// چهار شنبه, ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۵۵

بهترین بازی‌ های شطرنج اندروید | هم آموزش هم رقابت

در این مطلب بهترین بازی‌های شطرنج اندروید را معرفی خواهیم کرد. با زومجی همراه باشید.

شطرنج یکی از اصلی‌ترین بازی‌های باستانی بر پایه‌ی منطق است. نبردی صلح آمیز تماما براساس عقل و استراتژی برای پیروزی منطقی بر حریف خود که به شما درکنار امکان تقویت هوش، اجازه‌ی رو‌به‌رو شدن با چالش‌های استراتژیک را می‌دهد. در این مقاله قصد معرفی برترین بازی‌های شطرنج‌ را برای شما داریم. قبل از آن به برخی از اصطلاح‌های به کار رفته در این مقاله اشاره کوتاهی می‌کنم:

  • PGN: یا همان Portable Game Notation استانداری پذیرفته شده توسط مسابقات جهت ارائه فایل مسابقات در رابطه با جزئیات حرکات مهره‌ها در یک بازی است. به کمک این فایل‌ها شما می‌توانید نحوه‌ی انجام مسابقه بین دو شطرنج‌باز را مشاهده کنید.
  • ELO: سیستم رده‌بندی ELO، ایجاد شده توسط آرپاد الو است که جهت محاسبه میزان مهارت بازیکنان در شطرنج استفاده می‌شود. این سیستم در سطح جهانی شناخته‌ می‌شود.
  • FEN: یا همان Forsyth-Edwards Notation برعکس PGN که فایل است مربوط‌به نشانه‌ و جایگاه مهره‌های شطرنج در یک خط می‌شود. این اطلاعات همچنین شامل تعداد حرکات، رنگ تخته‌ای که مهره روی آن رفته و انجام حرکت قلعه می‌شود.
  • شطرنج چشم‌ بسته: در این سبک، شطرنج‌باز بدون نگاه به تخته‌ی شطرنج و مهره‌ها براساس حضور ذهن و قدرت آنالیز ذهنی با رقیب خود مسابقه می‌دهد.

در ادامه می‌توانید لیستی از بهترین بازی شطرنج اندروید و آیفون را مشاهده کنید. زومجی به‌صورت روزانه بازی اندروید و بازی آیفون را معرفی می‌کند که می‌توانید این بازی‌ها را در زومجی مطالعه کنید.

زمان انتشار اولیه ۲۸ مرداد ۱۳۹۴، این مقاله در روز ۷ بهمن ۱۴۰۰ به‌روزرسانی شده است.


بازی های شطرنج اندروید

بازی Chess Clock

بازی Chess Clock

  • سازنده: Chess.com
  • قیمت در پلی‌استور: رایگان

بگذارید آغاز مقاله‌ را با یک اپلیکیشن مرتبط با بازی شطرنج آغاز کنیم. اگر به رقابت‌های جهانی شطرنج نگاهی انداخته باشید، متوجه ساعت‌های روی میز بازیکنان شده‌اید. این ساعت مانعی برای تفکر طولانی مدت و خسته کننده هر یک از بازیکنان است و بازیکنان نهایت تلاش‌شان را برای نگه داشتن زمان بیشتر برای آخر رقابت می‌کنند. در این اپلیکیشن می‌توانید تأخیر در بازی کردن و ساعت را مشابه با نمونه مسابقه‌ها، اما با ظاهر متفاوت داشته باشید. اگر با دوست یا فامیل خود می‌خواهید بازی کنید، این اپلیکشن را در گوشی خود داشته باشید تا در مواقع لازم از آن بهره ببرید.

دانلود بازی Chess Clock

بازی Chess Light

بازی Chess Light

  • سازنده: Pyrosphere
  • قیمت در پلی‌استور: رایگان

بازی‌ شطرنج دیگر تنها به زمینی ۸ در ۸ خلاصه نمی‌شود و هر بازی‌ای که در حقیقت با مهره‌های آشنای این بازی منطقی همراه باشد، قادر است تا نام Chess یا به قولی شطرنج را یدک بکشد. بازی Chess Light، پازلی منطقی و البته منحصر‌به‌فرد است که با استفاده از حرکت آشنای مهره‌های شطرنج باید به‌دنبال حل معما‌های آن بروید. رابط کاربری مینیمال بازی و تجربه‌ای سرگرم‌کننده اما منحصر‌به‌فرد این بازی را جذاب می‌کند. توجه داشته باشید که بی‌شک تغییر در مهارت‌های شطرنج شما ایجاد نخواهد شد، زیرا Chess Light تجربه‌ای متفاوت را با مهره‌‌های این بازی باستانی ارائه می‌دهد.

دانلود بازی Chess Light

بازی Chess for Kids

بازی Chess for Kids

  • سازنده: Chess.com
  • قیمت در پلی‌استور: رایگان

اگر به‌دنبال آشنا کردن فرزند، برادر یا خواهر کوچک خود با شطرنج هستید، شاید بازی Chess for Kids با طراحی کودکانه و آموزش‌های جذابش گزینه‌ای مناسب باشد. این بازی برای دانش‌آموزان و مبتدیان محصولی مناسب با تمرکز روی قوانین و موارد ابتدایی یادگیری شطرنج است. بازی پازل‌های مختلفی را با قابلیت‌های مانند حالت سریع و آرام ارائه می‌دهد که برای آغاز مفید است.

دانلود بازی Chess for Kids

بازی Warhammer 40,000: Regicide

بازی Warhammer 40,000: Regicide

  • سازنده: Hammerfall Publishing
  • قیمت در پلی‌استور: رایگان

همیشه عادت کرده‌ایم که شطرنج را در زمینی تخته‌ای شکل و با مهر‌‌ه‌هایی آشنا انجام دهیم. اما گاهی برای حداقل گیمر‌ها بد نیست تا با شخصیت‌های گیمینگ به رقابتی باستانی بروند. بازی وارهمر ۴۰۰۰۰ همین ویژگی را در Regicide به بازیکنان ارائه می‌دهد. در این بازی درکنار حالت کلاسیک شطرنج می‌توانید در حالت Regicide به سربازان دستور دهید تا در دو فاز به نبرد دشمنان بروند. بازی همچنین حالت آنلاین را درکنار آفلاین ارائه می‌دهد و می‌توانید باتوجه‌به مهارت‌های خود به‌صورت لوکال، آنلاین و در یک موبایل به مسابقه بپردازید. البته این‌ها بخش کوچکی از حالت‌های این بازی بودند و Warhammer 40,000: Regicide ویژگی‌های متنوعی از جمله ۱۲ مرحله قابل آزاد سازی، ۳۶ ماژول انحصاری و انیمیشن‌های منحصربه‌فردی برای هر یک از مهره‌ها را ارائه می‌دهد.

دانلود بازی Warhammer 40,000: Regicide

Chess-Free-screenshot

بازی Chess Free

  • سازنده: ای‌آی فکتوری لیمیتِد
  • قیمت در پلی‌استور: دو نسخه‌ی رایگان و ۰.۹۹ دلار

شطرنج رایگان یا همان Chess Free، بازی رایگان و بدون هرگونه خرید درون برنامه است. رابط کاربری ساده اما جامع و کامل Chess Free، این بازی را به اپلیکیشنی مناسب برای نصب روی تمامی دستگاه‌های اندرویدی تبدیل می‌کند. از ویژگی‌های قابل بیان این بازی می‌توان به ۱۲ سطح مختلف به همراه حالت (ماد)‌های مختلف، ابزاری برای تجزیه و تحلیل (آنالیز بازی)، رتبه‌بندی ELO، حالت چندنفره محلی و یک میزبانی تخته‌ شطرنج‌های مختلف اشاره کرد. البته یک نسخه پولی نیز از Chess Free با قیمت ۰.۹۹ دلار در دسترس علاقمندان قرار گرفته که تنها تفاوت آن، بدون تبلیغ بودن این نسخه است.

Chess-Fusion-screenshot-710x399

بازی Real Chess

  • سازنده: آلییِن‌فورس
  • قیمت در پلی‌استور: رایگان

اگر از طرفداران بازی‌های شطرنج هستید و زیاد به حرفه‌ای بودن بازی اهمیت نمی‌دهید، بازی Chess Fusion مناسب شما خواهد بود. این بازی هیچگونه تنظیماتی برای تجزیه و تحلیل ندارد هرچند از نظر گرافیکی بسیار زیبا طراحی شده است. انجام بازی به‌صورت آنلاین بدون ثبت نام در دسترس بوده و سطح‌های مختلف دشواری هوش مصنوعی (AI) قابل تنظیم است. اخیرا توسعه‌دهندگان برخی ویژگی‌های جدید مانند بازپخش بازی انجام شده، سرور رتبه‌بندی آنلاین و طرح‌های جدید دوبعدی از تخته شطرنج را برای Chess Fusion ارائه کرده‌اند. یکی دیگر از ویژگی‌های بازی ارائه حالت آنلاین است که با امکاناتی مانند گپ درون بازی، پوسته‌های مختلف تخته‌ی شطرنج و مهر‌ه‌های متفاوت مزین شده است. ۲۴۰۰ سطح متنوع، راهنماهایی برای مبتدیان و پشتیبانی از هر دو حالت عمدی و افقی، Real Chess را به بازی کاربردی‌ای برای علاقمندان تبدیل کرده است.

دانلود بازی Real Chess

com.chess7

بازی Chess - Play and Learn

  • سازنده: Chess.com
  • قیمت در پلی‌استور: رایگان

هرچند بازی شطرنجِ Chess - Play and Learn بیشتر متمایل به تازه‌ واردان در بازی شطرنج است بااین‌حال بازیکنان قدیمی و با تجربه در شطرنج نیز می‌توانند آن را دانلود و بازی کنند. از خصوصیات این بازی می‌توان به ویژگی‌های حالت چندنفره آنلاین، بخش تک نفره و یکی از منحصر به فردترین خصوصیات بازی یعنی انجام معمایی بر پایه‌ی شطرنج اشاره کرد. بازی دارای ۵۰ هزار مِتُد مختلف جهت آموزش بازی شطرنج به علاقمندان به یادگیری این بازی فکری است. Chess - Play and Learn همچنین شامل هزاران فیلم و درس‌های کاملا تعاملی جهت آموزش بازی شطرنج به تازه واردان می‌شود. این موضوع کاملا منحصر‌به‌فرد و متفاوت از سایر بازی‌های شطرنج این چنینی است.

دانلود بازی Chess - Play and Learn

Chess-Puzzles-screenshot-710x399

بازی Chess Puzzle

  • سازنده: آسِم پیرایرا
  • قیمت در پلی‌استور: رایگان

Chess Puzzle را می‌توان یک بازی آموزشی در جهت حل معما‌های مختلف بر پایه‌ی حرکات مهره‌های شطرنج معرفی کرد. ایده بسیار ساده بازی فرضا شامل انتخاب بهترین و موثرترین حرکت بعدی مهره‌ها می‌شود. پشتیبانی از فایل‌های PGN، پشتیبانی از موتور‌های مختلف شطرنج مانند استاک‌فیش (Stockfish)، در دسترس بودن تمامی پازل و معماها به‌صورت آفلاین بدون نیاز به هرگونه اتصال اینترنت و افزوده شدن رابط جدید الهام گرفته‌ از طراحی مَتِریال از جمله خصوصیات مهم Chess Puzzle محسوب می‌شوند. در حقیقت Chess Puzzle کمتر المان‌های یک بازی شطرنج واقعی را در خود جای می‌دهد و بیشتر روی معماهایی برپایه‌ی بازی شطرنج تمرکز دارد.

دانلود بازی Chess Puzzle

Chess-Tactics-Pro-screenshot-710x399

بازی Chess Tactics Pro

  • سازنده: ال‌آر استودیوز
  • قیمت در پلی‌استور: رایگان

از نظر دید کلی بازی Chess Tactics را می‌توان بسیار شبیه به بازی Chess Puzzle معرفی کرد. این بازی نیز مانند Chess Puzzle بیشتر روی حل معماهای مختلف بر پایه‌ی مهره‌های شطرنج تمرکز دارد. این بازی اما دارای یک موتور ویژه شطرنج است که به شما پازل‌های مبتنی بر رتبه‌بندی ELO را نشان می‌دهد. شما همچنین قادر به بازی‌ کردن پازل‌های آفلاین یا پازل‌های روزانه هستید. این بازی همچنین دارای یک سیستم پیشرونده برای به چالش کشیدن شما با قرار دادن پازل‌های مشکل‌تر است. به این ترتیب شما با اتمام هر معما، با معمای مشکل‌تری مشابه قبلی رو‌به‌رو می‌شوید تا بتوانید خود را به چالش بکشید.

دانلود بازی Chess Tactics Pro

Chess-With-Friends-screenshot-710x399

بازی Chess With Friends

  • سازنده: زینگا
  • قیمت در پلی‌استور: رایگان

اگر در گذشته بازی‌های زینگا گیمز را با دوستان خود به‌صورت آنلاین تجربه کرده‌ باشید احتمالا می‌دانید که چه چیزی در بازی Chess With Freinds انتظار شما را می‌کشد. این بازی در کل شطرنجی است که شما قادر به انجام آن با افراد مختلف در اقصی نقاط جهان به‌صورت تصادفی یا دوستان خود هستید. بازی شامل حالت تمرین (Practice mode) با سطوح مختلف مهارت است که به شما امکان یادگیری بهتر بازی شطرنج را می‌دهد. شما همچنین قادر به مشاهده‌ی آمار خود براساس دسته‌بندی پیروزی‌ و باخت‌ها به همراه مشاهده تکرار بازی هستید. در این بازی قابلیت انجام چند بازی شطرنج به‌صورت همزمان با افراد مختلف وجود دارد. این روش هرچند آهسته اما سرگرم کننده است.

دانلود بازی Chess With Freinds

Droidfish-Chess-screenshot-710x399

بازی DroidFish Chess

  • سازنده: پِتِر اِسترلونگ
  • قیمت در پلی‌استور: رایگان

DroidFish Chess یک بازی پورت شده برای اندروید از موتور استاکفیش با رابط کاربری گرافیکی بالاتر است. از جمله ویژگی‌های بازی می‌توان به ماد تجزیه و تحلیل، قدرت بازیکن قابل تنظیم، پوسته‌های مختلف، ماد شطرنج چشم بسته، ساعت، حالت چندنفره محلی و خیلی حالت‌های دیگر اشاره کرد. بازی در زمینه‌ی گرافیک حرفی برای گفتن ندارد در حقیقت بگذارید قبول کنیم که گرافیک موضوعی نیست که مردم به خاطر آن شطرنج بازی کنند. این بازی به‌طور کامل رایگان و بدون هیچگونه خرید درون برنامه‌ای عرضه شده است.

دانلود بازی DroidFish Chess

lichess-screenshot-710x399

بازی Lichess

  • سازنده: لیچِس
  • قیمت در پلی‌استور: رایگان

Lichess‌، بازی دیگری از شطرنج است که عمدتا روی حالت آنلاین تمرکز دارد. از نکات مثبت این بازی می‌توان به دارا بودن ۵۰ هزار کاربر آنلاین اشاره کرد که اکنون نیز این آمار در حال رشد است. شما قادر به بازی کردن به‌طور همزمان روی چند تخته و استفاده از چت آنلاین به همراه حالت چندنفره آفلاین هستید. بازی همچنین ۸۰ زبان مختلف را در دسترس قرار می‌دهد. Lichess‌ درکنار حالت‌های دیگر انواع مختلفی از شطرنج را نیز مانند King of the Hill و Antichess پشتیبانی می‌کند که درواقع درکنار رایگان بودن Lichess، این محصول را بسیار سرگرم کننده و جذاب می‌کند.

Play-Magnus-Chess-screenshot-710x399

بازی Play Magnus Chess

  • سازنده: پِلی مگنوس
  • قیمت در پلی‌استور: رایگان

شطرنج مگنوس در نوع خود جالب است. سازنده بازی به‌جای استفاده از موتور استاندارد بازی‌های شطرنج، ترجیح داده تا از موتور شطرنجی با نام «تنظیم شده» توسط مگنوس کارلسن استفاده کند. برای افرادی که اطلاع ندارند باید بگویم که مگنوس کارلسن بازیکن مشهور شطرنج جهان است که به‌نوعی بزرگ‌ترین در قرن حاضر تاکنون نیز محسوب می‌شود. این بازی درکنار داشتن اطلاعات شخصی از زندگی کارلسن، طبق وعده‌ی توسعه‌دهندگان امکان بازی‌کردن یکی از بازیکنان در رویدادی مخفی در طول یک سال را با مگنوس کارلسن مهیا می‌کند. ما البته نمی‌توانیم برگزاری این چنین رویدادی را تایید کنیم.

دانلود بازی Play Magnus Chess

Stockfish-screenshot-710x399

بازی Stockfish Chess

  • سازنده: کارل شیراینِر
  • قیمت در پلی‌استور: رایگان

Stockfish Chess در حقیقت موتور استاک‌فیش است که ما در این مقاله نیز چندبار به آن اشاره کردیم. این موتور شطرنج محبوب درواقع پورت اندروید از موتور استاکفیش 4 است. باتوجه‌به موتور (Engine) بودن استاکفیش شما درواقع نمی‌توانید بدون وجود یک اپلیکیشن GUI (رابط کاربری گرافیکی) از این موتور استفاده کنید. ویژگی‌های نرم‌افزار به‌شدت مبتی بر رابطه کاربری گرافیکی مورد استفاده شما است. اما در کل این موتور درکنار قابل اعتماد بودن قدرتمند نیز است.

دانلود بازی Stockfish Chess

پرسش‌های متداول

بهترین بازی شطرنج اندروید کدام است؟‌

همان‌طور که از نام Play Magnus Chess مشخص است این بازی نام مگنوس، شطرنج‌باز مطرح جهان را یدکت می‌کشد. در این بازی می‌توانید درکنار بازی از آموزش های شطرنج هم نهایت استفاده را کنید.

آموزش شطرنج روی اندروید چگونه است؟

تا دل‌تان بخواهد نرم‌افزار برای یادگیری شطرنج در اندروید موجود است. اگر مبتدی هستید با Chess for Kids شروع کنید. سپس برای فرارگیری ترفند‌ها به‌سراغ Chess Light بروید.

اگر بازی شطرنجی بود که در مقاله بالا به آن اشاره نکردیم، نام بازی مربوطه را با ما ازطریق ارسال دیدگاه در میان بگذارید. نظر شما در مورد انجام بازی‌های شطرنج روی تلفن‌ یا تبلت‌ها چیست؟ آیا شما علاقه‌ای به انجام این بازی به‌صورت آنلاین دارید؟


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده