بررسی راندمان نسخه پی سی Battlefield 1

بررسی راندمان نسخه پی سی Battlefield 1

شنبه, ۱ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۲۳:۰۲

اگر شما هم مثل ما منتظرِ انتشار Battlefield 1 بوده‌اید، قبل از رفتن به سراغ اجرای بازی حتما با بررسی راندمانِ این بازی مهیج همراه زومجی باشید.

Battlefield 1 یک بازی تیراندازی اول شخص و جدید‌ترین نسخه از سری بازی‌های بتلفیلد است که توسط EA DICE ساخته شده و Electronic Arts هم آن را منتشر کرده است. این بازی بر خلاف نامش پانزدهمین بازی از این سری است و در ۲۱ اکتبر ۲۰۱۶ میلادی مطابق با ۳۰ مهر ۱۳۹۵ برای کنسول‌های PlayStation 4 ،Xbox One و همین‌طور رایانه‌های ویندوزی منتشر شده است.

DICE (اختصارِ EA Digital Illusions CE AB) یک شرکت سازنده‌ی بازی‌های ویدیویی در استکهلمِ سوئد است که ابتدا در سال ۱۹۹۲ میلادی با نام Digital Illusions تاسیس شد و سپس در سال ۲۰۰۶ تحت مالکیتِ کامل الکترونیک آرتز قرار گرفت. استودیوی بازی‌سازی دایس بازی‌هایی مانند سری بتلفیلد، Mirror's Edge و Star Wars Battlefront را در کارنامه‌اش دارد و همچنین سازنده‌ی اصلی موتور بازیِ Frostbite است که در بیشتر باز‌ی‌های اخیرِ EA از آن بهره گرفته شده است. شعبه‌ی دوم DICE هم در سال ۲۰۱۳ در لوس آنجلس افتتاح شد و برخی کارکنان سابقِ استودیوی Danger Close پس از عرضه‌ی ناموفق بازی Medal of Honor: Warfighter به آن منتقل شدند.

نسخه‌ی جدید بازی در دوره‌ی جنگ جهانی اول جریان دارد و سازندگان برای طراحی مراحلِ مختلف از رخدادهای تاریخی آن زمان الهام گرفته‌اند. بخشِ داستانی بازی قرار است محیط بزرگتری داشته باشد و روش‌های متعددی برای پیمایش و اتمام مراحل وجود داشته باشد. داستان از دید کاراکترهای متفاوتی جریان می‌یابد و بازیکن به جز دسترسی به سلاح‌های استفاده شده در آن دوران، می‌تواند کنترل ادوات جنگی سنگین مثل تانک، ناوهای جنگی و هواپیماهای دو باله را نیز در اختیار بگیرد.

مشخصات فنی و ملزومات بازی

فراست‌بایت زیر مجموعه‌ای از تمام ابزارهای لازم برای ساختِ بازی را در درون خود دارد که شامل ابزارهای برنامه نویسی، صدا، انیمیشن، سینِماتیک، هوش مصنوعی، فیزیک، تخریب پذیری و افکت‌های بصری مختلف می‌شود. از موتور Frostbite Engine و نسخه‌ی جدیدِ 3.5 آن در ساخت Battlefield 1 استفاده شده است، موتوری که توسط خودِ DICE طراحی و توسعه داده شده است. اولین بازیِ ساخته شده با موتور فراست‌بایت Battlefield: Bad Company در سال ۲۰۰۸ بود و پس از آن نیز نسخه‌های ارتقا یافته‌ی آن در ساخت بازی‌های بعدی این سری و همین‌طور بازی‌های دیگر EA مانند Dragon Age: Inquisition ، FIFA 17 ، Need for Speed 2015 و Mirror's Edge Catalyst استفاده شد.

برای این مقاله تعداد زیادی از کارت‌های گرافیکیِ بررسی شده در چند سالِ اخیر را در بازی بکار گرفته و در پلتفرمِ ویندوزی سیستم مرجع بررسی کردیم. ما به کمک این کارت‌ها و آخرین فناوری‌های به کار رفته در آنها تلاش خواهیم کرد تا راندمانِ موتور گرافیکی مبتنی بر دایرکت ایکس 11 و دایرکت ایکس 12 را در این بازی بدست آوریم. رزولوشن‌های بررسی شده در این مقاله شامل 1080p، همین‌طور 1440p یا 2K و رزولوشن 2160p یا 4K خواهد بود. برای مقایسه در نظر بگیرید که رزولوشن 4K دقیقا ۴ برابر تعداد پیکسل‌های بیشتری نسبت به رزولوشنِ 1080p دارد و به همین نسبت هم بار تراشه‌ی گرافیکی برای پردازش آن سنگین‌تر خواهد بود.

دانلود 360p | دانلود 720p

طبق ملزوماتِ اعلام شده، این بازی برای اجرا به ۸ گیگابایت حافظه‌ی اصلی نیاز دارد و از آنجایی که مثل اغلبِ بازی‌های جدید ۶۴ بیتی است، فقط روی سیستم عامل‌های ۶۴ بیتی کار می‌کند. بررسیِ ما هم نشان داد که داشتنِ ۴ گیگابایت حافظه‌ی اصلی برای بازی قابل قبول نیست و اجرای بازی در این حالت امکان پذیر نخواهد بود. توصیه‌ی ما برای این بازی داشتنِ حداقل رم ۸ گیگابایتی است، هر چند که اگر بخواهید با تنظیمات گرافیکی و رزولوشنِ خیلی بالا بازی کنید، استفاده از ترکیبِ ۱۶ گیگابایتیِ حافظه توصیه می‌شود. فضای موردِ نیاز روی هارددیسک هم ۵۰ گیگابایت اعلام شده که البته نصبِ کامل آن از کلاینت Origin تا به حال ۴۷.۱ گیگابایت را روی ذخیره ساز اشغال کرده است.

حداقل سیستم مورد نیاز

پردازنده:

AMD: AMD FX-6350

Intel: Core i5 6600K

حافظه‌ی اصلی:

8GB

سیستم عامل:

64bit Windows 7, Windows 8.1 and Windows 10

کارت گرافیک:

AMD: AMD Radeon HD 7850 2GB

Nvidia: Nvidia GeForce GTX 660 2GB

فضای دیسک:

50GB

ملزومات حالت آنلاین:

512KBPS or faster Internet connection


سیستم پیشنهادی

پردازنده:

Processor (AMD): AMD FX 8350 Wraith

Processor (Intel): Intel Core i7 4790 or equivalent

حافظه‌ی اصلی:

16GB

سیستم عامل:

64bit Windows 7, Windows 8.1 and Windows 10

کارت گرافیک:

AMD: AMD Radeon RX 480 4GB

Nvidia: Nvidia GeForce GTX 1060 3GB

حافظه گرافیکی:

4GB

فضای دیسک:

50GB

ملزومات حالت آنلاین:

512KBPS or faster Internet connection


امکانات گرافیکی بازی

نسخه‌ی پی‌سی Battlefield 1 مجموعه‌ای از تنظیمات گرافیکی مختلف را تدارک دیده که امکان تنظیم جنبه‌های بصری مانند هموار سازی لبه‌ها، نور پردازی، سایه‌ها، کیفیتِ بافت‌ها و میدان دید در بازی را فرآهم می‌کنند. گزینه‌های پیشِ رو در مقایسه با نسخه‌ی Battlefield 4 دست نخورده باقی مانده و بنابراین عملکرد و میزانِ تاثیر هر یک روی راندمان برای گیمرهایی که نسخه‌ی قبلی را بازی کرده باشند کم و بیش شناخته شده است .

در تصاویر زیر روی هر یک از آنها کلیک کرده و پس از بزرگنمایی با کلیدهای جهتیِ چپ یا راستِ صفحه کلید یا کلیک مجدد روی تصویر، تفاوت‌ها را مشاهده و مقایسه کنید. برای دقتِ بیشتر در مقایسه می‌توانید تمام عکس‌ها را دانلود کرده و در Windows Photo Viewer مقایسه کنید.

گزینه‌ی Anti-Aliasing در نسخه‌ی پی‌سی از تکنیک‌های FXAA و TAA استفاده می‌کند. برخلافِ نسخه‌های قبلی دیگر از MSAA استفاده نشده است. TAA مخففِ Temporal Anti-Aliasing روی اشیای متحرک یا دوربینِ در حال حرکت تاثیر می‌گذارد و در این بازی هم با ایجاد نمونه‌های مختلف از الگوی مورد نظر این فرآیند صورت می‌گیرد. FXAA هم فارغ از چند ضلعی‌ها و لبه‌های موجود در صحنه، روی تمام پیکسل‌ها اعمال می‌شود و کمی باعث تار شدن تصاویر و بافت‌ها می‌شود. متدهای Anti-Aliasing در این بازی از بهترین افکت‌های موجود نیست، اما اگر کارت گرافیک شما قدرتِ کافی داشته باشد می‌توانید به جای آن از افزایش رزولوشن از طریقِ Resolution Scale عمل کنید.

در ادامه فهرستی از این تنظیمات و گزینه‌های قابل انتخاب برای آنها را مشاهده می‌کنید:

BASIC

FULLSCREEN DEVICE = MONITOR NAME

FULLSCREEN RESOLUTION = 1920*1080 60.00Hz, etc

FULLSCREEN MODE = FULLSCREEN /WINDOWED /BORDERLESS

BRIGHTNESS = 0~100% - 50%

VERTICAL SYNC = ON /OFF

FIELD OF VIEW = 55 HOR+70

VEHICLE 3P FIELD OF VIEW = 55 HOR+70

ADS FIELD OF VIEW = ON /OFF

WEAPON DOF = ON /OFF

MOTION BLUR = 0~100% - 50%

SCREEN ADJUST WIDTH = 100%

SCREEN ADJUST HEIGHT = 100%

ADVANCED

DX12 ENABLED = ON /OFF

RESOLUTION SCALE = 100%

UI SCALE FACTOR = 50%

QUALITY SETTINGS

TEXTURE QUALITY = LOW /MEDIUM /HIGH /ULTRA

TEXTURE FILTERING  = LOW /MEDIUM /HIGH /VERY HIGH /ULTRA

LIGHTING QUALITY = LOW /MEDIUM /HIGH /ULTRA

EFFECTS QUALITY = LOW /MEDIUM /HIGH /ULTRA

POST PROCESS QUALITY = LOW /MEDIUM /HIGH /ULTRA

MESH QUALITY = LOW /MEDIUM /HIGH /ULTRA

TERRAIN QUALITY = LOW /MEDIUM /HIGH /ULTRA

UNDERGROWTH QUALITY = LOW /MEDIUM /HIGH /ULTRA

ANTIALIASING DEFERRED = OFF /FXAA MEDIUM /FXAA HIGH /TAA

ANTIALIASING POST = LOW /MEDIUM /HIGH /ULTRA

AMBIENT OCCLUSION = OFF /SSAO /HBAO

GPU MEMORY RESTRICTION = ON /OFF

در این جدول گزینه‌های پیش فرض در بنچمارکِ ما برجسته شده‌اند.

 

در اینجا کارکردِ برخی از مهمترین تنظیماتِ گرافیکی بازی و انتخاب‌های موجود را مرور می‌کنیم:

Graphics Quality: تمامِ تنظیمات کیفیِ دیگر را بر اساس گزینه‌های از پیش تعیین شده کنترل می‌کند. گزینه‌ی تنظیم دلخواه یا Custom نیز در اینجا وجود دارد.

Field of View: میدانِ دید افقی شما را در بازی تعیین می‌کند. گیمرهای مجرب در بخش چند نفره‌ی آنلاین معمولا این مقدار را به میزان بالاتری تغییر می‌دهند، هر چند که باعث کشیدگی و اعوجاج تصویر می‌شود.

Resolution Scale: در اینجا علاوه بر انتخاب رزولوشنِ اصلیِ نمایشگر خود می‌توانید رزولوشن بازی را به ضریبی بالاتر یا پایین‌تر تغییر دهید. در صورتی که کارت گرافیکی شما توانایی رندر در رزولوشن بالاتر را داشته باشد، می‌توانید درصد مذکور را به رزولوشن‌های بالاتر تنظیم کنید تا خروجی با کیفیت‌تر و با لبه‌های هموارتر دریافت کنید و نیاز به کاربرد AA با درجه‌ی بیشتر برطرف شود. به عنوان نمونه در رزولوشن 1080*1920، تنظیم روی ۲۰۰ درصد باعث تولیدِ خروجی با دقت 4K خواهد شد.

توصیه‌ی ما این است که اگر کارتِ گرافیکی قدرتمندی دارید، با توجه به نمودارهای تهیه شده از بنچمارک‌های ما در انتهای مقاله سعی کنید رزولوشن مناسب برای اجرای بازی را پیدا کنید و بازی را در همان رزولوشن Scale کنید. به این ترتیب تکنیکِ Supersampling را شبیه سازی کرده و کیفیت خیلی بهتری در جزئیاتِ بافت‌ها و محیط در بازی بدست خواهید آورد و از همه مهمتر، نیاز به استفاده از تکنیک‌های رفع ناهمواری لبه‌ها از طریق دو گزینه‌ی Antialiasing هم مرتفع می‌شود. مثلا کارت‌های GTX 980 و بالاتر را می‌توان با نمایشگرهای 1080p به رزولوشن 1440*2560 Upscale کرد و در عینِ حال هم متوسطِ ایده‌آل بالای ۶۰ فریم در ثانیه را همچنان حفظ کرد.

UI Scale Factor: می‌تواند ابعاد رابط کاربری یا همان منوی بازی را با توجه به ابعاد و نسبت نمایشگر شما تغییر دهد که برای مدل‌های فوق عریض کاربرد دارد.

GPU Memory Restriction: اگر میزان مصرف حافظه‌ی بازی با تنظیمات تعیین شده از طریق گزینه‌های دیگر بیشتر از ظرفیت کارت گرافیکی باشد، این گزینه می‌تواند به صورت خودکار و پویا برخی گزینه‌ها را کاهش دهد تا کیفیت و راندمانِ اجرای بازی در سطح مطلوب حفظ شود. این گزینه باید هنگام بنچمارک گیری خاموش باشد.

Texture quality: کیفیتِ بافت‌ها را تنظیم می‌کند. تغییر این گزینه تاثیر محسوسی در راندمان بازی ندارد، به شرط این‌که کارت گرافیکی با میزان حافظه‌ی متناسب با رزولوشن خود در اختیار داشته باشید.

Lighting Quality:  کیفیت اجرای تکنیک‌های نورپردازی و جزئیات سایه‌های ایجاد شده را تعیین می‌کند. این گزینه در حالت Ultra تاثیر نسبتا زیادی روی راندمان خواهد داشت.

Mesh Quality: چگالی و پیچیدگیِ ترسیم چند ضلعی‌های تشکیل دهنده‌ی اشیای مختلف مانند صخره‌ها و  تانک‌ها را تعیین می‌کند. کاستن از آن روی دقت ترسیم هندسی آبجکت‌ها تاثیر می‌گذارد و در عین حال راندمان را افزایش می‌دهد.

Terrain Quality: کیفیت نمایش برخی سطوح و عمدتا زمین را در این بازی تعیین می‌کند که با توجه به مکان‌ها و نقشه‌های متفاوت در بازی متغیر است. این گزینه‌ هم تغییری در میانگین فریمِ بازی ایجاد نمی‌کند.

Undergrowth Quality: فاصله‌ی در دیدرس بودن و کیفیتِ پوشش گیاهی و شاخ و برگ درختان و سایه‌های آنها را تعیین می‌کند. اگر این میزان بیش از حد پایین باشد، ممکن است به یکباره در صفحه ظاهر شده یا ناپدید شوند.

Motion Blur: محو شدنِ مناظر اطراف در هنگام حرکت یکی از نمونه‌های کاربرد این تکنیک در بازی است که نباید تاثیری در راندمان داشته باشد. اما می‌تواند تجربه‌ی گیمر را در بخش آنلاین و رقابتی تحت تاثیر قرار دهد و برخی ترجیح می‌دهند آن را خاموش کنند.

Weapon Depth of Field: اصولا برای اضافه کردن حالت فوکوس و محو کردن پس زمینه‌ها و افکت‌های شبیه این به هنگام نشانه گیری در حینِ بازی استفاده می‌شود. در بیشترین سطح تا ۱۵ درصد افت فریم اضافه خواهد کرد.

Antialiasing Post: با این گزینه می‌توان برای هموار سازی لبه‌ها یکی از تکنیک‌های AA را از میان FXAA در دو حالت و TXAA انتخاب نمود. تاثیر این گزینه روی راندمان از حالت خاموش تا فعال بودن TAA حدود ۱۵ درصد برآورد می‌شود.

Ambient Occlusion: یا AO سایه‌های تماسی را به بازی اضافه می‌کند، در جایی که دو سطح یا شئ در مجاورتِ هم باشند و یکی از آنها مانع رسیدن نور به دیگری شود. تکنیکی که استفاده می‌شود و کیفیت پیاده سازی آن روی جزییات و دقت سایه‌ها تاثیر خواهد داشت.

تنظیمات گرافیکی بازی

از آنجایی که این بازی بنچمارکِ داخلی برای سنجشِ راندمان خروجی ندارد، از یک بنچمارکِ اندازه‌گیریِ زمانی برای ضبط گیم‌پِلی استفاده کردیم. برای هر تست یک مرحله‌ی مشخص را آغاز کردیم و تا بخش مشخصی از آن را از مسیری ثابت پیمودیم تا میانگین فریمِ مورد نظر را بدست آوریم. تنظیمات گرافیکی و گزینه‌های مربوطه را در ادامه شاهد هستید:

تنظیمات گرافیکی بتلفیلد 1

بنچمارک زومجی

بنچمارک به گونه‌ای که در بالا شرح داده شد در بالاترین سطح و فعال کردنِ تمام گزینه‌ها روی Ultra به ترتیب در رزولوشنِ 2K ،FULL HD و 4K اجرا شد. بازی را از طریقِ کلاینتِ Origin اجرا کردیم و آخرین درایورهای گرافیکی ای‌ام‌دی و انویدیا را هم نصب کردیم. در نظر داشته باشید که بازی در ابتدای عرضه از SLI تنها در دایرکت ایکس 11 پشتیبانی می‌کند، اما از ترکیب چند کارتیِ CF برای کارت‌های AMD پشتیبانی نمی‌کند. قرار است ای‌‌ام‌دی هم با انتشار درایور 16.10.2 قابلیتِ CrossFire را در این بازی فعال کند. این بازی روی مانیتورهای ۱۰۰ یا ۱۴۴ هرتزی هم با آخرین نرخ بازسازیِ تصویر اجرا خواهد شد و بنابراین مشکلی با مانیتورهای گیمینگ حرفه‌ای نخواهد داشت.

Gears of war 4 Native Benchmark

سیستم تست

• پردازنده: Intel Core i7 – 6700K
• مادربورد/ حافظه: GigaByte Z170 Gaming 5/ GSkill DDR4 2400Mhz 16GB
• سیستم عامل: ویندوز 10 با آخرین آپدیت‌ها
• درایورها: انویدیا GeForce 373.06 WHQL و ای‌ام‌دی Crimson Edition 16.10.1

کارت‌های گرافیک

• GeForce GTX 1080 8GB
• GeForce GTX 1070 8GB
• GeForce GTX 980 Ti 6GB
• GeForce GTX 980 4GB
• GeForce GTX 970 4GB
• Radeon R9 290X 4GB
• Radeon R9 290 4GB
• Radeon R9 280X 3GB
• GeForce GTX 960 4GB
• GeForce GTX 950 2GB
• GeForce GTX 750 Ti 2GB
• Radeon R9 270 2GB
• Radeon R9 Fury NANO

راندمان 1080p

در همین ابتدای کار در رزولوشن 1080p درمی‌یابیم که راندمان بازی از دید کلی برای بیشترِ کاربران رضایت بخش خواهد بود. تمام کارت‌های گرافیکی منتخب ما به جز GTX 750 Ti قادر هستند که بازی را با تنظیماتِ Ultra و میانگین فریم قابل قبولِ بالای ۳۰ اجرا کنند. اگر هم بخواهید فریم مناسب و نزدیک به ایده‌آلی را در بتلفیلد ۱ تجربه کنید، باید کارتی مانند R9 280X و GTX 960 یا بالاتر از آن را داشته باشید. کارت‌های‌ گرافیک قدرتمندِ GTX 980 Ti و بالاتر هم ثابت می‌کنند که برای استفاده از میزان بالاتری از RESOLUTION SCALE و ارائه‌ی کیفیت بالاتر، توان اضافی مورد نیاز را در اختیار دارند.

راندمان 1440p

با افزایش بار پردازشی طبیعتا انتظار داریم دایره‌ی کارت‌های گرافیکیِ تایید شده برای اجرای بازی در این رزولوشن هم کوچک‌تر شود. حافظه‌ی کارت‌های گرافیکی دو گیگابایتی در این رزولوشن بیشتر از پیش گلوگاه می‌شود و تنها مدل‌های ۳ و ۴ گیگابایتی می‌توانند فریم مناسب را در این بازی تامین کنند. برای داشتن میانگین ایده‌آل ۶۰ فریم بر ثانیه یا بالاتر هم باید GTX 970 را در پی‌سی گیمینگِ خود داشته باشید.

به نظر می‌رسد که راندمان SLI هم در این بازی بد نیست و راندمان افزوده شده با کارتِ دوم حدود ۵۵ تا ۶۰ درصد محاسبه شده است. همان‌گونه که قبلا گفتیم این امکان فعلا فقط در دایرکت ایکس 11 کار می‌کند.

راندمان 2160p

اما گیمرهایی که در نظر دارند بخش آنلاین این بازی را در ماه‌های آینده به همراه دوستانشان تجربه کنند و به کمتر از رزولوشن 4K هم رضایت نمی‌دهند، به جز یک نمایشگرِ گران قیمتِ چند میلیونی و مخصوصِ گیمینگ باید یک کارت GTX 980 یا بالاتر را هم به فهرست خریدِ قطعاتشان اضافه کنند تا مطمئن باشند که هیچ گاه نرخ کمینه‌ی فریم بازیِ آنها به زیر مرز خطرِ ۳۰ فریم در ثانیه سقوط نخواهد کرد.

برای داشتن فریم ایده‌آل در این رزولوشن فوق سنگین هم باید مدل‌هایی مانند GTX 1070 یا GTX 1080 را در نظر داشته باشید تا بتوانید با آخرین تنظیمات گرافیکی بازی کنید. البته در نظر داشته باشید که الگوی پردازشی بازی در حالت آنلاین با اسکریپ از پیش تعیین شده‌ی بنچمارک ما در حالت آفلاین متفاوت است و بر اساس تعدادِ بازیکنان و صحنه‌هایی مانند انفجار و برخوردهای مختلف می‌تواند سنگین‌تر از این هم باشد و روی پردازنده هم فشار بیشتری وارد کند.

مصرف حافظه‌ی گرافیکی

میزان مصرف حافظه‌ی گرافیکی در این بازی با وجود جلوه‌های بصری واقع گرایانه تفاوت چندانی با میانگین بازی‌های بررسی شده‌ی امسال ندارد و قابل پذیرش است. برای بهترین نتیجه در رزولوشن 1080p یک کارت گرافیک ۳ گیگابایتی مورد نیاز است، چیزی که مدتی طولانی است در بررسی‌های مختلف به لزوم داشتن آن اشاره کرده‌ایم و خرید یک کارت ۴ گیگابایتی را هم پس اندازی ارزشمند برای بازی‌های حال و آینده توصیف کرده‌ایم.

این توصیه در رزولوشن 2K هم به سقف ۴ گیگابایت افزایش پیدا می‌کند و برای رزولوشن 4K هم به کارتی با ۶ یا ۸ گیگابایت حافظه‌ی گرافیکیِ پر سرعت نیاز داریم.

مقایسه‌ی راندمان تحت دایرکت ایکس 11 و دایرکت ایکس 12

حتما به یاد دارید که تفاوتِ راندمان در بازی‌های دیگری که از هر دو API دایرکت ایکس 11 و دایرکت ایکس 12 پشتیبانی می‌کردند بر اساس سازنده و معماری کارت گرافیکی متفاوت بود. در اینجا تمامی کارت‌های گرافیکی منتخب را مجددا تحت دایرکت ایکس 12 آزمایش می‌کنیم تا ببینیم الگوی تفاوتِ عملکرد کارت‌های انویدیا و ای‌ام‌دی با هر API چگونه است.

همان طور که در نمودار شاهد هستید راندمان دایرکت ایکس 12 کارت‌های ساخت انویدیا طبق معمول به میزان کمی (حدود ۵ درصد) افت داشته است. در کارت‌های گرافیکی ای‌ام‌دی داستان به گونه‌ی دیگری به نظر می‌رسد و کارت‌های گرافیکی رده بالا مثل R9 Fury NANO با افزایش چند فریمی بازی را اجرا کرده‌اند و کارت‌های رده پایین هم به اندازه‌ی چند فریم کاهش سرعت داشته‌اند. در هر صورت شاید راندمان این بازی تحت دایرکت ایکس 12 هنوز جای بهینه سازی داشته باشد، چه بهینه سازی از طریق درایورهای گرافیک باشد و چه از طریق بروز رسانی‌های بعدی بازی. فعلا دایرکت ایکس 12 برای کارت‌های AMD مفید است.

اما خبر خوب این است که اگر بازی را تحت دایرکت ایکس 12 اجرا می‌کنید، بر خلاف بازی‌های قبلی مانند Hitman و Deus Ex با مشکل تکنیکی خاصی مواجه نخواهید شد.

جمع بندی

Battlefield 1 هم یکی از چندین بازی عرضه شده‌ در سال جاری است که قابلیت اجرا در هر دو API ی مرسومِ دایرکت ایکس 11 و دایرکت ایکس 12 را دارد. البته طبق معمول دایرکت ایکس 11 برای کارت‌های گرافیکی انویدیا مناسب‌تر است و عملکردِ بهتری دارد و در عین حال تفاوت کیفی هم بین این دو وجود ندارد، مگر این‌که بار پردازشی ایجاد شده روی سیستم‌های دارای پردازنده‌ی ضعیف‌تر کمتر بوده و آنها را قادر به اجرای بهتر بازی کند.

همان‌گونه که شاهد بودید این بازی قادر است روی طیف وسیعی از سخت افزارهای مختلف به خوبی اجرا شود و دارندگانِ تجهیزات گیمینگ متوسط و حتی ضعیف هم از اجرای این بازی پشیمان نخواهند شد. برای رزولوشن پایه‌ی 1080p یک کارت GTX 950 هم کفایت می‌کند، اما یک کارت GTX 960 می‌تواند تا دو برابر بهتر از آن عمل کرده و نرخ فریم آرمانیِ پی‌سی گیمرها را در اختیارشان قرار دهد. برای حافظه‌ی گرافیکی هم در رزولوشن FHD به ۳ گیگابایت حافظه و برای 2K هم به ۴ گیگابایت حافظه و بالاتر نیاز داریم. در مجموع می‌توان بازی را از نظر مصرف منابع و بار پردازشِ گرافیکی، همرده‌ی بتلفیلد ۴ طبقه بندی کرد.

این بازی روی طیف وسیعی از سخت افزارهای مختلف به خوبی اجرا می‌شود

با دانستن چگونگی اجرای بازی روی کارت‌های گرافیکی مختلف، به چگونگی کارکرد پردازنده و مدل مناسب برای این بازی می‌رسیم. آنچه که از ابزارهای مانیتوریگ مصرف منابع در این بازی برداشت می‌شد این بود که بازی هر ۸ هسته‌ی منطقی پردازنده را با نسبت‌های مختلف به کار می‌گیرد و بنابراین می‌تواند تا ۸ رشته‌ی پردازشی را همزمان به صورت موثر فعال کند و به هسته‌های بیشتر اصولا بار پردازشی جدی محول نخواهد شد. با این اوصاف بالاترین راندمانِ ممکن با سری پردازنده‌های قوی Core i7 مثل Core i7-6700 امکان پذیر خواهد شد و بر اساس شبیه سازیِ ما با پردازنده‌ی Core i5-6600 و کارت GTX 1080 شاهد حدود ۲۵ درصد افت راندمان خواهید بود. بنابراین اگر از کارت گرافیکی قدرتمندی استفاده می‌کنید، احتمالا داشتنِ پردازنده‌ای غیر از یک Core i7 متعلق به چند نسل اخیر باعث افت فریم‌های ناگهانی و بیشتر از حدِ معمول خواهد شد.

صحنه ای از بازی بتلفیلد 1

Battlefield 1 را شاید نتوان گرافیکی‌ترین بازی‌ شوترِ سال لقب داد، اما همان‌طور که از استودیوی سازنده‌ی آن و موتور گرافیکی فراست‌بایت انتظار داشتیم، قطعا در زمره‌ی یکی از بهترین‌ها قرار می‌گیرد و خلق برخی صحنه‌های حیرت انگیز هم در آن کم نیست. از آنجا که تجربه‌ی آنلاین این سری بازی‌ها همیشه یکی از نقاط قوت و افتخار در برابر رقیبانش بوده است، این بازی هم رقابت نفس گیری را پیش روی گیمرها قرار می‌دهد و بر خلاف Battlefield 4 که مدت‌ها پس از عرضه با مشکلات تکنیکی و باگ‌های زیادی دست به گریبان بود، این نسخه با لحاظ کردن تجربه‌های قبلی توانسته گیم‌پلی روان و کم نقصی را در بخش چند نفره از همین ابتدای عرضه به نمایش گذارد و تحسین بیشتر گیمرهای حرفه‌ای را برانگیزد.

بازی را می‌توانید از طریق کلاینت اختصاصی شرکت EA با نام Origin خریداری کرده و سپس دانلود کنید. دریافت دیتا از سایت‌های دیگر هم امکان‌پذیر است و قرار دادن آن در پوشه‌ی نصب برنامه کار دشواری نیست. فقط در نظر داشته باشید که اخیرا بخش فروشگاهی و کتابخانه‌ی بازی‌های نرم افزار Origin یکپارچه شده و در نتیجه‌ی تحریم اعمال شده روی آدرس‌های اینترنتی ایرانی، دسترسی عادی به نرم افزار و بازی‌های خریداری شده میسر نیست. برای رفع این مشکل هم به سادگی می‌توان از یک ابزار تغییر آی‌پی استفاده کرد و بعد از اجرای برنامه و نمایش لیست بازی‌‌ها، به صورت عادی از آن استفاده کرد. توصیه‌ی این بازی به طرفدارانِ قدیمی این سری کار بیهوده‌ای است، چرا که حتما خود را از داشتنِ آن محروم نخواهند کرد، اما تجربه‌ی آن را به تمام گیمرهای تازه نفس و کاربرانی که بازی‌های سبکِ شوتر مدرن را می‌پسندند توصیه می‌کنیم، مخصوصا این که بر خلافِ رقیبانی که به شکلی تکراری در آینده‌ی مدرن سیاحت می‌کنند، به گذشته‌ی نه چندان دور و واقعی بازگشت داشته است. نبردِ خوبی داشته باشید!

اگر از علاقه‌مندان به بازی Battlefield 1 هستید، می‌توانید تمام مطالب و ویدیوهای مربوط به این بازی را در صفحه‌ی Battlefield 1 مشاهده کنید.

منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده