نویسنده: افشین پیروزی
// پنجشنبه, ۱۹ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۲۲:۰۰

شانزدهمین سالگرد تولد Dreamcast، آخرین کنسول بازی سگا

۱۶ سال پیش در چنین روزی سگا کنسول دریم‌کست را معرفی کرد که یکی از خاطره انگیز ترین کنسول‌های تاریخ صنعت بازی‌سازی است و علیرغم عمر کوتاه، همواره به عنوان یکی از کنسول‌های خوب بازی معرفی می‌شود. حال به مناسبت سالگرد ۱۶ سالگی این کنسول نگاهی به تاریخچه و اتفاقاتی که پیرامون آن افتاد خواهیم داشت. با زومجی همراه باشید.

تاریخچه:

نسل پنجم کنسول‌های بازی را می‌توان دوره حکومت پلی‌استیشن نام برد. نماینده سگا در این دوره، کنسول Saturn بود که دقیقا ۸ روز پیش از پلی‌استیشن به بازار عرضه شد. ولی این کنسول به هیچ وجه توان رقابت با محصول سونی را نداشت و به همین دلیل فروش بسیار نا‌امید کننده‌ای تجربه کرد که باعث ضرر و زیان زیاد شرکت سگا شد. دلایل بسیار زیادی در این امر دخیل هستند، برای مثال ضعف تبلیغاتی سگا و عدم خلاقیت در ساخت کنسول در کنار معماری پیچیده پردازنده مرکزی که کار ساخت بازی را برای ساترن دشوار می‌کرد از عواملی هستند که تاثیر بسزایی در فروش کم این کنسول داشتند. به طوری که در اواخر نسل پنجم سونی ۴۷ درصد بازار را در اختیار داشت و این رقم برای نینتندو و سگا به ترتیب برابر با ۴۰ و ۱۳ درصد بود که رقم بسیار کمی برای سگا به شمار می‌رود. عدم موفقیت ساترن و شکست سگا در برابر سونی و نینتندو باعث شد تعدادی از عوامل این شرکت از سمت خود استعفا دهند که در راس آن‌ها تام کالینسکی، مدیر شعبه آمریکا قرار داشت. به هر حال سگا با درس گرفتن از شکست‌های متوالی در برابر رقیبان، تصمیم گرفت تا در نسل ششم کنسولی انقلابی ارایه دهد و بتواند اشتباهات گذشته را جبران کند به این ترتیب کنسول Dreamcast به عنوان اولین کنسول نسل ششمی معرفی شد.

ption id="attachment_62321" align="aligncenter" width="800"]tumblr_mwbft5N9Qz1rs6286o1_1280 باندل Resident Evil: Code Veronica کنسول دریم‌کست

مشخصات سخت افزاری:

SONY DSCدریم‌کست اولین کنسولی بود که با گرافیک ۱۲۸ بیتی ساخته شده توسط NEC عرضه شد، مدل پردازنده گرافیکی این کنسول PowerVR2 با حافظه گرافیکی ۸ مگابایتی بود که توان پردازشی بسیار بالایی داشت و یک سر و گردن از کنسول‌های پلی‌استیشن و نینتندو ۶۴ بالاتر بود. این پردازنده گرافیکی توسط پردازنده مرکزی ساخته شده توسط هیتاچی پشتیبانی می‌شد که فرکانس آن برابر با ۲۰۰ مگاهرتز بود و در کنار این قطعات حافظه رم ۱۶ مگابایتی به اجرای هر چه بهتر بازی‌ها کمک می‌کرد. علاوه بر قطعات اصلی، دریم‌کست از فرمت مخصوصی برای دیسک‌های بازی خود استفاده می‌کرد که GD نام داشت و بر خلاف CD های معمولی ظرفیتی معادل ۱ گیگابایت ارایه می‌داد. درایو مخصوص این فرمت هم توسط هیتاچی ساخته و به صورت انحصاری برای دریم‌کست ساخته شده بود. این کنسول همچنین از یک مودم داخلی با سرعت ۵۶ کیلو‌بایت در ثانیه بهره می‌برد که امکان دسترسی آسان به اینترنت را برای کاربران فراهم می‌کرد.

تجهیزات جانبی:

SONY DSC

سگا بر خلاف کنسول‌های قدیمی خود تجهیزات جانبی خیلی زیادی برای دریم‌کست عرضه نکرد. دلیل این امر را می‌توان کامل بودن این کنسول بر‌شمرد که نیازی به افزونه‌های دیگر احساس نمی‌شد. مهم‌ترین ابزار جانبی این کنسول کنترلر‌های آن بود که سگا بر خلاف کنسول‌های قبلی خلاقیت زیادی در آن‌ها به خرج داده بود. شکل ظاهری دسته‌ها از کنترلر 3D ساترن الهام گرفته بود که پایه‌های آن کمی تیزتر شده بود. همچنین سگا اولین بار همانند رقبای خود از ۴ کلید اصلی استفاده کرده بود که به شکل لوزی در سمت راست کنترلر قرار گرفته بودند و در سمت چپ هم کلید‌های جهت آنالوگ و جوی‌استیک حضور داشتند. اما جالب‌ترین وسیله ساخته شده برای این کنسول کارت حافظه‌ای به نام VMU است که در پشت دسته تعبیه می‌شد و یکی از قابلیت‌های آن امکان ذخیره سازی اطلاعات بازی‌ها بود. علاوه بر آن در برخی بازی‌ها این کارت حافظه به عنوان یک وسیله همراه استفاده می‌شد، برای مثال در بازی Sonic Adventures، این وسیله برای پرورش حیوانات دست آموز استفاده می‌شد! که در زمان خود بسیار جالب و خلاقانه بود.

بازی‌ها:

Dreamcast-games-cover-art

در هنگام عرضه کنسول، ۱۹ بازی برای آن در دسترس بود که اکثر آنها از دستگاه آرکید سگا پورت شده بودند. کنسول دریم‌کست به عنوان یکی از کنسول‌هایی شناخته می‌شود که بازی‌های بسیار خلاقانه و مفرحی دارد. برای مثال بازی Typing of the Dead به گیمر اجازه می‌داد تا با استفاده از صفحه کلید ارایه شده همراه بازی، زامبی‌ها را با تایپ کردن از بین ببرد که چندی پیش هم نسخه جدیدی از این بازی برای رایانه‌های شخصی عرضه شد، یا در بازی Space Micheal باید به نسخه فضایی مایکل جکسون کمک می‌کردید تا به کمک رقص دشمنان را از این ببرد. سونیک هم که نماد شرکت سگا محسوب می‌شود، حضور پررنگی دردریم‌کست داشت و بر روی این کنسول پا به دنیای ۳ بعدی گذاشت. Sonic Adventures که همزمان با دریم‌کست منتشر شد علی‌رغم این‌که از مشکلات متعددی مثل زاویه بد دوربین رنج می‌برد ولی همواره به دلیل گرافیک عالی در زمان خود و خلاقیت‌های زیادی که در طراحی مراحلش داشت ستایش می‌شود. بازی‌های ورزشی در آن زمان تحت سلطه الکترونیک آرتز بودند، ولی پس از عرضه دریم‌کست، این شرکت تصمیم گرفت تا از کنسول سگا پشتیبانی نکند و دلیل آن را ساختار پیچیده سخت افزار دریم‌کست اعلام کرد. پس از این تصمیم سگا دست به کار شد و بازی‌های ورزشی منحصر به خود را تولید کرد که شامل NFL 2K و NBA 2K می‌شد و این بازی‌ها به دلیل گرافیک بسیار عالی در زمان خود توانستند رقیبی جدی برای بازی‌های ورزشی الکترونیک آرتز باشند. بازی‌های مشهور دیگری مثل Resident Evil: Code Veronica و Crazy Taxi هم برای این کنسول عرضه شدند تا دریم‌کست از لحاظ بازی کم و کسری نداشته باشد.

دلایل عدم موفقیت:

ption id="attachment_62325" align="aligncenter" width="780"]BTAGFW Playstation کنسول پلی‌استیشن 2 سونی یکی از دلایل افت فروش دریم‌کست بود

 

دریم‌کست بهترین شروع فروش یک کنسول را در تاریخ تا آن زمان را به نام خود ثبت کرده است. به لطف بازی سونیک این کنسول توانست در ۲۴ ساعت اول در حدود ۲۲۵ هزار عدد فروش کند که رقم بسیار بالایی است. ولی تاریخ به نوعی برای کنسول دریم‌کست تکرار شد، سونی با عرضه پلی‌استیشن 2  که مشخصات سخت افزاری بسیار بهتری نسبت به دریم‌کست داشت، توانست دوباره نبض بازار را در دست بگیرد و در اوایل سال ۲۰۰۰ و پس از عرضه رسمی پلی‌استیشن 2 فروش دریم‌کست که تقریبا به ۱/۵ میلیون نسخه رسید بود سیر نزولی پیدا کرد. پس از آن هم اوکاوا جانشین ایراماجیری در ریاست سگا شد و مدیر جدید اعتقاد داشت که این شرکت باید فرآیند تولید کنسول‌ها را متوقف کند زیرا در طول تاریخ همواره از این بابت ضرر کرده است. به هر تمامی این عوامل دست به دست هم داد تا تولید کنسول به یاد ماندنی دریم‌کست، با تمام مشخصات و بازی‌های خوبی که داشت، در اواخر سال ۲۰۰۱ متوقف شود و این کنسول که در طی دو سال فروشی در حدود ۱۰ میلیون نسخه تجربه کرده بود برای همیشه به تاریخ بپیوندد.از مهم ترین دلایل شکست همیشگی سگا در برابر سونی و نینتندو، ضعف در تبلیغات، تقلید بیش‌از حد از دیگر شرکت‌ها و وابستگی زیاد به سونیک را می‌توان نام برد که باعث شد این شرکت باری همیشه ساخت کنسول را فراموش کند و پس از آن سگا در زمینه دستگاه‌های آرکید و ساخت بازی‌های رایانه‌ای فعالیت می‌کند.

اگر شما هم تجربه استفاده از این کنسول را داشتید و یا از علاقه مندان به سگا هستید، نظرات خود را در مورد دریم‌کست با زومجی در میان بگذارید.

تهیه شده در زومجی


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده