بررسی ویندوز 10 از نظر بازده و راندمان اجرای بازی‌ ها

بررسی ویندوز 10 از نظر بازده و راندمان اجرای بازی‌ ها

چهار شنبه, ۷ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۰۰

سرانجام پس از مدت‌ها انتظار، نسخه‌ی نهایی ویندوز 10 رسما منتشر شد و پی‌سی‌های بسیاری به تدریج به این سیستمِ عامل جدید ارتقا خواهند یافت. در این میان گیمرها هم مشتاق هستند تا ببینند آیا سیستم عامل جدید برای بازی‌هایشان مناسب است  یا خیر.

پرچم‌دار تازه وارد

حدود ۳ سال پیش بود که ویندوزِ ۸ عرضه شد و شاید بخاطر داشته باشید که مایکروسافت چگونه کاربران را به ارتقا و خریدِ سیستم عامل جدید ترقیب می‌کرد و از مزایای آن می‌گفت. اما همان‌طور که کارشناسان و صاحب‌ نظران در بررسی‌های خود گفته بودند، با گذشتِ زمان معلوم شد که این شرکت در ترکیب ویژگی‌های مختلف و برخی مواقع ناهمسانِ سیستم‌های رومیزی و دستگاه‌های لمسی ناموفق عمل کرده است. این کار مایکروسافت را وادار کرد که به سرعت بروز رسانیِ ۸.۱ را برای سیستم عامل خود عرضه کند تا ویندوز را برای کاربرانِ سیستم‌های رومیزی خوشایند‌تر و قابل تحمل‌تر کند.

از زمان عرضه‌ی ویندوز ۸ تا به اکنون، دنیای پی‌سی به تکامل خود ادامه داده است و انتظاراتِ کاربران از سیستم عامل‌های نوین را نیز بالاتر برده است. برخی ملاحظاتی که به خواسته‌های قبلی افزوده شده‌اند شامل مواردی هستند مانند توسعه‌ی پایدار و بدون گسستگیِ سیستم عامل و عدم تخریبِ سازگاری با برنامه‌های فعلی، ارتقای رایگان به نسخه‌های بعدی، بهینه سازی و رفع مشکلات با پیروی از مدلِ ارتقایی مانند آنچه که شرکت اپل با OS X انجام می‌دهد و سرانجام پشتیبانیِ بلند مدت که قرار شده در مورد ویندوز 10 دست کم تا ۱۰ سال ادامه داشته باشد.

پس از مدت‌ها آزمایش و بروز رسانیِ نسخه‌های آزمایشیِ عرضه شده‌ی ویندوز 10 در برنامه‌ی Windows Insider Program، اکنون نسخه‌ی تایید شده‌ی مایکروسافت برای تولیدکنندگانِ عمده‌ی پی‌سی یا همان OEM ها ارسال شده تا محصولات خود را از این پس با سیستم عامل تازه واردِ ویندوز تجهیز کنند.

امکانات جدید ویندوز مواردی مانند استارت منوی جدید، کورتانا وشیوه‌ی جدیدِ جستجوی ویندوز، Task View و دسکتاپ‌های مجازی، مرکزِ اعلانات جدید ویندوز، مرورگر پیشرفته‌ی Edge و مهمتر از همه برای ما، پشتیبانی از دایرِکت ایکس ۱۲ و یکپارچگیِ بیشتر با پلتفرم XBOX را در بر می‌گیرد. برنامه‌ی جدیدی با نام Xbox در ویندوزِ ۱۰ امکان  دیدنِ دوستان و امتیازات بازی‌ها، ارسالِ پیام و حتی ضبط و ذخیره سازی بازی را روی پی‌سی می‌دهد.

Windows-10-Start-menu

ما نیز قصد داریم از دید گیمرها به بررسی ویندوز جدید بپردازیم و با کمکِ سیستم مرجعِ زومجی راندمان آن را با سیستم عامل قبلی مقایسه کنیم و کاربران خوره‌ی بازی را در مورد تصمیم گیری برای ارتقا به نسخه‌ی جدید و پیامدهای احتمالی آن آگاه سازیم. تصمیم گیری برای ارتقا با دانستنِ اطلاعات بیشتر و رفتارِ عناوین بازی‌های منتخب می‌تواند کمک شایانی به رضایت مندی کاربران پس از ارتقای احتمالی سیستم عامل کند.

مشخصات سیستم تست

مدلنام قطعه
Intel Core i7 4790KCPU
Corsair H80i GTCOOLING
ASUS Z97 MAXIMUS VII RANGERMotherBoard
GSkill RipjawsX 2*8GB DDR3 2400RAM
2X ASUS STRIX GTX 970 OC 4GB DDR5 SLIVGA
Seagate 7200 64MB 2TBHDD
SAMSUNG 850  PRO 120GBSSD
ASUS 24X SATAODD
GREEN 850B-OC PlatiniumPower
GREEN X8 RAPTORCase
Windows 8.1/Windows 10OS

روش انجام تست‌ها

ابتدا سیستم عامل ویندوزِ ۸.۱ را روی سخت افزار مرجع زومجی با مشخصاتی که در بالا ذکر شد با لایسنسِ معتبر نصب و بروز رسانی کردیم. پس از دانلود و نصب آخرین درایورهای سخت افزاری، بنچمارک و بازی‌های منتخب را روی سیستم نصب کردیم و بروز رسانی‌های لازم نیز روی عناوین مربوطه انجام گرفت. در مرحله‌ی اول، کلیه‌ی آزمایشات تحت پلتفرم ویندوز ۸.۱ انجام شد و پس از اتمامِ کار، ارتقا به ویندوز 10 با نسخه‌ی منسوب به RTM که در روز انتشارِ رسمی با عنوان GA از طریق بخش آپدیتِ ویندوز و بصورت عمومی در دسترس خواهد بود، انجام شد. حتما می‌دانید که نسخه‌های اوریجینال ویندوز ۷ و ۸.۱ تا مدت یک سال در صورتِ ارتقا به ویندوز 10 بصورت خودکار و رایگان فعال خواهند شد.

در مرحله‌ی دومِ تست و تحت پلتفرم جدید ویندوز 10، ابتدا آخرین درایورها نصب و بروز رسانی شدند و سپس انجامِ مجدد همان آزمایشات قبلی، این‌بار با ویندوز 10 در دستور کار قرار گرفت. نتایج بدست آمده در پایگاه داده‌ی اختصاصی زومجی وارد شد تا نمودارهای مقایسه‌ای تولید شوند و نتیجه‌ی بدست آمده توسط کاربر نهایی قابلِ ارزیابی شود.

لازم به ذکر است که نرخِ فریم تولید شده در عناوینی که بنچمارک داخلی نداشتند توسط نرم افزارِ FRAPS و با ۳ مقدارِ مجزای کمترین فریم تولیدی، میانگینِ فریم تولیدی و بیشترین فریم بدست آمده ثبت شد و مورد استفاده قرار گرفت. تنظیماتِ گرافیکی تمام بازی‌ها در هر دو مرحله‌ی آزمایش عینا یکسان بود. هر چند که مزیت اصلی ویندوز 10 پشتیبانی از دایرِکت ایکس ۱۲ عنوان می‌شود، اما در نبود عناوین بازیی‌هایی که با دایرِکت ایکس ۱۲ تولید شده‌ باشند، بررسی راندمانِ عناوین فعلی دایرِکت ایکس ۱۱ در ویندوز 10 هم خالی از لطف نیست.

 3DMark Feature Test

3DMARK Feature Test win10 Header

اولین بنچمارکِ ما، تنها برنامه‌ای است که تحت API دایرِکت ایکس ۱۲ هم اجرا شده و امتیازی واقعی از آن تولید می‌کند که به صورت مستقل قابل ارزیابی و مقایسه با امتیازات سیستم‌های دیگر است و ناگفته پیدا است که برای اجرا به ویندوز 10 و حداقل یک کارت گرافیکی دایرکت ایکس ۱۱ نیاز دارد.

قبلا هم از مزایای دایرکت ایکس ۱۲ در زومجی گفته بودیم و همچنین توضیح دادیم که هدف از این تست، سنجش تواناییِ API برای دریافت درخواست‌های ترسیم گرافیکی و پردازش و ارسال آنها روی پردازنده‌ی اصلی است که به دلیل ماهیت غیر بهینه‌ی رابطِ برنامه نویسی دایرکت ایکس ۱۱ محدودیت‌هایی وجود داشت که این بخش از اجرای درخواست‌ها را محدود و پردازنده را هم در مواردی گلوگاه می‌کرد. دایرکت ایکس ۱۲ قرار است این محدودیت را بصورت بالقوه مبدل به نقطه‌ی قوت خود سازد.

در ویندوز 10 امتیازِ تست Single-thread حدود ۴ درصد پایین‌تر  و در Multi-thread هم ۴.۷ درصد کمتر از ویندوز ۸.۱ ثبت شده است که نشان می‌دهد کدِ این بنچمارک یا درایورهای گرافیکی انویدیا، هنوز برای ویندوز 10 کاملا بهینه نشده‌اند. در هر صورت اختلاف آنقدر زیاد نیست که برداشتی منفی در پی داشته باشد.

اما بخشِ هیجان انگیز امتیازات متعلق به دایرِکت ایکس ۱۲ است. همان‌گونه که می‌بینید، این API توانسته امتیاز ۲۰۶۴۷۹۶۸ را بدست آورد که بدون محاسبه نیز می توان نسبت شگفت انگیزِ حدودا ۱۰ برابری آن را در مقایسه با امتیاز بدست آمده در همین تست و تحتِ دایرکت ایکس ۱۱ مشاهده کرد. معنی این اختلاف این است که ظرفیت بالقوه‌ی دایرِکت ایکس ۱۲ در پاسخ‌گویی به درخواست‌های ترسیم، دست کم در بخش API می‌تواند دستِ بازی‌سازان را در توسعه و طراحی محیط‌های پیچیده‌تر بازتر کند.

3DMark Fire Strike Test

در اینجا امتیاز کلی ۱۸۰۲۰ در ویندوز ۸.۱ را در مقابل امتیاز کلی ۱۷۹۳۸ در ویندوز 10 داریم. کاربرانی که قبلا تجربه‌ی کار و آزمایش این برنامه را داشته‌اند، می‌دانند که این دو امتیاز را می‌توان یکسان تلقی کرد و تفاوت ۱ درصدی در این آزمایش قابل چشم پوشی است. موردِ قابل توجه در این بخش این است که امتیاز زیر مجموعه‌ی Graphics Score در ویندوز 10 کمی بالاتر و در مقابل، امتیاز Physics Score که روی پردازنده اجرا می‌شود کمی پایین‌تر ثبت شده است.

بنچمارک بازی‌ها

AC: Unity

AC Unity Windows 10 Performance

بازی نه چندان موفقِ AC: Unity دارای مشکلات متعددی بود که شکایت کاربران پی‌سی و کنسول را به دنبال داشت، اما دست کم از بُعد گرافیک فنی، کم نظیر و حرفه‌ای به نظر می‌رسد. امتیازاتِ میانگین بدست آمده در هر دو نسخه‌ی ویندوز تقریبا برابر هستند، اما امتیازاتِ ویندوز 10 در نرخ فریمِ کمینه و بیشینه به ترتیب ۲ و ۵ فریم بالاتر است. عملکرد تراشه‌های گرافیکی ما در این بازی کاملا بهینه بود.

Crysis 3

Crysis 3 Windows 10 Performance

موتور گرافیکی پر قدرتِ شرکت کرایتِک با نام CryEngine 3 انتخابِ بعدی ما برای بررسی کیفیت اجرا روی پلتفرم ویندوزی جدید ما بود. اما انتظار نداشتیم که ۲۶ درصد افزایش راندمان در متوسطِ فریم تولیدی را تنها با ارتقا به ویندوز 10 بدست آوریم. بعد از آزمایشِ مجدد در مورد صحتِ امتیازات بدست آمده یقین حاصل کردیم و ترقیب شدیم که همین افزایش راندمان را در عناوین بعدی نیز شاهد باشیم.

Batman: Arkham Knight

Batman Arkham Night Windows 10 Performance

جدیدترین نسخه از سری بازی‌های بتمن روی پی‌سی یک شکست کامل بود، نه از جنبه‌ی داستانی و گیم پلی، بلکه از نظر مشکلات فنی متعددی که در پورت ویندوزی بازی و کوتاهی ناشر آن وجود داشت. اما به عنوان کاندیدی برای سنجش راندمانِ موتور گرافیکی آنریل انجین در ویندوز جدید انتخاب خوبی بود و در بررسی ما هم میانگینِ ۵ درصد نرخ فریم بیشتری را در ویندوز 10 تولید کرد و کمینه‌ی آن نیز ۵ فریم بالاتر بود.

COD: Advanced Warfare

COD Windows 10 Performance

این بازی تنها محصولی بود که برای اجرا روی ویندوز 10 با مشکل مواجه بود. میزانِ مصرف حافظه در حینِ اجرای دموی ابتدایی مرحله‌ی تست به شکل عجیبی آنقدر افزایش می‌یافت که به سرعت کل رم سیستم پر می‌شد و با پیغام کمبود حافظه‌ی ویندوز مواجه می‌شدیم. در نهایت پس از چندین بار سعی و خطا توانستیم بخشِ مورد نظر برای ثبت فریم را با موفقیت تمام کنیم، هر چند که اجرای بازی کندتر بود و لگ‌هایی هم مشاهده می‌شد.

Dying Light

Dying Light Windows 10 Performance

بازی منتخبِ ما در اینجا نیز به تاخیر پایین و پاسخ‌گویی بالای موتور بازی نیاز دارد تا بتواند از پسِ هماهنگی هوش مصنوعی تعبیه شده، واکنشِ کاربران و بطور متقابل NPC ها برآید. تفاوت ۲ فریمِ دو نسخه‌ی ویندوز در میانگین فریم تولید شده به معنی اختلافِ ناچیز ۲ درصدی است که در روند بازی تاثیری ندارد، اما کمینه‌ی فریم تولید شده در ویندوز 10 دقیقا ۹ فریم بیشتر است که  می‌تواند به خاطر بهینه‌تر بودن ویندوز 10 در میزبانی درخواست‌های گرافیکی باشد.

Far Cry 4

Far Cry 4 Windows 10 Performance

بازی مشهور یوبی سافت با بهره گیری از موتورِ Dunia توانست امتیازات بالایی را کسب کند و در عین حال از نظر امکانات و افکت‌های گرافیکی هم چیزی کم نداشت و امکانات اختصاصیِ انویدیا هم در نسخه‌ی پی‌سی آن پیاده سازی شده بود. ویندوز 10 توانست حدود ۵ درصد نرخِ فریم میانگین بالاتری نمایش دهد و با تولید ۶ فریم بیشتر در کمینه‌ی فریم، نسبت به برادر بزرگترش پیشتاز باشد. این بازی با بروز رسانی ۱.۹ و تمام DLC های عرضه شده بررسی شد.

Witcher 3

Witcher 3 Windows 10 Performance

برای سنجش فریم در این بازی معروف سعی کردیم نقاط یکسانی از نقشه را با طی کردن مسیری کاملا یکسان و بدون تغییر جهت دوربین طی کنیم. هر چند که نمی‌توان حتی با داشتن اسکریپتی واحد در محیطی اینچنین پویا در زمانِ ثبت فریم، کل مسیر را یکسان شبیه سازی کرد، اما دست کم کمترین خطا را در آمارِ ثبت شده ایجاد می‌کند.

این بازی هم از رفتار متداول بازی‌های دیگر در این بررسی تبعیت کرد و با اختلافی ناچیز، ویندوز 10 را در صدر جدولِ خود قرار داد. باز هم میزان افزایش نرخ فریم متوسط ثبت شده تنها ۲ فریم بود، اما در بیشینه و کمینه‌ی فریم ثبت شده با  ۸۱ و ۶۵ فریم بر ثانیه، به ترتیب ۳ و ۲ فریم بالاتر را مشاهده کردیم.

GTA V

GTA V Windows 10 Performance

برای این بازی از بنچمارکِ داخلی بازی استفاده کردیم و نتایج حاصل شده از هر ۵ تست بازی را در پایگاه داده و نمودار گرافیکی خود ثبت کردیم. در اینجا نیز در تمامی موارد افزایش فریم را در ویندوز 10 شاهد بودیم.

جمع بندی

فارغ از این که چه دیدگاهی در مورد جنبه‌های دیگر ویندوز 10 داشته باشید، نمی‌توانید کتمان کنید که ویندوزِ جدید، دست کم از بُعد راندمان نه تنها چیزی کمتر از ویندوز قبلی ندارد، بلکه در بیشتر موارد کمی بهتر و بهینه‌تر عمل می‌کند. هر چند که این موضوع بستگی مستقیمی به میزان بهینه سازی درایورهای گرافیکی توسط سازندگان آنها دارد و ممکن است در صورت استفاده از کارت گرافیکی متفاوت با مدل دیگر، الگوی راندمانی متفاوتی را هم بدست آوریم. تا اینجا دست کم ثابت شده که از نظر خود سیستم عامل، تمام شرایط برای داشتن بهترین راندمان مهیا است.

در اینجا دو استثنا داشتیم که یکی Crysis 3 و دیگری COD: Advanced Warfare است. در بازی کرایسیسِ ۳ طبق تجارب قبلی، آگاه بودیم که موتورِ گرافیکی کرای انجین با پردازنده‌های دارای قابلیت HT که همان سری Core i7 اینتل هم باشند، در برخی راندمان پایینتری نسبت به Core i5 ها تولید می‌کند و ما حدس می‌زنیم که شاید افزایشِ راندمان بیش از حدِ انتظار ما هم از عدم وجودِ این تعارض در ویندوز پرچم‌دارِ جدید نشات گرفته باشد.

 در مورد دوم هم بازی COD: Advanced Warfare دارای مشکل نشتی حافظه و به طبع آن افتِ راندمان محسوس در حین بازی و کرش کردن‌های تصادفی بود و انتظار می‌رود که با بروز رسانی‌های بعدی مشکل آن هم با ویندوز 10 برطرف گردد. معمولا در هنگام ارتقای سیستمِ عامل، وجود برخی مشکلات ناسازگاری طبیعی است و به سرعتِ عمل سازندگان و توسعه دهندگان بازی در آزمایش و بروز رسانی محصولاتشان با پلتفرم جدید وابسته است. ایجاد تنها یک مورد ناسازگاری در ۱۰ عنوان آزمایشی که صورت دادیم، مشخصا آمار بهتری نسبت به ویندوزهای قبلی در هنگام مهاجرت از پیشینیان خود محسوب می‌شود.

Windows 10 DX 12 First Titles Gears Of War

در مورد دایرِکت ایکس ۱۲ هم که قلمروی انحصاری  ویندوز 10 به شمار می‌رود، باید تا عرضه‌ی اولین عناوینِ بازی‌های ساخته شده یا بهره مند از آن، مانند Gears of War: Ultimate Edition منتظر ماند و دید که احیانا شامل چه ویژگی‌ها و برتری‌هایی است که گیمرها بدون ارتقا به ویندوز 10 نمی‌توانند از لذت تجربه‌ی آنها برخوردار شوند. هر چند که در آزمایش اختصاصی 3DMark Feature Test دیدیم که دایرِکت ایکس ۱۲ دارای آمادگی و توان بالقوه عظیمی برای پاسخ گویی به درخواست بازی‌های سنگین و با جزییات بالاتر است که میزان به خدمت گرفتن آن به اهتمام و استقبال توسعه دهندگان بازی نسبت به این API جدید موکول می‌شود.

با استدلالی منطقی از نتایجِ تمام آزمایشات صورت  گرفته می‌توان با خیالی آسوده‌ تر به سراغ ارتقا به نسخه‌ی جدید ویندوز رفت، هر چند که ما شتاب زدگی در ارتقا را توصیه نمی‌کنیم، چرا که وجودِ برخی مشکلات در ابتدای عرضه امری بدیهی است و بسته به ترکیب سخت افزاری پی‌سی شما می‌تواند به مهاجرتی بی دردسر یا در بدترین سناریوی ممکن به یک پشیمانیِ تمام عیار تبدیل شود. گرفتن نسخه‌ی پشتیبان در هر شرایط قبل از ارتقا امری ضروری است که ریسک ارتقا و زحمتِ نصب مجدد و اتلافِ وقت را کمتر می‌کند.

 

+ نقاط قوت

- آخرین و بهترین پلتفرمِ ویندوز 

- پشتیبانی از دایرِکت ایکس ۱۲ و بازی‌های سازگار با آن

- ارتقای رایگان برای کاربران قانونی ویندوز ۷ و ویندوز ۸.۱

- نقاط ضعف

عدمِ سازگاری احتمالی با برخی بازی‌ها قبل از بروز رسانی جدید

 

نظر شما در مورد ویندوز ۱۰ و بازی‌ روی آن چیست؟ ما را از پیشنهادات و نظرات خود آگاه سازید.

تهیه شده در زومجی

اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده