نویسنده: نادر امرایی
// شنبه, ۲۷ تیر ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۰۰

۱۵ نکته جالب و خواندنی درباره فیلم Pulp Fiction (داستان عامه‌پسند)

Pulp Fiction یا داستان عامه‌پسند، فیلمی محصول ۱۹۹۴ و به کارگردانی کوینتین تارانتینو است. در این نوشته قصد داریم ۱۵ نکته از داستان عامه‌پسند را که دانستن‌شان خالی از لطف نیست برای شما بازگو کنیم. با زومجی همراه باشید.

فیلم داستان عامه‌پسند را شاید بتوان یکی از مهمترین فیلم‌های دهه ۹۰ سینمای هالیوود نامید. بازی‌های فوق‌العاده، داستان دیوانه‌وار و غیرخطی و دیالوگ های هوشمندانه از داستان عامه‌پسند یک فیلم ماندگار ساخت. فیلم نامزد دریافت ۷ جایزه اسکار شد و هنرپیشگان مطرحی همچون جان تراولتا، اما تورمن، ساموئل ال جکسون و بروس ویلیس در آن حضور داشتند. این شما و این هم ۱۵ نکته جالب درباره فیلم داستان عامه‌پسند.

اخطار: این متن حاوی اسپویلر داستانی است

۱. ماشین هوندا سیویکی که کاراکتر بوچ در فیلم می‌راند، دقیقا همان ماشینی است که در دو فیلم دیگر تارانتینو یعنی جکی براون و بیل را بکش قسمت دو استفاده شده است.

۱۵ نکته در مورد Pulp Fiction

۲. تارانتینو به طور اختصاصی نقش وینستون «ولف» ولف را برای هاروی کیتل نوشته بود و هیچ بازیگر دیگری نمی‌توانست این نقش را بازی کند.

۳. کاراکتر وینسنت وگا که توسط جان تراولتا هنرنمایی شد در حقیقت برادر کاراکتر ویک وگا در فیلم دیگر تارانتینو یعنی سگ‌های انباری (Reservoir Dogs) است.

۴. در انتهای داستان عامه‌پسند، جولز با بازی ساموئل ال جکسون می‌گوید که می‌خواهد تبدیل به یک انسان بدون داشتن هدف شود، در بیل را بکش قسمت دو وی در نقش یک نوازنده پیانو بی‌هدف بنام روفوس ظاهر می‌شود.

۵. مارسلوس و میا والاس با اینکه با هم زن و شوهرند اما در فیلم یکبار هم با هم صحبت نمی‌کنند.

۶. نقل قول معروف جولز از کتاب انجیل غیرواقعی است. این متن توسط تارانتینو و جکسون نوشته شده و فقط دو خط آخرش در انجیل وجود دارد.

۷. کاراکتر ترودی با بازی برونا گلگر تی شرت یک گروه موسیقی راک ایرلندی بنام The Frames را برتن دارد. دلیل پوشیدن این تی شرت قولی بود که برونا به خواننده اصلی گروه داده بود که در صورت گرفتن نقشی در فیلم، تی شرت گروه آنها را در فیلم بپوشد.

۸. پس از صحنه معروف رقص در رستوران، ما وینس و میا را می‌بینیم که جایزه رقص را با خود به خانه آورده‌اند و این‌طور برداشت می‌کنیم که آنها مسابقه را برده‌اند. اما در همان زمان خبری از رادیو پخش می‌شود مبنی بر دزدیده شدن جایزه از رستوران!

۹. هزینه ساخت داستان عامه‌پسند، مبلغ ناچیز ۸ میلیون دلار بود که از این مقدار ۵ میلیون دلارش دستمزد بازیگران بود! فیلم توانست به فروشی معادل ۲۱۰ میلیون دلار دست یابد.

۱۰. آخرین صحنه سکانس مربوط به بوچ و فابین، این دو را نشان می‌دهد که سوار بر موتورسیکلتی به راه می‌افتند؛ اولین صدایی که هنگام شروع فیلم به گوش می‌رسد، صدای موتور همان موتورسیکلت است!

۱۱. صحنه‌ای که مارسلوس در هنگام عبور از خیابان بوچ را در ماشین می‌بیند، عینا صحنه‌ای است که در فیلم روانی ساخته آلفرد هیچکاک وجود دارد.

Pulp Fiction

۱۲. روش دزدی پامپکین و هانی از رستوران (به این صورت که افراد را یکجا جمع می‌کردند و پولشان را می‌دزدیند)، ارجاع مستقیمی است به فیلم دزدی بزرگ قطار ساخته ۱۹۰۳.

۱۳. هنگامیکه کاراکتر بوچ با بازی بروس ویلیس در حال رانندگی است، آهنگ Flowers On The Wall از گروه Statler Brothers در حال پخش شدن است. در قسمتی از آهنگ که بوچ با آن همخوانی می‌کند، شعر می‌گوید: «سیگار می‌کشم و کاپیتان کانگورو نگاه می‌کنم». در فیلم جان سخت ۳ جایی که جکسون از کاراکتر ویلیس (جان مک کین) می‌پرسد در این مدت چکار می‌کردی، وی در پاسخ می‌گوید «هیچی، سیگار می‌کشیدم و کاپیتان کانگورو نگاه می‌کردم»!

۱۴. در کارت مبارزه بوکسی که بوچ در آن شرکت می‌کند، ما شاهد تبلیغ دو مبارزه دیگر نیز هستیم. کالیج در مقابل وودرو که ارجاعی است به دو رئیس جمهور امریکا کلوین کالیج و وودرو ویلسون و وسلر در مقابل مارتینز که ارجاعی است به دو دوست تارانتینو به نام‌های راسل وسلر و جری مارتینز که در زمانی که تارانتینو در مغازه فروش ویدیو کار می‌کرده با او همکار بودند.

Pulp Fiction

۱۵. نظریه‌های بسیاری در مورد محتوای کیفی که جولز و وینسنت وظیفه محافظت از آن را بر عهده دارند مطرح شده. بعضی اعتقاد دارند که لباس تمام طلای الویس از فیلم True Romance درون کیف است، برخی اعتقاد دارند که کیف حاوی الماسهای فیلم سگ‌های انباری است اما معروفترین فرضیه اعتقاد به وجود روح مارسلوس والاس در این کیف است. دلایل وجود این فرضیه عبارتند از: درخشانی محتوای کیف، چسب زخمی که در پشت سر مارسلوس والاس در فیلم وجود دارد (که به نوعی خارج شدن روح از بدن وی را می‌رساند)  و رمز کیف که ۶۶۶ است. خود تارانتینو از صحبت راجع به محتوای کیف خودداری کرده و گفته می‌خواهد تماشاگران خودشان حدس بزنند و فرضیه بسازند که کاملا در این راه موفق بوده!

Pulp Fiction

 


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده