز در این فیلم به تماشای افلک در حال حل کردن مسائل ریاضی ختم نمی‌شود، او که راه و روش مبارزه و تیراندازی هم بلد است، بعد از اتفاقاتی هرج‌و‌مرج بزرگی را در کشور ایجاد می‌کند و نیروهای امنیتی را به دنبال خودش می‌کشاند.

ریچارد روپر از شیکاگو سان‌تایمز که فیلم را خیلی دوست دارد می‌نویسد: «جنون در "حسابدار" حکمرانی می‌کند. یک اکشن تریلرِ تنش‌زا، پیچیده و شگفت‌انگیز که اگرچه همیشه بی‌نقص نیست، اما اهمیتی ندارد. چون این یک سرگرمی تمام‌عیار است». کنت توران از لس آنجلس‌تایمز که از فیلم راضی است می‌آورد: «"حسابدار" یک سرگرمی ژنریکِ نادر است. شوخ‌طبعی و لحن شوخ‌و‌شنگش که در برابر تعداد بالای کشته‌ها قرار می‌گیرد در میان سیل بلاک‌باسترهای الکی جدی امسال، غافلگیری رضایت‌بخشی است». جیمز براردینلی از ریل‌ویوز که سه ستاره به فیلم داده می‌نویسد: «چیزی که "حسابدار" را به اثر منحصربه‌فردی تبدیل می‌کند و آن را به فراتر از اکشن تریلرهای استنادارد سوق می‌دهد این است که قدرت‌های ابرقهرمانی شخصیت اصلی، از اوتیسم او ریشه می‌گیرند». میک لاسال از سن فرانسیسکو کرانیکل که از فیلم راضی نیست می‌نویسد: «بخش زیادی از فیلم لذت‌بخش است و از کیفیت یک اکشن درجه‌یک بهره می‌برد، اما فیلم در نهایت به درون یک شکست خنده‌دار سقوط می‌کند و دو ساعت از وقت‌تان را تلف می‌کند». امتیاز متاکریتیک این فیلم ۵۱ است.

 

کوین هارت: حالا چی؟

Kevin Hart: What Now

«کوین هارت: حالا چی؟» یک استند آپ کمدی با حضور کوین هارت است. «حالا چی؟» از این نظر اهمیت دارد که کوین هارت در این فیلم برنامه‌ی زنده‌ای را در مقابل ۵۰ هزار نفر در استادیوم لینکلن فایننشنال ایالت فیلادلفیا اجرا کرده است که این موضوع از این نظر یک رکوردشکنی محسوب می‌شود و از جمله بزرگ‌ترین تورهای کمدی تاریخ است. این مراسم در تاریخ ۲۹ آگوست ۲۰۱۵ صورت گرفته بود و حالا کمپانی یونیورسال فیلم آن را اکران کرده است. «حالا چی؟» اما توسط اکثر منتقدان مورد ستایش قرار گرفته و بسیاری آن را یکی از بهترین نمایش‌های هارت می‌دانند.

جیمز براردینلی که سه و نیم ستاره به فیلم داده می‌نویسد: «اگر طرفدار کوین هارت هستید، همه‌چیز را بی‌خیال شوید و برای دیدن این فیلم عجله کنید. اگر طرفدار کوین هارت نیستید، پس فراموش کنید. اینجا چیزی برای شما وجود ندارد». ریچارد روپر از شیکاگو سان‌تایمز می‌آورد: «اگر مثل من فکر می‌کنید کوین هارت بامزه است، پس مثل من یک‌عالمه خواهید خندید. اما اگر نه، پس دلیل دیگری برای تماشای این فیلم وجود ندارد، مگه نه؟» منتقد اینترتینمنت ویکلی می‌نویسد: «هیجان فراوان هارت او را به مجری درگیرکننده‌ای تبدیل می‌کند و انرژی او در ارائه کاری می‌کند تا حتی متوسط‌ترین جوک‌ها هم به نتیجه برسند». امتیاز متاکریتیک این فیلم ۶۱ است.

 گزارش باکس آفیس هفته‌ی گذشته


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده