// شنبه, ۸ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۰۲

هر آنچه که باید در مورد ورود به صنعت گیم بدانیم

قصد دارید وارد صنعت گیم شوید؟ بسیاری از سوالات شما در این مقاله پاسخ داده می‌شود.

این روزها عرضه سالیانه بازی‌هایی نظیر Call of Duty یا بازی‌های ورزشی مانند FIFA و فروش میلیونی آن‌ها دیگر چیز عجیب و غیر عادی نیست. یا حتی امروزه شاهد بازی‌ای به نام Pokemon Go هستیم که مردم با گوشی‌های همراه خود به شکار هیولایی رنگارنگ می‌پردازند! و همانطور هم که مطلع هستید، این بازی باعث شد سازنده آن میلیاردر شود! صنعت بازی‌های ویدیویی بسیار عظیم و بزرگ است و اگر در آن به درستی پیش بروید و بازی خود را به خوبی مورد توجه دیگران قرار دهید، موفقیت و درآمد آن بسیار بالا است.

جالب است بدانید که در سال ۲۰۱۴ بیش از ۱۳۵ میلیون بازی، آن هم تنها در ایالات متحده آمریکا به فروش رفت و درآمدی بالغ بر ۲۲ میلیارد دلار از خود به جای گذاشت. اما صنعت گیم تنها مربوط به یک کشور و یک قاره نمی‌شود، بلکه یک تجارت بین‌المللی است. طبق آمارهای منتشر شده، بازار جهانی بازی‌های ویدیویی، مسابقات الکترونیکی و موبایل در سال ۲۰۱۵ به ارزشی ۹۱.۸ میلیارد دلاری رسیده‌اند و این رقم در سال ۲۰۱۶ به عدد ۹۹.۶ میلیارد دلاری رشد کرده است. همچنین طبق تحقیقات پیش بینی می‌شود که این آمار در سال ۲۰۱۹ به مبلغ ۱۱۸.۶ میلیارد دلاری دست پیدا کند.

یکی از باورهای غلط در مورد صنعت گیم این است که بازی‌ها تنها مخصوص افراد کودک و نوجوان طراحی شده‌اند، اما با توجه به آماری که منتشر شده است ۲۹ درصد از گیمرهای دنیا میانگین سنی ۱۸ تا ۳۵ سال دارند. ۲۷ درصد دیگر سنی زیر ۱۸ سال و ۱۸ درصد بین ۳۶ تا ۴۹ سال سن دارند. اما ۲۶ درصد بعدی مربوط به چه میانگین سنی خواهد بود؟ شاید باورش برای شما سخت باشد اما ۲۶ درصد از گیمرها را افراد ۵۰ سال به بالا تشکیل داده‌اند! البته فکر نکنید که این ۲۶ درصد از افراد مسن همانند شما پای بازی‌هایی نظیر Call of Duty یا Assassin’s Creed می‌نشینند. تعداد کثیری از این افراد وقت خود را پای بازی‌های موبایل مانند Candy Crush می‌گذارند.

۲۹ درصد از گیمرهای دنیا میانگین سنی ۱۸ تا ۳۵ سال دارند. ۲۷ درصد دیگر سنی زیر ۱۸ سال و ۱۸ درصد بین ۳۶ تا ۴۹ سال سن دارند. اما ۲۶ درصد از گیمرها را افراد ۵۰ سال به بالا تشکیل داده‌اند!

اما آیا شما هم از آن دست افرادی هستید که با دیدن این مبالغ وسوسه می‌شوید؟

kate edwards

اگر شما واقعا اراده، خلاقیت و مهارت دارید، می‌توانید عضوی از این صنعت عظیم باشید و شاید اگر از همین حالا شروع کنید، بتوانید روزی با کسب تجربه یکی از بازی‌های بزرگ و موفق این صنعت را خلق کنید. آن هم با وجود پلتفرم‌های موبایل که راه موفقیت را بسیار هموار کرده‌اند و می‌توان از طریق آن‌ها به درآمدی بسیار زیاد رسید. از آن طرف نیز شبکه‌هایی مانند استیم، شبکه پلی‌استیشن و ایکس‌باکس لایو کار را برای یک بازیساز تازه کار روز به روز راحت‌تر کرده‌اند. به طور مثال شما با داشتن یک کنسول ایکس‌باکس وان قادر هستید در عین حال که هم یک بازیکن باشید، می‌توانید یک کیت بازی‌سازی نیز در اختیار داشته باشید. البته شاید کار با وجود این امکانات راحت باشد، اما شروع و به سرانجام رساندن یک بازی، به آن سادگی‌ها که فکر می‌کنید نیست.

برای این که نگاهی روشن‌تر به این موضوع داشته باشیم، سایت Entrepreneur با کیت ادواردز، کارگردان اجرایی «انجمن بین‌المللی بازی‌سازان» که بیش از ۹ هزار عضو دارد به گفت و گو پرداخته است و مطمئنا بسیاری از سوالات خود در مورد ورود به صنعت گیم، نیازها و نیروها و همچنین چگونگی به سرانجام رسیدن یک بازی، پاسخ داده می‌شوند.

آنترپرنور: چه موقعیت‌هایی برای اشخاصی که عاشق بازی هستند و قصد دارند این علاقه خود را در این تجارت نیز به کار ببرند وجود دارد؟

البته شاید کار با وجود این امکانات راحت باشد، اما شروع و به سرانجام رساندن یک بازی، به آن سادگی‌ها که فکر می‌کنید نیست

کیت ادواردز: خبر خوب این است که موقعیت برای چنین افرادی بسیار زیاد است. صنعت بازی‌های ویدیویی روز به روز در حال رشد است. برای تمامی این محتواهای خلاقانه و متنوع، ما به نوعی مشتری این محصولات محسوب می‌شویم. با توجه به انواع و اقسام نظرسنجی‌ها و آمارگیری‌ها، می‌توان به راحتی گفت که گیم‌پلی و تنوع ژانرهای آن برای انواع سلیقه‌ها در دسترس است. حتی ما امروزه به برابری جنسیت در زمینه گیمینگ رسیده‌ایم.

ما افرادی را داریم که به دنبال ساخت و توسعه بازی به عنوان یک شغل هستند و همین‌طور هم بسیاری را می‌شناسیم که ساخت بازی را یک سرگرمی می‌دانند. اگر شخصی قصد دارد از نظر تجارت وارد صنعت بازی شود، باید تکلیف خود را مشخص کند؛ آیا این کاری است که قصد دارد هر روز آن را انجام دهد؟ یا آن را به عنوان یک سرگرمی و کار جانبی نگاه می‌کنند؟ خوشبختانه، به لطف رایگان بودن بسیاری از موتورهای بازی‌سازی، هر شخصی قادر به ساخت بازی است. این یک دموکراسی بسیار عظیم در صنعت گیم محسوب می‌شود، چرا که چنین امکانی در ۵ سال قبل وجود نداشت.

آنترپرنور: آیا برای افرادی که دانشی در زمینه کدنویسی و برنامه‌نویسی ندارند موقعیتی برای حضور در این صنعت وجود دارد؟

برای ساخت و توسعه یک بازی نیاز نیست حتما یک برنامه‌نویس باشید و کدنویسی یاد بگیرید. شاخه‌های زیادی در این صنعت وجود دارند که می‌توانید از آن طریق به ساخت بازی مشغول شوید

کیت ادواردز: برای ساخت و توسعه یک بازی نیاز نیست حتما یک برنامه‌نویس باشید یا در نوشتن کدها شخصی بسیار با مهارت باشید. یا حتی قرار نیست در توسعه خود بازی کاملا دخیل باشید و در کنار دیگران مرحله به مرحله کار کنید. کارهای بسیار زیاد و متنوعی در این صنعت وجود دارند که قادر به شرکت در آن‌ها هستید. در این صنعت همیشه جنبه‌هایی مانند هنر و طراحی، داستان نویسی و روایت، بازاریاب و بسیاری از منابع انسانی دیگر مورد نیاز است.

به خاطر این که صنعت گیم یک تجارت جهانی است، همیشه جا برای بسیاری از افراد که دارای مهارت‌های مختلف هستند وجود دارد. حتی برای شخصی مانند من نیز موقعیت شغلی وجود دارد. من یک جغرافی‌دان هستم اما با این وجود ۲۰ سال است که در این صنعت در زمینه فرهنگ‌سازی مشغول به کار هستم. از طرفی دیگر این صنعت به سرعت در حال تغییر است و به لطف پیشرفت تکنولوژی و نیروهای دیگر در این صنعت، خیلی از مردم قادر هستند جای خود را در ساخت بازی باز کنند و سهمی در آن داشته باشند.

video games

آنترپرنور: به طور کلی چه نوع راه یا عملی برای هر نوع تجارتی در صنعت گیم وجود دارد؟

کیت ادواردز: در طی این چند سال اخیر، دسته‌ای از بازی‌سازان رشد چشمگیری داشته‌اند که ما آن‌ها را با نام سازندگان مستقل یا Indie می‌شناسیم. افراد بسیار زیادی وجود دارند که به دنبال چنین راهی برای شروع کار در این صنعت هستند. یکی از مهم‌ترین دلایل این موضوع این است که اشخاصی که به صورت مستقل کار می‌کنند، روی خلاقیت‌ها و عناصری که در بازی خود به کار می‌برند کنترل دارند. اگر به اندازه کافی مهارت داشته باشید، به صورت مستقل این قدرت را دارید تا هر چیزی را خودتان خلق کنید و آن را توسعه دهید.

حتی می‌توانید اعضای دیگری که قصد دارند به صورت مستقل کار کنند را جذب تیم خود کنید و مهارت‌های خود را روی یکدیگر بگذارید. حتی یک تیم سه تا هفت نفره نیز می‌توانند بازی خود را به طور کامل توسعه دهند و آن را منتشر کنند. چنین کاری روحیه کارآفرینی را نیز بسیار بالا می‌برد.

آنترپرنور: آیا کسی قادر است با داشتن بودجه کم شروع به ساخت یک بازی کند؟

کیت ادواردز: راه‌های زیادی برای شروع کار با بودجه کم وجود دارد. اصطلاحی به نام «Friends, Family and Fools» وجود دارد که یکی از مهم‌ترین روش‌ها برای شروع یک پروژه است. به این ترتیب که شما در مورد پروژه خود با دوستان و خانواده صحبت می‌کنید تا آن‌ها روی کارتان سرمایه‌گذاری کنند. حتی افراد زیادی هستند که ممکن است با ایده و پروژه شما هم عقیده و علاقه‌مند باشند و بتوانند بیشتر از هر شخص دیگری از نظر مالی کمک‌تان کنند که بخش اعظمی از آن را در سیستم کیک استارتر شاهد هستیم. بسیاری از این پروژه‌های مستقلی که در صنعت گیم شاهدشان هستیم توسط اشخاصی آغاز می‌شوند که یک کار تمام وقت خارج از این زمینه دارند و پروژه خود را تنها شب‌ها یا آخر هفته‌ها انجام می‌دهند. همچنین افرادی داریم که کار تمام وقت خود را به کلی رها می‌کنند و یک استودیو مستقل برای خود تشکیل می‌دهند. آن‌ها یا از سرمایه‌های خود استفاده می‌کنند یا کار خود را توسط سرمایه‌گذاری آشنایان و دوستان آغاز می‌کنند.

البته باید به خاطر داشته باشید که همیشه چنین راهی موفقیت پروژه و محصول نهایی را تضمین نمی‌کند. موفقیت یک بازی به خود آن بازی نیز بستگی دارد. متاسفانه، به خاطر این که سالانه تعداد بسیار زیادی بازی عرضه خواهند شد، به خاطر این‌که هزاران هزار پروژه در حال ساخت است، در بین آن‌ها بازی‌های بسیار خوبی وجود دارند که دیده نمی‌شوند و بسیاری از گیمرها نیز آن‌ها را نادیده می‌گیرند. سازندگان آن پروژه نیز قادر نیستند بازی خود را به جمعیت زیادی نشان دهند چرا که بازی‌ها بسیار اشباع شده‌اند. به همین دلیل است که در کنار ایده خوب، سرمایه و اراده، نیاز به فراست و بینایی بازاریابی دارید.

 

آنترپرنور: چه چالش‌هایی برای کارآفرینان صنعت گیم وجود دارد که در دیگر زمینه‌ها با آن‌ها رو به رو نیستیم؟

دانش ساخت بازی به تنهایی کافی نیست، چرا که وارد یک تجارت بسیار بزرگ خواهید شد و باید تجارت را بلد باشید

کیت ادواردز: هنگامی که صحبت از برنامه‌های مربوط به ساخت یک بازی می‌شود، با تبعیض‌هایی در برابر صنعت گیم رو به رو خواهیم شد، درست همانند انواع و اقسام هنرهایی که در سرتاسر دنیا با تبعیض‌های مختلفی رو به رو هستند. این کاملا به مکان و منطقه یک شخص بستگی دارد. بعضی از مناطق کاملا یک بازی ویدیویی را قبول دارند و برخی دیگر اصلا آن را دوست ندارند. این موضوع از کشوری به کشور دیگر بسیار متفاوت است. در این زمینه همانند هنر، همیشه چالش‌هایی در سطح سیاسی و اجتماعی بین کشورهای مختلف وجود دارد. چرا که هنوز که هنوزه بسیاری از مردم فکر می‌کنند بازی‌های ویدیویی تاثیر مخربی دارند یا تنها برای کودکان ساخته می‌شوند.

بسیاری از افرادی که در صنعت گیم به صورت مستقل شروع به کار می‌کنند مهارت  بازاریابی ندارند، و البته به دست آوردن مهارت در این زمینه هم کار راحتی نیست. بسیاری از مردمی که امروزه وارد این صنعت می‌شوند متوجه این قضیه هستنند که دانش ساخت بازی به تنهایی کافی نیست، چرا که آن‌ها وارد یک تجارت بسیار بزرگ شده‌اند. همین موضوع نیز برای بسیاری از آن‌ها یک چالش محسوب می‌شود. همانند هنر، طراحی و توسعه یک بازی کاملا به ذوق و عشق شخص بستگی دارد. اما این ذوق و شوق ممکن است در بسیاری از مواقع باعث شود تا آن چشم شخص نسبت به واقعیت‌هایی که باید آن‌ها را در این صنعت انجام دهد بسته شود.

چنین افرادی باید به دنبال اشخاصی باشند که دیدگاه‌ و عقیده‌شان به هم نزدیک باشد تا بتوانند با یکدیگر همکاری کنند. پیش بردن یک پروژه در این صنعت با همکاری و کمک دیگران بسیار مهم است.

video games

آنترپرنور: سرمایه گذاری در صنعت گیم چه منفعتی دارد که دیگر تجارت‌های کوچک ممکن است از آن‌ها بی‌بهره باشند؟

پیش بردن یک پروژه در این صنعت با همکاری و کمک دیگران بسیار مهم است

کیت ادواردز: یکی از مهم‌ترین منفعت‌های این تجارت این است که به راحتی می‌توان وارد آن شد و شروع به کار کرد. اگر شما میل این کار را داشته باشید، و در عین حال سطح معینی از دانش و مهارت داشته باشید که بتوانید روش کار با ابزار مورد نیاز برای ساخت یک بازی را یاد بگیرید و در نهایت، آن قدر اراده داشته باشید که بتوانید وقت خود را صرف آن کنید، خلق یک بازی به آن اندازه هم سخت نیست و یک وظیفه دلهره‌آور به شمار نمی‌رود. موانع برای شروع ساخت یک بازی کم هستند، اما این که یک بازی واقعا خوب بسازید یک چالش جداگانه محسوب می‌شود.

افرادی که سعی دارند بازی بسازند، برای درک آن نیاز به انجام بازی‌های مختلف دارند. اگر یک گیمر و بازیکن مشتاق باشید، در ساخت بازی نیز موفق‌ خواهید بود. این تنها مربوط به زمینه گیم نمی‌شود. همیشه گفته می‌شود که برای یک نویسنده خوب بودن باید مطالعه فراوان داشت. این موضوع دقیقا در صنعت گیم نیز کاربرد دارد.

بسته به دوره و بازه زمانی ساخت و توسعه بازی شما، بهتر است این گونه بگوییم که شما مشغول به ساخت یک بازی خیلی ساده هستید که در مدت چندین ماه مشغول به ساخت آن بودید، شما در آخر بازی را آماده عرضه می‌کنید. فاصله میان این که فکر کنید بازی شما یک محصول موفق بوده است و اینکه بدانید مردم چه حسی نسبت به آن دارند تقریبا صفر است. پس از ساخت یک بازی، شما آن را سریعا عرضه خواهید کرد و هیچ چیز مانع‌تان نخواهد بود.

یک نکته جالب دیگر در مورد صنعت گیم این است که شما یک بازی در گوشه‌ای از دنیا می‌سازید اما کسانی که بازی‌تان را دوست خواهند داشت جایی زندگی می‌کنند که حتی فکرش را هم نمی‌کنید. مثلا شما در آمریکا هستید و یک شب پس از مدت‌ها تلاش بازی خود را منتشر می‌کنید. اما صبح روز بعد متوجه می‌شوید که به جای این که بازی شما در آمریکا محبوب شود، در کشوری دیگر مانند ترکیه محبوب شده است. این مورد یکی از چیزهایی است که هیچ شخصی قادر به پیش‌بینی‌اش نیست.

Gamescom

آنترپرنور: آیا راه و روش خاصی از مهارت یا جنبه‌هایی وجود دارد که به طور ویژه‌ای در ساخت و طراحی یک بازی کمک کند؟

افرادی که سعی دارند بازی بسازند، برای درک آن نیاز به انجام بازی‌های مختلف دارند

کیت ادواردز: اولین نکته‌ای که بسیار در این امر کمک می‌کند، همکاری با دیگر افراد خلاق است. این یکی از مهم‌ترین فاکتورهای ساخت یک بازی به شمار می‌رود. افراد خلاق واقعا می‌توانند در اعتقادات و اهداف خود راسخ باشند. پس سازش و عملکرد شما در کنار یک همکاری دوستانه واقعا نکته‌ای مهم محسوب می‌شود.

همچنین به این نیاز دارید که قادر باشید ورودی کار خود را به گونه‌ای با دیگران در میان بگذارید که که دیگر اشخاص آن را درک کنند. شخصی که در کدنویسی مهارت دارد، قادر نیست یک مطلب را از راه و روش کدنویسی با یک هنرمند در میان بگذارد. یکی از دلایلی که انجمن بین‌المللی بازی‌سازان در ۲۰ سال گذشته شکل گرفت، این بود که سازندگان مختلف اعم از کدنویسان، برنامه‌نویس‌ها، هنرمندان و دیگر اشخاص بتوانند با یکدیگر تعامل برقرار کنند.

مهارت در تجارت یکی دیگر از مهم‌ترین عامل‌ها به شمار می‌رود. خیلی از مردم از این نگاه وارد صنعت گیم می‌شوند که آن را یک هنر خلاقانه می‌دانند. از این رو با خود می‌گویند یک بازی خلق می‌کنیم و در نهایت آن را منتشر می‌کنیم. اما این واقعیت ندارد. این یک تجارت است. صنعت گیم به همان اندازه که یک هنر است، یک تجارت نیز به شمار می‌رود.

 شما باید چیزی را خلق کنید که تازه و جذاب باشد و ارزش بازی کردن داشته باشد. بنابراین تمام این‌ها به تحقیقات روی بازار، بازاریابی، استراتژی تجاری و بسیاری از دیگر اعمال در این زمینه ارتباط برقرار می‌کند. تمام این موارد مهم هستند؛ چه یک تیم مستقل باشید و از صفر شروع کنید، یا چه یک ناشر بسیار بزرگ باشید.

به دلیل این که صنعت گیم وابستگی بسیار زیادی به تکنولوژی دارد، انعطاف‌پذیر بودن شما همراه با پیشرفت تکنولوژی بسیار مهم است. این روزها ما حتی تکنولوژی‌هایی نظیر واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و مواردی از این قبیل را داریم که بسیار هم مورد توجه مردم قرار گرفته‌اند. حال با وجود این همه تکنولوژی و امکانات، این صنعت تبدیل به یک چالش جذاب و جالب شده است.

همانطور که تکنولوژی تغییر و پیشرفت می‌کند، نقش‌ها و وظایف نیز در این صنعت تغییر می‌کنند.ما همیشه نقش‌هایی هسته‌ای و مهم در ساخت یک بازی داریم. نقش‌هایی مانند هنرمند، نویسنده، تهیه کننده و بسیاری دیگر. اما در کنار آن‌ها، افرادی برای پشتیبانی، همکاری و نهایی کردن محصول وجود دارند که همیشه در حال تغییر یا تحول هستند. این‌ها همه جزو نکات چالش برانگیز هستند، چرا که اگر شما روی یک شغل معینی کار کنید، آن شغل ممکن است برای همیشه در این صنعت ثابت نباشد. شما باید از همین حالا در مورد موج بعدی تکنولوژی‌های پیش رو فکر کنید. تکنولوژی‌هایی که چه بخواهید چه نخواهید وارد زندگی و شغل‌تان خواهند شد و باید همیشه و به طور مداوم مهارت‌های خود را بهبود بخشید.

آیا شما هم به فکر ساخت یک بازی افتاده‌اید؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده