// دوشنبه, ۲۶ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۲۲:۵۹

راهنمای جامع بازی Total War: Warhammer - قسمت هشتم

از این قسمت با راهنمای اختصاصی هر یک از نژادهای اصلی بازی Total War: Warhammer با اقتباس از وب‌سایت پی‌سی گیمر همراه شما هستیم.

نیروهای امپراطوری در دنیای وارهمر به عنوان مرکزیت اصلی انسان‌ها در قاره‌ی کهن شناخته می‌شود. طراحی آنان را می‌توان شبیه به فکشن «Holy Roman Empire» در بازی Total War: Medieval II دانست که دارای نیروهایی مانند شوالیه‌های زره‌پوش، پیاده‌نظامی با سبک و سیاق قرون وسطی، زوبین‌داران و اسلحه‌داران هستند. رهبر اصلی این گروه نیز طبق داستان وارهمر از بین تعدادی شخص منتخب که Elector نامیده می‌شوند، انتخاب می‌شود که طبیعتا به مذاق سایر آنها خوش نمی‌آید! این نژاد را شاید بتوان راحت‌ترین نژاد برای شروع در بین سایر نژادهای بازی دانست. به این دلیل که هیچ‌یک از همسایگان آنها در شروع بازی نه با آنها متحد، نه دشمن هستند و تقریبا همگی برای زنده ماندن از تهاجم سایرین، ناامید هستند! همچنین تداخل فرهنگی نیز بین آنها و نیروهای امپراطوری وجود ندارد که آزار دهنده باشد. در حالی که در نژادهای پوست‌سبزها و کنت‌های خون‌آشام اینطور نیست. نژادهای دووارف‌ها و شوالیه‌های برتونیا (Bretonnia) نیز به دلیل دید خوبی که نسبت به امپراطوری دارند، می‌تواند در زمان تهاجم نیروهای کی-آس، به راحتی با شما متحد شوند. با تمام این اوصاف، به هیچ عنوان نباید خیالتان از جانب پوست‌سبزها و خون‌آشام‌ها آسوده باشد! چون‌که آنها به دنبال فرصتی برای رخنه به سرزمین‌های میانی و استان‌های شما هستند. کافیست برای تُرن‌های طولانی و متوالی آنها را نادیده بگیرید تا شاهد ورود ارتش‌های پرشمار آنان باشید. همچنین تا حد ممکن با سایر فکشن‌های انسان و دووارف وارد جنگ نشوید که با این کار تنها مشکل خود را دوچندان خواهید کرد!

آموزش بازی Total War: Warhammer

جاه‌طلبی به سبک امپراطوری

نیروهای امپراطوری بازی را در حالی آغاز می‌کنند که تنها شهر «Altdorf» را در اختیار دارند که البته می‌توانند به سرعت تمامی شهرهای استان «Reikland» را تصرف کنند. برای رسیدن به پیروزی کوتاه باید تمامی استان‌های آن منطقه را تصرف کنید. این تقریبا به معنی از بین بردن کامل کنت‌های خون‌آشام و غلبه‌ی قطعی بر رهبر اصلی نیروهای Chaos، یعنی Archaon است. در اطراف شما دو فکشن از نژاد پوست‌سبزها نیز حضور دارند که در صورت بی‌توجهی ممکن است ایجاد مزاحمت کنند. بهترین راه برای آغاز و پیشرفت، نزدیک شدن و ایجاد روابط دوستانه با تمامی همسایگان خود، شامل انسان‌ها و دووارف‌هاست. اگرچه بسیاری از آنان بصورت طبیعی میل به ایجاد ارتباط با شما را دارند، اما کارهایی مانند از بین بردن ارتش‌های ولگرد پوست‌سبزها نیز می‌تواند در بهبود این روابط بسیار موثر باشد. اکثر فکشن‌های انسانی همسایه‌ی شما به دلیل نبردهای پیاپی که با یکدیگر داشته‌اند، می‌توانند به راحتی و با پرداخت مقادیر کمی از سکه، به سمت شما جذب شده و ترن به ترن با شما صمیمی‌تر شوند. اگر نیز می‌خواهید تمامی نیروها و شهرهای آن‌ها را به واسطه‌ی «Join Confederation» صاحب شوید، طبیعتا باید دارای ارتش قدرتمندی باشد (حداقل دو ارتش پُر) و برای داشتن این‌چنین ارتشی نیز باید پول قابل توجهی را هر ترن در ازای حقوق آنها پرداخت کنید. پس نیاز به درآمد بیشتری دارید!

بدست آوردن لرد افسانه‌ای، Balthasar Gelt

این لرد افسانه‌ای بر خلاف نام و توانایی‌هایش، در ازای پول فراوانی که هر ترن از خزانه‌ی شما کسر می‌کند، نمی‌تواند کمک زیادی به شما کند و بهتر است به جای گرفتن آن به دنبال ساخت و ارتقای ساختمان‌های استان خود باشید. نیروهای امپراطوری دارای ساختمان‌های ارزان قیمتی هستند که می‌توانید در هر شهری بسازید و در هر ترن میزان کمی سکه به خزانه‌ی شما اضافه می‌کنند. البته ارتقای این ساختمان‌ها به سطح‌های بالاتر ارزش زیادی نداشته و تنها مقدار کمی به سکه‌ی آنها اضافه می‌شود. می‌توانید هر زمانی توانستید آنها را ارتقا دهید. برای ساخت آنها نیز طبیعتا به شهرهای بزرگ‌تر نیاز دارید که رسیدن به شهر بزرگ نیز به رشد نیاز دارد. رشد یا Growth را نیز باید به واسطه‌ی ساختمان «Farm» بدست آورید که البته تنها ساختن سطح اول آن اقتصادی به نظر می‌رسد و سطوح بعدی زیاد تاثیری در روند افزایش رشد استان شما ندارند. همانطور که در قسمت‌های پیشین راهنمای جامع بازی Total War: Warhammer نیز گفته شد، برخی از شهرها دارای ساختمان‌های خاصی هستند که در سایر شهرها وجود ندارد. به عنوان مثال شهر «Grunberg» دارای یک نوع اصطبل خاص است که باعث می‌شود سواره‌نظام ساخته شده در آن استان قدرتمند‌تر شود. به خاطر داشته باشید برای ایجاد ساختمان حتما گاهی اوقات نگاهی به بخش «Building Browser» بیاندازید که بتوانید بهتر زیرشاخه‌های هر ساختمان را مشاهده کنید.

همانطور که در قسمت قبلی نیز گفته شد، برخی از ساختمان‌ها مانند Smith ،Stables ،Foundry و Temple of Sigmar را تنها می‌توانید در شهر مرکزی هر استان تا آخرین سطح بسازید. پس اگر می‌خواهید ساختمان‌های نظامی خود را تا آخرین سطح ارتقا داده و بهترین نیروها را باز کنید، باید این ساختمان‌ها را در مرکز اصلی هر استان بسازید. به عنوان مثالی دیگر، ساختمان College of Wizards در شهر «Altdorf» یکی از ساختمان‌های خاص امپراطوری است که تنها در این شهر قابل ساخت است که البته ساخت آن نیز حیاتی است! گاهی اوقات نیز برای حفاظت از شهر نیاز به ساخت دیوار دارید که خود، یکی دیگر از ظرفیت‌های ساختمان‌سازی شهر را مصرف می‌کند. در نظر داشته باشید که کوچک‌ بودن درخت تکنولوژی نیروهای امپراطوری نسبت به نژادهای دووارف‌ها و کنت‌های خون آشام تقریبا بی‌فایده است. چون‌که شما با ساخت سطوح میانی و بالایی ساختمان‌ها، تنها ۳ تکنولوژی را می‌توانید در یک زمان باز کنید و به همین دلیل در ابتدای بازی تکنولوژی‌های زیادی برای انتخاب ندارید. به دلایل ذکر شده و برخلاف نژاد کنت‌های خون‌آشام، سخت است بتوانید تمامی ساختمان‌های کلیدی مد نظر خود را در یک استان بنا کنید و ترکیبی کافی از تمامی نیروها را در یک استان بسازید. پس باید هنگام هجوم نیروهای کی-آس از مناطق بیشتری حفاظت کنید و نمی‌توانید مانند خون‌آشام‌ها تمرکز خود را بر مناطق کمتری بگذارید. بازی طولانی‌تر با نیروهای امپراطوری، شرایط سخت‌تری را پیش‌روی شما خواهد گذاشت.

فرمانده

انتخاب کردن فرمانده برای نیروهای امپراطوری نسبت به سایر نژادها می‌تواند تفاوت‌های زیادی در ارتش شما ایجاد کند به این دلیل که انتخاب درست آنها سخت است. شما فرمانده کارل فرانز، یکی از بهترین لردهای کل بازی را دارید که با هر ارتقای سطح، به قدرتش در میدان نبرد افزوده می‌شود و پس از رسیدن به سطحی خاص می‌تواند مرکب مخصوص خود یعنی DeathClaw را باز کند که قدرتش را دوچندان خواهد کرد. همچنین با انتخاب وی به عنوان لرد افسانه‌ای شما برای آغاز بازی، نیروهایی در اختیار وی قرار خواهند گرفت که علاوه بر قدرتمند بودن، امکان حرکت بیشتر و طولانی‌تری را در نقشه‌ی بازی برای وی فراهم می‌کنند تا بتواند ارتش‌های دشمن را تعقیب کرده و زودتر از پا در آورد. اما لرد دوم امپراطوری یعنی بالتازار گلت کاملا متفاوت است. وی که یک جادوگر بزرگ است سبک جادوی مختص به خود را داشته (Lore of Metal) و به واسطه‌ی جادوهای قدرتمندش می‌تواند نیروهای دشمن به خصوص نیروهای زره‌پوش را متلاشی کند! وی اما در نبردهای تن به تن بسیار شکننده بوده و باید در پشت نیروهای اصلی نگه داشته شود، حداقل تا زمانی که اسب پرنده‌ی مخصوص خود را صاحب شود. نیروهای وی نیز هنگام آغاز بازی با نیروهای کارل فرانز متفاوت بوده و شاید بتوان آنها را بهتر نیز دانست!

آموزش بازی Total War: Warhammer

قهرمان‌های بیشتری بسازید

تنوع قهرمانان و جادوگران نیروهای امپراطوری نسبت به سایر نژادها بیشتر بوده و اگرچه طبق داستان وارهمر می‌بایست شامل ۸ زیرشاخه‌ی مختلف از جادوگران بود، اما کمپانی کریتیو اسمبلی به ساخت ۳ زیرشاخه اکتفا کرده است. این ۳ شاخه شامل Lore of Fire، Lore of Heaven و Lore of Light است. زیرشاخه‌ی Lore of Fire دارای جادوهایی است که به شکل آتش و معمولا بصورت مستقیم به سمت دشمن پرتاب شده و به آنان صدمات بسیاری وارد می‌کنند. در حالی‌که زیرشاخه‌ی Lore of Heaven با جادوهایی سر و کار دارد که از آسمان رعد و برق و سنگ‌های بسیار بزرگ به سمت دشمن پرتاب می‌کنند. سومین زیرشاخه نیز بطور اصلی شامل جادوهای تقویتی برای نیروهای خودی است. البته دارای جادوهایی برای صدمه زدن به دشمن نیز است. مانند جادوی ایجاد چیزی شبیه به گردباد. نیروهای امپراطوری دارای ۳ نوع قهرمان نیز است که در نبردها بصورت تن به تن عمل می‌کنند. یکی از آنها که «Witch Hunter» نام داشته و به وسیله‌ی تپانچه‌های قدرتمندی که دارد می‌تواند انواع دشمنان را از نزدیک یا دور مورد حمله قرار دهد و همچنین یک قاتل قابل و حرفه‌ای است. وی دارای قابلیت‌هایی است که می‌تواند تقریبا هر دشمنی را با چند شلیک از پای در آورد.

دومین قهرمان که «Warrior Priest of Sigmar» نام دارد نیز علاوه بر اینکه نیروهای اطراف خود را تقویت و سلامت می‌کند، یک مبارز قابل نیز هست. آخرین قهرمان نیز با نام «Imperial Captain» یک نیروی سرسخت و آزار دهنده برای دشمن است. یکی از ویژگی‌هایی که نیروهای امپراطوری دارا هستند این است که شما می‌توانید هر یک از این قهرمانان و لردهای خود را به مقامات مختلفی منصوب کنید. همانطور که در قسمت‌های قبلی نیز توضیح داده شد، هر یک از این پست‌ها می‌توانند برای خود آن شخص و در کل، فکشن شما مزایایی را به همراه داشته باشند. پس به محض اینکه توانستید، هر یک را به مقامی مناسب منصوب کنید که بسیار در روند بازی می‌توانند موثر باشند. به خاطر داشته باشید هر چند ترن یکبار به این قسمت سر زده و فرماندهان خود را در صورت نیاز جا‌به‌جا کنید. چون‌که با جلوتر رفتن بازی، شما فرماندهان جدیدی ساخته و فرماندهان قبلی نیز ارتقای سطح داده خواهند شد. پس برای رساندن آنها به مقامات بالاتر دست به کار شوید.

مردان ارتش امپراطوری

نیروهای امپراطوری دارای تنوع وسیعی از نیروهاست که در قالب گروه‌های پیاده‌نظام، سواره‌نظام، سواره‌نظام تیرانداز و ادوات جنگی تقسیم می‌شوند. نیروهای پیاده‌نظام اصلی امپراطوری شامل Spearmen ،Swordsmen و Spearmen with Shields است که اگرچه زیاد قدرتمند به حساب نمی‌آیند و تقریبا سربازان هر نژادی می‌توانند آنها را از پای در آورند، اما باز هم به بدی نیروهای ابتدایی کنت‌های خون‌آشام نیستند. یک درجه که بالاتر برویم به Halberdiers می‌رسیم که در مقابل سواره‌نظام و هیولاهای بزرگ بسیار مناسب هستند. در طرف دیگر Greatswords را داریم که با در دست داشتن شمشیرهای دولبه و بزرگ خود و با داشتن زره سنگین و همچنین Leadership بالا، تنها سربازانی هستند که می‌توانند بصورت تن به تن به جنگ با ارک‌های سیاه و جنگجویان مخصوص کی-آس بروند. امپراطوری در بخش نیروهای تیرانداز نیز دارای زوبین‌داران و تفنگ‌داران خوبی است، اگرچه به خوبی نیروهای مشابه خود در نژاد دووارف‌ها نیستند (خصوصا از لحاظ نبرد تن به تن با شمشیر)، اما به دلیل قیمت مناسب می‌توان از آنها بهترین استفاده را کرد.

سواره‌نظام

نیروهای امپراطوری طبق داستان وارهمر با استفاده از سواره‌نظام قدرتمند خود کارها را پیش می‌برد. در این بازی نیز ۴ گروه از این سواره‌نظام‌ها طراحی و ساخته شده‌اند. ابتدایی‌ترین آنها Imperial Knight بوده که علی‌رغم خوب بودن، در مقابل Reiksguard Knights ضعیف محسوب می‌شود. البته تمام ماجرا به همین جا ختم نمی‌شود و سواره‌نظام بسیار قدرتمند دیگری با نام Demigryph Knights وجود دارد که در ۲ گروه ضد سواره‌نظام و ضد هیولا وجود دارد و بسیار قدرتمندتر، سریع‌تر و در مبارزه بهتر از گروه‌های قبلی است. سواره‌نظام تیر انداز امپراطوری نیز شامل Pistoliers که با در دست داشتن ۲ تپانچه‌ی قدرتمند دشمن را در فاصله‌های نزدیک مورد حمله قرار می‌دهند و بسیار نیز سریع هستند، Outriders که در مقابل نیروهای زره‌پوش بهتر عمل کرده اما دارای قدرت مانور کمتری هستند و گروهی دیگر که با انداختن نارنجک‌های دستی در بین نیروهای دشمن می‌توانند صدمات زیادی به آنان وارد کنند، هستند. تمامی این ۳ گروه را می‌توان جزو نیروهای طلایه‌دار (Vanguard) دانست، بدین معنی که می‌توان از آنها برای نابود کردن نیروها یا ادوات جنگی دشمن، با تاکتیک ضربه و گریز استفاده کرد. اما به یاد داشته باشید که همیشه آنها را از نیروهای غیر تیر انداز (Melee) دشمن دور نگه دارید.

آموزش بازی Total War: Warhammer

ادوات جنگی

امپراطوری دارای ادوات جنگی خوبی است. خمپاره‌های آنان می‌توانند از پشت کوه، توپ‌های قدرتمندش بصورت رو در رو و سایر ادوات خاص از جمله Hellblaster Volley Gun و Hellstorm Rocket Batteries نیز اگرچه خیلی دقیق هدف را مورد اصابت قرار نمی‌دهند، اما می‌توانند ضربات تاثیرگذاری بر آنان وارد کنند. توپ لیزری Luminark of Hysh نیز در یک کلام یک هیولا کُش است! تانک ارتش امپراطوری یعنی Steam Tank نیز با دارا بودن قوی‌ترین زره بین کل نیروهای بازی، داشتن قدرت حمله‌ی اولیه‌ی مرگبار (Charge)، مجهز بودن به یک توپ در جلو و امکان ایجاد ترس در نیروهای دشمن، می‌تواند ضربات جبران‌ناپذیری به آنان وارد کند. به خاطر داشته باشید که هرچه زودتر ساختمان Foundry را تا آخرین سطح ارتقا دهید، می‌توانید سریع‌تر این ادوات قدرتمند را به ارتش خود اضافه کنید. کافیست آنها را در پشت نیروهای پیاده‌نظام اصلی خود گذاشته و در طرفین نیز توسط سواره‌نظام محافظت کنید تا به آرایشی کلاسیک از سری توتال‌وار برسید!

راهنمای نبردهای امپراطوری

علی‌رغم تنوع فوق‌العاده‌ای که نیروهای امپراطوری دارند و در میدان نبرد دارای سواره‌نظام قدرتمند، پیاده‌نظام معقول و خوب و توپ‌های ویران‌کننده هستند، اما باز هم از جوانبی دارای کمی و کاستی‌هایی نیز هستند. آنها هیچ‌گونه نیروی پرنده‌ی قابل ساختی ندارند و به غیر از تعدادی قهرمان و لرد که پس از رسیدن به لول خاصی می‌توانند مرکب پرنده‌ای اختیار کنند، هیچ‌گونه نیروی پرنده‌ای در کار نیست. یکی دیگر از کاستی‌های این نژاد نیز نداشتن هیولاست.

اگر قرار بود در مقابل نیروهای دووارف بجنگید، فرض می‌کنیم که آنها پیاده‌نظام و ادوات جنگی بهتری از شما دارند. اگرچه آنها دارای سواره‌نظام و جادوگر نیستند و شما می‌توانید از این طریق کاستی‌های خود را جبران کنید. یکی از راه‌های ضربه زدن به آنها این است که اگر سواره‌نظام شوک در اختیار داشته باشید، می‌توانید با هجوم اولیه تعداد زیادی از آنها را از پای در آورده و در صورت تکرار هر بار این کار، تعداد بیشتری از آنان را از بین ببرید. اما همیشه مراقب نیروهای پرنده‌ی آنها یعنی Gyrocopters و Gyrobombers باشید، به این دلیل که شما نیروی پرنده‌ای به غیر از تعداد بسیار محدودی لرد با مرکب پرنده (مانند کارل فرانز) در اختیار ندارید. سعی کنید نظم خطوط آنها را نیز با جادوهای خود مانند «Vortex» بشکنید.

نیروهای امپراطوری در مقابل پوست‌سبزها باید تلاش بیشتری کنند. البته نیروهای Goblin ارتش پوست‌سبزها مشکلی جدی ایجاد نمی‌کنند مگر نیروی خطرناک Goblin Fanatic که می‌توانند نیروهای شما را به هم بریزند. سواره‌نظام گران قیمت خود را صرف آنها نکنید که بیشتر به ضرر شما خواهد بود! از آنجایی نیز که شما هیچ‌گونه نیروی هیولایی در اختیار ندارید، غول‌ها و ترول‌های دشمن می‌توانند برای شما مشکل ساز شوند که باید به واسطه‌ی نیروهای نیزه‌دار و تبرزین‌دار خود (Halberdier) به مصاف آنها بروید. نیروهای پیاده‌نظام ارک‌ها نیز از پیاده‌نظام شما قوی‌تر هستند و تنها می‌توان به واسطه‌ی Leadership ضعیفشان، با دور زدن و ضربه زدن از پشت و تیرباران کردنشان، آنان را از پا درآورد. اما به خاطر داشته باشید که ارک‌ها زود عقب‌نشینی کرده و پس از آن بسیار محتمل است که بازگردند. همیشه تعدادی از سواره‌نظام خود را برای تعقیب و از پای درآوردنشان اختصاص دهید.

اگر قصد مبارزه با کنت‌های خون‌آشام را دارید، به خاطر داشته باشید به دلیل بهره‌مندی آنها از نیروهای متنوع و ارزان پرنده، همیشه یک یا چند گروه متنوع از نیزه‌داران و تیر اندازان خود را در کنار ادوات جنگی خود مانند توپ قرار دهید و آنها را رها نکنید. در این حالت تنها نیروهایی مانند Terrorgheist و Hexwraiths می‌توانند مشکل‌ساز باشند که البته در صورت حمله کردن آنها به توپ‌های شما، آنان بیشتر ضرر خواهند کرد. بعید است پیاده‌نظام شما در مقابل پیاده‌نظام خون‌آشام‌ها به مشکلی برخورد کند. البته هیچ‌وقت برای درگیر شدن با آنان عجله نکنید و تا جایی که می‌توانید با توپ‌های خود آنان را ضعیف کنید. هیولاهای آنان نیز به دلیل Leadership پایین، پس از محاصره شدن توسط نیروی Halberdier شما، پا به فرار می‌گذارند. مهم‌ترین عامل برای به خاطر سپاری نیز این است که همیشه سعی کنید در کوتاه‌ترین زمان ممکن فرمانده‌ی اصلی آنان را با فرمانده، قهرمان، جادوگر یا سواره‌نظام خود از پای درآورید که در این‌صورت، کل ارتش آنها به یکباره نابود خواهد شد.

آموزش بازی Total War: Warhammer

شما در نقش نیروهای امپراطوری باید با نیروهای Chaos بجنگید حتی اگر دوست نداشته باشید. در مورد نیروهای ابتدایی آنها مانند Marauders و Hounds لازم نیست نگران باشید و باید تمرکز خود را بر نیروهای قدرتمند آنان مانند Chaos Warriors ،Chosen و Chaos Knights دهید که تقریبا از تمامی نیروهای شما قوی‌تر هستند. بیایید در مورد هیولاهای قدرتمند آنان سخنی نگوییم و فقط بگوییم که تا جایی که می‌توانید با توپ‌های خود آنان را از فواصل دور مورد حمله قرار دهید تا در هنگام نزدیک شدن به نیروهای شما، ضعیف‌تر شده باشند. سپس با درگیر کردن نیروهای درست و مناسبی از ارتش خود با آنان، می‌توانید جنگ را به درازا کشانده و با سواره‌نظام خود از طرفین ضربات نهایی را به آنان بزنید.

همچنین مراقب جادوهای آنان نیز باشید که حداقل به خوبی جادوهای شما هستند. در هنگام هجوم نهایی Chaos، تمامی فکشن‌های انسانی، دووارف‌ها و شوالیه‌های برتونیا میل بیشتری به دوستی و اتحاد با یکدیگر پیدا می‌کنند و شما باید از این فرصت بهترین استفاده را کرده و با ایجاد دژ دفاعی محکمی در مقابل آنان و متحدان شمالی‌شان، سعی در دفع حمله‌ی آنان کنید. البته این کارها را با فرض اینکه خون‌آشام‌ها در آن ترن‌ها مشغول کارهای دیگری بوده و برای شما مزاحمتی ایجاد نمی‌کنند گفتیم. پس باید همیشه بخشی از توجه خود را معطوف آنان کنید.

در قسمت نهم از آموزش جامع بازی Total War: Warhammer به سراغ راهنمای بازی با نژاد پوست‌سبزها خواهیم رفت. در صورت داشتن هرگونه سوال یا ایراد در روند فهم این قسمت از راهنما، آن را در قسمت نظرات با ما مطرح کنید.


منبع PC Gamer
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده