// دوشنبه, ۱۹ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۰۲

معرفی انیمیشن کوتاه Fears

در این مطلب به معرفی انیمیشن کوتاه «ترس‌ها» (Fears)، یکی از بهترین آثاری که دید متفاوتی نسبت به مسائل روانی را ترویج می‌کند، می‌پردازیم.

ترس‌ها در کنار عوامل متعددی مانند پول، خانواده، جامعه و بسیاری دیگر، تشکیل‌دهنده شخصیت افراد مختلف هستند. در واقع این عامل مهم‌ترین و مقاوم‌ترین چارچوبی است که خودمان در زندگی پدید آورده‌ایم و به آن اجازه داده‌ایم که نه تنها کنترل روان ما را بدست بگیرد، بلکه اعمال را نیز تحت‌الشعاع قرار دهد. تمامی مردم دنیا در هر اجتماعی، با هر نژاد، مذهب و ملیت‌های مختلف بعضا ترس‌های مشترک و متفاوتی دارند. ترس از فضای بسته، ترس از ارتفاع، ترس از ترک کردن منطقه امن، ترس از تجربه نا‌شناخته‌ها، ترس از کنار گذاشتن عادت‌ها و ترس از مرگ، همه و همه ترس‌های بزرگ و کوچکی هستند که در زندگی شخصی بار‌ها و بار‌ها با آن‌ها رو‌به‌رو شده‌، هستیم و خواهیم بود. اختلالاتی نظیر اختلال اضطراب اجتماعی حیات فرد را چنان دست‌خوش تغییر می‌کنند که شاید هیچ‌گاه زندگی عادی و لذت‌های نهفته در آن‌ها را نتوان درک یا تجربه کرد. اما ترس به عنوان یک عامل طبیعی، تنها یک عامل محدود‌کننده بوده؟ مسلما پاسخ منفی است. ترس‌ها در واقع واکنشی احساسی به خطر‌های مختلف و محافظت از خود در برابر صدمه‌های احتمالی است. در واقع ترس‌ها باعث می‌شوند که ما اعمال بسیاری را که عواقبی در پی خواهند داشت انجام ندهیم. برای مثال از ترس تصادف، یک‌دفعه به میان خیابان نمی‌پرید یا دستتان را در آتش نمی‌کنید. تحقیقات نشان می‌دهند که ترس‌ها باعث بقای انسان‌ها تا حال حاضر شده‌اند. در یکی از تحقیقات دانشگاه کلمبیا آمده است که ترس از عنکبوت‌ها و مار‌ها در طی میلیون‌ها سال در وجود انسان‌ها نهادینه شده است و نهایتا به مصون ماندن از نیش‌های زهر‌آگین این موجودات منجر شده است. 

انیمیشن کوتاه Fears

انیمیشن کوتاه «ترس‌ها» دقیقا به سراغ این مفهوم یعنی بهره‌گیری از ترس‌ها در راه درست رفته است. هریک از مردم شهر به نمایش درآمده در انیمیشن کوتاه «ترس‌ها»، موجود یا موجوداتی سیاه‌رنگ با اندازه‌های بزرگ و کوچک را با خود حمل می‌کنند. اما شخصیت اصلی انیمیشن که مدت کوتاهی از ورودش به شهر نمی‌گذرد، برای اولین بار و به واسطه عکس سلفی که از خود می‌گیرد چنین موجوداتی را می‌بیند و با آن‌ها غریب است. موجودات مذکور در واقع ترس‌هایی هستند که خود ما نیز همواره آن‌ها را به خود حمل می‌کنیم، اما به مانند مردم شهر به آن‌ها بی‌توجه هستیم. مردی که از صحبت در جمع و پشت میکرو‌فن هراس دارد، زنی که ترس از فضای بسته داشته و در آسانسور به دام می‌افتد و جوان قوی هیکلی که از موش می‌ترسد، هر سه مشتی نمونه خروار هستند که ترس‌های مختلف اعضای جوامع بشری صرف نظر از ظاهر و شکل و شمایل را به نمایش می‌گذارند. شخصیت اصلی که ترسی را در کنارش مشاهده نمی‌کند و خطری را حس نمی‌کند، غرق در دنیای خود پا به خیابان گذاشته و تصادفی شدید را تجربه می‌کند. بیمارستان جایی است که برای اولین بار با اولین ترسش رو‌به‌رو می‌شود و آشنایی این دو به اتفا‌قات مختلفی منجر می‌شود.

انیمیشن کوتاه Fears

ناتا متلوک، انیمیشن کوتاه «ترس‌ها» را در مدت ۱۵ هفته و به عنوان پروژه فارغ‌التحصیلی از آموزشگاه فیلم ونکوور طراحی و ساخته است. ناتا متلوک که یک انیماتور دو بعدی است، در طراحی «ترس‌ها» از تکنیک‌های طراحی خاص و زیبای خود استفاده کرده است که در انیمیشن‌های کوتاه و طرح‌های پیشین او نیز قابل مشاهده هستند. ترکیب‌بندی رنگ‌ها، کادر‌بندی‌های مناسب، انیمیشن‌ها و حرکت‌های زیبا دوربین و طراحی عالی شخصیت‌های کم تعداد انیمیشن به خصوص موجودات سیاه‌رنگ ترس، محصولی را پدید آورده‌اند که در کنار رعایت اصول و قواعد یک انیمیشن بی‌نقص، سبک و سیاق خاص خود را به نمایش گذاشته است. موسیقی و جلوه‌های صوتی در یک اثر صامت وظیفه بسیار سنگین و مهمی را بر‌عهده دارند و در انیمیشن کوتاه «ترس‌ها» این موارد از عهده وظایف خوبی به نحو احسن بر‌آمده‌اند. موسیقی بی‌نظیر انیمیشن در تک تک ثانیه‌ها ریتمی آرام داشته و افکت‌های صوتی نظیر صدای شلوغی‌های خیابان، لذت تماشای انیمیشن را دو چندان می‌کنند.

|

انیمیشن کوتاه «ترس‌ها» (Fears) شاید در طراحی و جلوه‌های بصری، انیمیشنی ساده و بی‌شباهت به محصولات سه‌بعدی کمپانی‌های مشهور یا انیمیشن‌های کوتاه تحسین‌شده باشد، اما این به معنا بی‌ارزش بودن خود انیمیشن یا محتوای آن نیست. «ترس‌ها» مخاطب را به شناخت ترس‌هایشان و همراه شدن با آن‌ها تشویق می‌کند. کافی است که بدانید همسو شدن با ترس‌ها، بهره‌گیری درست از آن‌ها و تلاش نکردن در جهت حذف ترس‌های مفید نه تنها زندگی اجتماعی شما را بهبود خواهد بخشید، بلکه باعث نجات جان شما نیز می‌شود.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده