بررسی راندمان نسخه پی سی Quantum Break

بررسی راندمان نسخه پی سی Quantum Break

شنبه, ۱۷ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۵۹

کاربرانی که هنوز نسخه‌ی پی‌سی کوانتوم بریک را تجربه نکرده‌اند، می‌توانند راندمان این بازی را که در استیم هم منتشر شده در این مقاله‌ بخوانند.

Quantum Break یک بازی علمی تخیلی، اکشن و ماجراجوییِ سوم شخص است که توسط شرکت Remedy ساخته شده و Microsoft Studios (بخش سرگرمی‌های شرکت مایکروسافت) نیز آن را منتشر کرده است. این بازی ابتدا در پنجمِ ماه آوریل ۲۰۱۶ میلادی، مصادف با ۱۷ فروردین ۱۳۹۵ برای کنسول Xbox One و رایانه‌های شخصی دارای ویندوز 10 منتشر شد و سپس بعد از گذشتِ نزدیک به ۶ ماه در تاریخ هشتمِ مهرماه ۱۳۹۵ تحت کلاینت استیم هم عرضه شد.

شرکت رِمِدی در سال ۱۹۹۵ میلادی در کشور فنلاند تاسیس شده و بیشتر به خاطر ساخت بازی‌هایی مانند Max Payne و Alan Wake شهرت پیدا کرده است. البته اولین بازی آنها یک بازی ریسینگِ مبارزه‌ای به نام Death Rally تحت سیستم عامل MS-DOS بود که بعدا برای ویندوز و پلتفرم‌های موبایلی نیز بازسازی و منتشر شد.

داستان کوانتوم برِیک پیرامون شخصیتی به نام جَک جویس جریان دارد که پس از آزمایش یک اختراع جدید با کارکردِ ماشینِ زمان، از قدرت مافوق طبیعی دستکاری زمان برخوردار شده است و در طی جریاناتی در تقابل با دوست سابقش پائول سرین قرار می‌گیرد و تلاش می‌کند با مشکل هولناکِ "پایان زمان" دست و پنجه نرم کند.

پیمایشِ مراحل هم کاملا خطی نیست و در طی بازی در موارد متعددی دو راهی انتخاب قرار داده شده که بر اساس آن روندِ شکل گیری ماجرا و تعامل با کاراکترهای مختلف نیز تغییر می‌کند. بازی دارای اپیزودهایی شامل لایو اکشن‌های ضبط شده با کیفیت سینمایی است که با هنرپیشه‌های واقعیِ کاراکترهای درگیر در بازی تهیه شده‌اند و در بین مراحل بازی نمایش داده خواهند شد.

مشخصات فنی و ملزومات بازی

کوانتوم بریک از موتور بازی جدیدی به نام Northlight Engine قدرت گرفته است که قبل از این در هیچ محصول دیگری استفاده نشده بود. رمدی برای تجهیز این موتور یک فناوری ۹ لایه‌ی مخصوص ضبطِ حرکات و ساخت انیمیشنِ صورت را خریداری کرده که نتیجه‌اش هم در عمل فوق العاده است. در عین حال این استودیوی فنلاندی در همکاری با شرکت سوئیسی Pixelux توانسته از فناوری مشهورِ این شرکت با نام اختصاری DMM یا (Digital Molecular Matter) برای شبیه سازی تخریبِ واقعی در موتور گرافیکی خود استفاده کند. کارکرد DMM بر اساس تخریبی است که با دقت بالا و بر اساس تغییر شکل مواد کار می‌کند و می‌تواند مشخصات فیزیکی هر نوع ماده‌ای را به روش "المانِ محدود" شبیه سازی کند. این فناوری قبلا در ساخت فیلم‌هایی مانند Avatar و Prometheus هم استفاده شده است. البته DMM در موتورهای بازی دیگر مانند Gamebryo و Havok Vision هم تعبیه شده است. این فناوری  باعث می‌شود که در هم شکستگی و متلاشی شدن اشیای مختلف در هر زمان به شکلی متفاوت و با توجه به مکان برخورد تغییر کند.

برای این مقاله تعداد زیادی از کارت‌های گرافیکیِ بررسی شده در چند سالِ اخیر را در بازی بکار گرفته و در پلتفرمِ ویندوزی سیستم مرجع بررسی کردیم. ما به کمک این کارت‌ها و آخرین فناوری‌های به کار رفته در آنها تلاش خواهیم کرد تا راندمانِ موتور گرافیکی مبتنی بر Open GL را در این بازی بدست آوریم. رزولوشن‌های بررسی شده در این مقاله شامل 1080p، همین‌طور 1440p یا 2K و رزولوشن 2160p یا 4K خواهد بود. برای مقایسه در نظر بگیرید که رزولوشن 4K دقیقا ۴ برابر تعداد پیکسل‌های بیشتری نسبت به رزولوشنِ 1080p دارد و به همین نسبت هم بار تراشه‌ی گرافیکی برای پردازش آن سنگین‌تر خواهد بود.

دانلود ویدیو 360p |   | دانلود ویدیو 720p HD از شاتل‌لند

مقاله‌ی مرتبط

طبق اعلام رسمی این بازی برای اجرا به ۸ گیگابایت حافظه‌ی اصلی نیاز دارد و از آنجایی که مثل اغلبِ بازی‌های جدید ۶۴ بیتی است، فقط روی سیستم عامل‌های ۶۴ بیتی کار می‌کند. بررسیِ ما هم نشان داد داشتنِ ۴ گیگابایت حافظه‌ی اصلی برای اجرای بازی اصلا کافی نیست و اجرای بازی در این حالت ممکن نیست. توصیه‌ی ما برای این بازی داشتنِ حداقل رم ۸ گیگابایتی است، هر چند که با توجه به آمار بدست آمده از مصرف منابعِ سیستمی در حین بررسی، سیستمی با ۱۲ یا ۱۶ گیگابایت حافظه‌ی اصلی برای اجرای مناسبِ این بازی در تنظیمات بالا پیشنهاد می‌شود. فضای موردِ نیاز روی ذخیره ساز هم ۶۸ گیگابایت اعلام شده که البته نصبِ کامل آن از طریق استیم هم همین میزان را روی هارددیسک اشغال کرده است.

حداقل سیستم مورد نیاز

پردازنده:

Intel Core i5-4460, 2.70GHz or AMD FX-6300

حافظه‌ی اصلی:

8GB

سیستم عامل:

Windows 7 - 64-bit

کارت گرافیک:

NVIDIA GeForce GTX 760 or AMD Radeon R7 260x

فضای دیسک:

68GB

 

سیستم پیشنهادی

پردازنده:

Intel Core i5 4690, 3.9GHz or AMD equivalent

حافظه‌ی اصلی:

16GB

سیستم عامل:

Windows 10 - 64-bit 

کارت گرافیک:

NVIDIA GeForce GTX 970 or AMD Radeon R9 390

فضای دیسک:

68GB

امکانات گرافیکی بازی

پورتِ پی‌سی بازی کوانتوم بریک دارای تنظیمات متعدد گرافیکی و در برگیرنده‌ی قابلیت تنظیم افکت‌های مختلفی است که در بازی وجود دارد. البته این گزینه‌ها بسیار بیشتر از تنظیماتی است که در زمان انتشار بازی برای استور ویندوز 10 در نظر گرفته شده بود و تعدادی از آنها پس از بروز رسانی‌های متعدد به بازی اضافه شده‌اند تا کاربر بتواند کنترل بیشتری روی قابلیت‌ها و راندمان بازی داشته باشد و احیانا افکت‌هایی مانند Film Grain را که مورد پسندِ همگان نیست غیر فعال کند. برخی قابلیت‌ها مانند Anti Aliasing هم به جای استفاده از تکنیک‌های مرسوم با درجات مختلف تنها قابل روشن یا خاموش کردن هستند. مشخص شده که تنها تکنیک درونی بکار رفته در این بازی برای هموار سازی لبه‌ها 4XMSAA است که به صورت پیش فرض با استفاده از چهار فریم تولید شده‌ی قبلی در رزولوشن پایین‌تر پردازش شده و سپس به رزولوشنِ اصلی نمایشگر Upscale می‌شود، به شرطی که گزینه‌ی Upscaling در تنظیماتِ بازی خاموش نشده باشد.

در تصاویر زیر روی هر یک از آنها کلیک کرده و پس از بزرگنمایی با کلیدهای جهتیِ چپ یا راستِ صفحه کلید یا کلیک مجدد روی تصویر، تفاوت‌ها را مشاهده و مقایسه کنید.

Quantum Break Art

در ادامه فهرستی از این تنظیمات و گزینه‌های قابل انتخاب برای آنها را مشاهده می‌کنید:

GRAPHICS PRESET = Low /Medium /Ultra /Custom

RESOLUTION = 1920*1080, etc

FULLSCREEN MODE = On /Off

VSYNC= On /Off

LOCK TO 30FPS = On /Off

BRIGHTNESS = 50/100%

HUD VISIBILITY = On /Off

SUBTITLES= On /Off

VOLUMETRIC LIGHTING = Low /Medium /High

SHADOW RESOLUTION= Low /Medium /High

SHADOW FILTERING= Low /Medium /High

TEXTURE RESOLUTION = Low /Medium /High /Ultra

GEOMTRY LEVEL OF DETAIL= Low /Medium /High /Ultra

SCREEN SPACE AMBIENT OCCLUSION = On /Off

SCREEN SPACE REFLECTIONS = Low /Medium /High

EFFECTS QUALITY = Low /Medium /High

GLOBAL ILLUMINATION QUALITY = Low /Medium /High

ANTI-ALIASING = On /Off

UPSCALING = On /Off

FILM GRAIN = On /Off

در این جدول گزینه‌های پیش فرض در بنچمارکِ ما برجسته شده‌اند.

تنظیمات گرافیکی بازی

از آنجایی که این بازی بنچمارکِ داخلی برای سنجشِ راندمانِ خروجی ندارد، از یک بنچمارکِ اندازه‌گیریِ زمانی برای ضبط گیم‌پِلی استفاده کردیم. برای هر تست یک مرحله‌ی مشخص را آغاز کردیم و تا بخش مشخصی از آن را از مسیری ثابت پیمودیم تا میانگین فریمِ مورد نظر را بدست آوریم. تنظیمات گرافیکی و گزینه‌های مربوطه را در ادامه شاهد هستید:

بنچمارک زومجی

بنچمارک به گونه‌ای که در بالا شرح داده شد در بالاترین سطح و فعال کردنِ Upscaling به ترتیب در رزولوشنِ 2K ،FULL HD و 4K اجرا شد. بازی را از طریق کلاینتِ استیم اجرا کردیم و آخرین درایورهای گرافیکی ای‌ام‌دی و انویدیا را هم نصب کرده‌ایم. در نظر داشته باشید که بازی نه در نسخه‌ی UWP مختص به ویندوز 10 و نه در نسخه‌ی مخصوص کلاینتِ استیم به هیچ وجه از ترکیب چند کارتیِ SLI و CF پشتیبانی نمی‌کند و سازنده هم اعلام کرده که با توجه به زمان و محدودیت‌های فنی، قصد پیاده سازی این قابلیت در آینده را هم ندارد. بازی تحت استیم فقط با پشتیبانی از نسخه‌ی 11 دایرکت ایکس عرضه شده و اجرا می‌شود.

 

سیستم تست

• پردازنده: Intel Core i7 – 6700K
• مادربورد/ حافظه: GigaByte Z170 Gaming 5/ GSkill DDR4 2400Mhz 16GB
• سیستم عامل: ویندوز 10 با آخرین آپدیت‌ها
• درایورها: انویدیا GeForce 372.90 WHQL و ای‌ام‌دی Crimson Edition 16.9.2

کارت‌های گرافیک

• GeForce GTX 1080 8GB
• GeForce GTX 1070 8GB
• GeForce GTX 980 Ti 6GB
• GeForce GTX 980 4GB
• GeForce GTX 970 4GB
• Radeon R9 290X 4GB
• Radeon R9 290 4GB
• Radeon R9 280X 3GB
• GeForce GTX 960 4GB
• GeForce GTX 950 2GB
• GeForce GTX 750 Ti 2GB
• Radeon R9 270 2GB
• Radeon R9 Fury NANO

راندمان 1080p


در رزولوشن 1080p کارت گرافیکی GTX 1080 یکه تازی می‌کند و رقیبان دیگر را با فاصله پشت سر می‌گذارد. اما اگر دنبال کارت گرافیکی باشید که در این رزولوشن گرفتنِ میانگین نرخ فریم بالاتر از ۶۰ را به شما تضمین بدهد، باید به سراغ GTX 980 یا R9 Fury Nano یا بالاتر بروید.

همچنین در این رزولوشن هر کارت گرافیکی که قوی‌تر از GTX 960 باشد، می‌تواند حداقل فریم قابلِ بازی با آخرین تنظیمات گرافیکی را برای شما فرآهم کند. برای کارت‌های ضعیفی مانند GTX 950 و R7 270 باید قید این تنظیمات گرافیکی را بزنید و با پیش فرض‌های Medium یا Low بازی کنید تا فریم قابل قبولی را بدست آورید.

راندمان 1440p

رزولوشن سنگین‌تر، بار پردازشی بیشتر و به تبعِ آن سرعت پایین‌تر را به دنبال دارد. در اینجا بدست آوردن متوسطِ ایده‌آل ۶۰ فریم در ثانیه خیلی سخت‌تر از 1080p می‌شود و تنها کارت‌های GTX 1070 و GTX 1080 هستند که از این آزمون سربلند بیرون می‌آیند، هر چند که مدل‌هایی مانند GTX 980 Ti هم نرخ فریم بسیار خوبی تولید کرده‌اند. راندمان کارت‌های پایین‌تر مثل GTX 970 یا R9 290X چنگی به دل نمی‌زند و از R9 280X به پایین هم نرخ فریم قابلِ بازی را در این رزولوشن و با این تنظیمات بدست نخواهید آورد. با این اوصاف اگر بخواهید تجربه‌ی مناسبی در این بازی به همراهِ نمایشگر 2K داشته باشید باید GTX 980 Ti یا بالاتر را در سیستم گیمینگ خود نصب کرده باشید.

راندمان 2160p

رزولوشن 4K با وجود سنگینی خارج از کنترلی که برای سخت افزارهای فعلی دارد به تازگی عناوین خبری بیشتری را به خود اختصاص می‌دهد. در این رزولوشن قوی‌ترین پرچمدارهای گرافیکی دنیا هم به سختی به چالش کشیده می‌شوند و در غیبت پشتیبانی از ترکیب دو کارتی SLI و CF بار پردازش را به تنهایی به دوش می‌کشند.

تنها گزینه‌های قابل بازی بر اساس نمودارِ فوق فقط کارت‌های GTX 980 Ti، GTX 1070 و GTX 1080 هستند و بقیه برای بدست آوردن کیفیت مناسب در بازی باید تنظیمات Medium یا Low را در این سطح اجرا کنند. تصور این که کنسول‌های میان نسلی یا نسل بعدی چگونه می‌خواهند از پس پردازش سنگینِ رزولوشن 4K بربیایند بسیار دشوار است.

مصرف حافظه‌ی گرافیکی

مصرف حافظه‌ی گرافیکی در این بازی هم نسبتا بالا است و برای رزولوشنِ 1080p هم حداقل به کارت گرافیک ۳ گیگابایتی و ترجیحا ۴ گیگابایتی نیاز داریم، برای رزولوشن‌‌های بالاتر هم کارت‌‌های ۶ و ۸ گیگابایتی تنها گزینه‌های موجود برای فرار از لگ و وقفه در بازی خواهند بود.

مقایسه‌ی راندمان تحت دایرکت ایکس 11 و دایرکت ایکس 12

بر کسی پوشیده نیست که نسخه‌ی عرضه شده‌ی ابتدایی تحت ویندوز استور (پلتفرم UWP) با نسخه‌ی عرضه شده تحتِ استیم تفاوتِ کیفی ندارند. اما در مورد راندمان نیاز به بررسی این دو نسخه داریم تا ببینیم عملکرد کارت‌های انویدیا و ای‌ام‌دی با هر API چگونه است.

با کمی دقت در نتایج بدست آمده درخواهید یافت که راندمان کارت‌های گرافیکی انویدیا تحت دایرکت ایکس 11 و نسخه‌ی استیم به طرز محسوسی افزایش داشته، حال آنکه در مورد ای‌ام‌دی این وضعیت برعکس است و راندمان نسخه‌ی دایرکت ایکس 12 با اغلب کارت‌های تولیدی این شرکت اندکی بهتر نشان می‌دهد. 

با توجه به سوابقی که از عملکرد کارت‌های سری مَکسول تحت دایرکت ایکس 12 داشتیم و همچنین گمانه زنی‌هایی که پیرامون چگونگی استفاده از قابلیت Async Compute در درایور تیم‌های سبز و قرمز وجود داشت، می‌توان حدس زد که راندمانِ بهتر کارت‌های انویدیا تحتِ دایرکت ایکس 11 هم با همان الگوی دیده شده در بازی‌های دیگر در اینجا تکرار شده است و دیگر می‌توان آن را قطعی محسوب کرد.

جمع بندی

شاید برای بعضی قابل پذیرش نبود که یکی از مورد انتظار‌ترین بازی‌های انحصاری کنسول Xbox One که بعدا با تصمیم مایکروسافت به پی‌سی هم راه پیدا کرد، علی رغم پتانسیل بالقوه‌ای که برای عالی بودن داشت در ابتدای انتشارش با مشکلات فنی متعدد و آزار دهنده مواجه شود. مشکلاتی که بیشتر نه به باگ‌ها یا بهینه نبودن بازی، بلکه به کمبودها و مشکلات فراوانِ استور تازه به عرصه وارد شده‌ی مایکروسافت در ویندوز 10 مربوط بود و از طرفِ دیگر هم الزامِ ایجاد شده برای پورت نسخه‌ی پی‌سی با API دایرکت ایکس 12 باعث شد که هم از نظر راندمان و هم از نظر دسترسی و دانلود، بسیاری از گیمرها با مشکل مواجه شوند، یا به خاطر استفاده از سیستم عامل‌های قدیمی‌تر و عدم ارتقا به ویندوز 10 از تجربه‌ی بازی Quantum Break محروم شوند.

بعد از مدتی و با تغییر سیاست مایکروسافت در قبال بازی‌های انحصاری و مطرح شدن احتمال عرضه بر روی فروشگاه‌های دیجیتالی دیگر بود که این بازی مجوز گرفت تا روی کلاینت بسیار محبوب و معتبر استیم هم عرضه شود، با این تفاوت که این بار باید با واسط گرافیکی دایرکت ایکس 11 عرضه می‌شد تا بر روی ویندوز‌ 7 و ویندوز 8.1 هم قابل استفاده باشد. همان گونه که دیدید این تغییر چندان هم بد نبود و باعث شد که بسیاری از سیستم‌های ضعیف‌تر و با کارت‌های گرافیکی قدیمی‌تر هم امکان اجرای این بازی با سرعت مناسب را بدست آورند. برای دارندگان کارت‌های گرافیکی انویدیا هم خرید نسخه‌ی تحت استیم را به خاطر عملکرد کاملا بهتر نسبت به نسخه‌ی ابتدایی توصیه می‌کنیم.

کارت‌های گرافیکی ساخت انویدیا در نسخه‌ی استیم عملکرد بهتری نشان می‌دهند

در مورد پردازنده هم با وجود این که قاعدتا استفاده از دایرکت ایکس 11 باید فشار بیشتری را روی پردازنده بگذارد، بر طبق بررسی‌های ما فشارِ کاری آنچنان زیادی به CPU تحمیل نمی‌شود و برای گرفتن آخرین راندمان ممکن از کارت گرافیکی، داشتنِ یک پردازنده‌ی چهار هسته‌ای نسبتا جدید مانند Core i5 4670 هم به خوبی کفایت می‌کند و حتی در بالاترین تنظیمات هم ضرورتی به داشتنِ یک Core i7 پر قدرت برای این بازی نداریم.

Quantum Break Live Action

این بازی اولین تجربه‌ی تیم رمدی برای بهترین استفاده از موتور گرافیکی پیشرفته و پر امکاناتشان بود و همین امر محدودیت‌ها و مشکلاتی را در بدوِ امر برایشان ایجاد کرد. اما بروز رسانی‌ها و دریافت بازخوردهای کاربران کمک کرد تا از فهرست این مشکلات کاسته شود و بازی برای بیشتر گیمرها به سطح مطلوب و قابل قبولی در اجرا برسد. با فرآهم شدن دسترسی به این بازی در کلاینت استیم دیگر بهانه‌ای برای عدمِ تجربه‌ی این بازی خوب باقی نمی‌ماند و به راحتی آن را به دوست‌دارانِ این سبک بازی‌ها توصیه می‌کنیم.

سیستم مرجع زومجی و کارت گرافیک Gigabyte 1080 GTX توسط شرکت آواژنگ در اختیار زومجی قرار گرفته است.

اگر از علاقه‌مندان به بازی Quantum Break هستید، می‌توانید تمام مطالب و ویدیوهای مربوط به این بازی را در صفحه‌ی Quantum Break مشاهده کنید.

منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده