// دوشنبه, ۲۵ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۳۰

بهترین فیلم‌های باکس آفیس: فیلم «Jurassic World» رکوردداران فروش را بلعید!

این هفته باکس آفیس پا پیش گذاشته تا ثابت کند چرا دایناسورها هنوز منقرض نشد‌ه‌اند. در کمال شگفتی در این کار موفق هم شده. کافی است نگاهی به آمار فروش خیره‌کننده «دنیای ژوراسیک» بیاندازید. همراه زومجی باشید.

چه کسی گفته دایناسورها منقرض شده‌اند؟ چه کسی گفته دایناسورها هنوز بر زمین فرمانروایی نمی‌کنند؟ یا بهتر است بگویم، چه کسی معتقد است از علاقه و هیجان مردم به دیدن این هیولاهای اسرارآمیز بر پرده‌ی سینما کم شده؟ شاید تا همین یکی-دو شب پیش با افرادی که چنین نظری داشتند، در نمی‌افتادید. یا اصلا شاید خودتان جزو آنها بودید. اما اکران «دنیای ژوراسیک» کاملا عکس ایده‌ی بدبینانه‌تان را ثابت کرده است. مجموعه‌ی پرطرفدار «ژوراسیک» زمانی از فیلم‌های برتر و دگرگون‌کننده‌ی تابستانی بود. اما از آن زمان، سال‌ها گذشته است. آیا دنباله‌ی آن فیلم‌ها، دوباره می‌تواند به همان اندازه، مردم را از خود بی‌خود کند؟ باور کنید، تا قبل از اکران این فیلم هیچکس انتظار نداشت، «دنیای ژوراسیک» لقب یکی از بهترین افتتاحیه‌ها‌ی تمام دوران‌ها را به نام خودش بزند، اما مثل اینکه این اتفاق افتاده است. بله، محصول کمپانی یونیورسال که درباره‌ی دایناسورهایی دست‌کاری‌شده در جزیره‌ی توریستی دورافتاده‌ای است که به انسان‌ها حمله‌ می‌کنند، این هفته با کسب ۲۰۴.۶ میلیون دلار علاوه‌بر جدول باکس‌ آفیس، یک گاز بزرگ از کتاب‌‌های رکورد هم زده است! این رقم «دنیای ژوراسیک» را در میان بهترین افتتاحیه‌های خانگی، در رتبه‌ی دوم قرار می‌دهد.

اگر فکر می‌کنید در دست‌کم گرفتن «دنیای ژوراسیک» تنها بوده‌اید، اشتباه می‌کنید. حقیقتش، بازخوانی مجموعه استیون اسپیلبرگ فراتر از دست و دل‌بازترین پیش‌بینی‌های هالیوودی‌ها هم رفته است. در پایان هفته، یونیورسال پیش‌بینی کرد که فیلمش با ۱۰۰ میلیون دلار فروش، کارش را در امریکا و کانادا شروع می‌کند. درحالی که دیگر متخصصان صنعت هم انتظار داشتند فروش فیلم به فراتر از ۱۲۰ تا ۱۵۰ میلیون دلار نرود.

jurassic-world-poster-mosasaurus

اما در عوض، «دنیای ژوراسیک» تبدیل به دومین فیلمی در تاریخ شد که در آخرهفته‌ی نخستش، سد ۲۰۰ میلیون دلار را در هم می‌شکند. تنها فیلمی که بالاتر از دایناسورها قرار گرفته، قسمت اول Avengers است که در سال ۲۰۱۲ با رقم ۲۰۷.۴ میلیون دلار افتتاح شد. «دنیای ژوراسیک» شاید نتوانسته باشد به طور کامل ابرقهرمان‌های مارول را پشت سر بگذارد، اما حداقل موفق شده خیلی زود صدای فروش ۱۹۱.۳ میلیون دلاری «اونجرز: دوران اولتران» را خفه کند و آن را به رتبه‌ی سوم بفرستد.

در این فیلم که توسط کالین تِروُرو کارگردانی شده، کسانی مثل کریس پرت و بریس دالاس هاوارد بازی‌ می‌کنند. اگرچه «دنیای ژوراسیک»  با نقد‌های مثبتِ رو به ضد و نقیضی از سوی منتقدان مواجه شده، اما امتیازِ A فیلم از طرف تماشاگران نشان می‌دهد که ظاهرا آنها از بازگشت دایناسورها راضی بوده‌اند.

مطمئنا موفقیت فیلم، راه را برای ترورو بازتر خواهد کرد. کسی که فقط فیلم کم‌خرج «امنیت تضمین نشده» را در میان فیلم‌های بلندش دارد و حالا تبدیل به برترین کارگردان‌هایی شده که توانسته بعد از «نگهبانانِ کهکشان» و «فیلم لگو»، از قدرت و جذبه‌ی ستاره‌ای کریس پرت به بهترین شکل ممکن استفاده کند.

نیک کارپو، رییس قسمت پخشِ خانگی یونیورسال دراین‌باره گفت:«آیا کلمه‌ی "Wow" می‌تواند احساسم را بیان کند؟... فوق‌العاده است... کالین همیشه به روشنی می‌دانست می‌خواهد چه فیلمی بسازد.»

کاپرو از تیم تبلیغاتِ استودیو به خاطر جذب جمعیتِ فیلم‌ بین‌های پاپ‌کورنی هم تشکر کرد:«آنها کار بی‌نظیری در اثبات اینکه مردم با چه فیلم سرگرم‌کننده‌ای روبه‌رو هستند، انجام دادند و فیلم هم بیشتر از چیزی که وعده داده بود را ارائه کرد.» سپس، به این موضوع اشاره کرد که فیلم‌هایی با درجه‌بندی سنی ۱۳، فیلم‌های خانوادگی هستند؛ خانواده‌هایی که سلیقه‌شان نسبت به سن‌شان متفاوت است. نزدیک به ۶۱ درصد از تماشاگران بزرگ‌تر از ۲۵ سال و حدود ۵۸ درصد از مخاطبان فیلم، مرد بوده‌اند.

یکی از فاکتورهایی که در افزایش شدید درآمد فیلم نقش زیادی داشته، بلیت‌های پریمیوم نسخه‌ی سه‌بعدی فیلم بوده است. تخمین زده می‌شود ۷۱ میلیون دلار از فروش خانگی فیلم، مربوط به نسخه‌ی سه‌بعدی پیشرفته‌ی آن بوده است. مدیران اجرایی کمپانی Real 3D، کسانی که لایسنس اصلی این تکنولوژی را در اختیار دارد، گفتند که «دنیای ژوراسیک» پردرآمدترین افتتاحیه‌ی خانگی آنها بوده و حتی رکورد قبلی‌شان، یعنی ۷۰ میلیون دلار فیلم اول «اونجرز» را هم پشت سر گذاشته است.

آنتونی مارکولی، رییس سینماهای جهانی Real 3D گفت که هیجان مردم برای تماشای «دنیای ژوراسیک» در قالب سه‌بعدی دیگر حسابی «غیرقابل‌کنترل» شده بود. «اولین فیلم ژوراسیک ۲۲ سال پیش اکران شد و بسیاری از بچه‌ها آن را در تلویزیون یا توسط دی‌وی‌دی دیدند. مردم خیلی به این فکر می‌کردند که چنین فیلمی روی پرده‌ی بزرگ و به صورت سه‌بعدی چه حال و هوایی خواهد داشت.»

اشتهای مردم برای دیدن دایناسورها فقط به امریکای شمالی محدود نمی‌شود. چراکه «دنیای ژوراسیک» در آن سوی آب‌ها هم با موفقیت عظیمی روبه‌رو شده است. فیلم از ۶۶ منطقه، ۳۰۷.۲ میلیون دلار کسب کرده و به این ترتیب، رکورددار قبلی یونیورسال، «خشمگین ۷» (۲۵۰.۴ میلیون) را کنار زده است. روی هم رفته، «دنیای ژوراسیک» تاکنون ۵۱۱.۸ میلیون دلار فروخته است. در تاریخ این بالاترین رقمی است که فیلمی در یک هفته‌ به آن دست‌یافته است. راستی، «دنیای ژوراسیک» دومین رتبه‌ی بهترین درآمد خارجی تمام دوران‌ها را هم به نام یونیورسال ثبت کرده است. در جایگاه نخست، فیلم کمپانی برادران وارنر، «هری پاتر و قدیسانِ مرگبار قسمت دوم» (۳۱۴ میلیون) قرار دارد.

spy_ver2_xlg

حالا تحلیلگران باید پیش‌بینی کنند که آیا اکران جدیدترین ساخته‌ی دیزنی و پیکسار، یعنی انیمیشن «پشت‌ِ رو» (Inside Out) که جمعه آغاز می‌شود، قادر است از حرکتِ «دنیای ژوراسیک» بکاهد یا خیر.

در میان دیگر فیلم‌هایی که به عملکردِ خوب‌شان ادامه می‌دهند، می‌توان به فیلم برتر هفته‌ی پیش، کمدی بزرگسالانه‌ی «جاسوس» با بازی ملیسا مک‌کارتی و جیسون استاتهام اشاره کرد که با ۴۵ درصد افت فروش، با ۱۶ میلیون دلار درآمد در جایگاه دوم قرار گرفت. این فیلم تاکنون ۵۶.۶ میلیون دلار کسب کرده است.

تریلرِ فاجعه‌ای برادران وارنر، «سن آندریس» به تکان دادن مخاطبانش ادامه داد و با ۱۱ میلیون دلار فروش در رده‌ی سوم چارت جای گرفت. مجموع فروش خانگی این فیلم ۱۱۹.۳ میلیون دلار است.

در جایگاه چهارم «موذی: فصل ۳» قرار دارد که در دومین هفته‌ی اکرانش، ۷.۳ میلیون دلار فروخت. این فیلم ترسناک تا این لحظه، ۳۷.۴ میلیون دلار درآمد داشته است.

در نهایت، موزیکال/کمدی «خوش کوک۲» با ۶ میلیون دلار فروش در این هفته و افزایش مجموعِ درآمدش به ۱۷۰.۶ میلیون دلار، در رده‌ی پنجم قرار گرفت.

از اکران‌های ویژه می‌توان به «من و اِرل و دختر درحال مرگ» (Me and Earl and the Dying Girl) اشاره کرد که این هفته با نمایش در ۶ بازار و ۴۵ سینما، ۲۱۰ هزار دلار فروخت. این فیلم جایزه‌ی ویژه‌ی داوران و تماشاگران جشنواره‌ی فیلم ساندنس را در کارنامه دارد. کمپانی فاکس‌سرچ‌لایت برنامه دارد تا هفته‌ی بعد مراکز نمایش‌دهنده‌ی فیلم را در ۱۰ بازار دیگر و شهرهایی که همین الان در آنها افتتاح شده، گسترش دهد.

جدول ۱۰ فیلم برتر هفته

 

ردیففیلمفروش این هفته

۱

Jurassic World

۲۰۴ میلیون دلار

۲

Spy

۱۶ میلیون دلار

۳

San Andreas

۱۱ میلیون دلار

۴

Insidious: Chapter 3

۷.۳ میلیون دلار

۵

Pitch Perfect 2

۵.۹  میلیون دلار

۶

Entourage

۴.۳ میلیون دلار

۷

Mad Max: Fury Road

۴.۱ میلیون دلار

۸

Avengers: Age of Ultron

۳.۶ میلیون دلار

۹

Tomorrowland

۳.۴ میلیون دلار

۱۰

Love & Mercy

۱.۷ میلیون دلار

 

نگاهی به برخی فیلم‌های تازه‌اکرا‌ن‌شده‌ی این هفته:

jurassic_world_poster_shark_dinosaur_102126_1600x1200

Jurassic World

۲۲ سال بعد از اتفاقاتِ «پارک ژوراسیک» (۱۹۹۳)، حالا جزیره‌ی آیلا نوبلار شامل پارک دایناسوری کاملا فعالی به نام «دنیای ژوراسیک» شده است. بعد از ۱۰ سال فعالیت، آمار توریست‌ها رو به کاهش است. به منظور برآوردن کردنِ خواسته‌های شرکت و افزایش دوباره‌ی علاقه‌ی گردشگران، «جاذبه»ی جدیدی ساخته می‌شود که به سرعت به فاجعه‌ای غیرقابل‌کنترلی تغییر شکل می‌کند و اثرات مخربی بر جای می‌گذارد.

خب، این آغازی است بر بازخوانی این مجموعه که طبق نظر منتقدان اکثر عناصر خوب و بد فیلم‌های قبلی را در خود دارد. به همین دلیل ظاهرا اگر با این دانش که یک فیلم ژوراسیکی خواهید دید، سراغ این یکی بروید و انتظار کم‌کاری‌های‌ همیشگی‌اش در شخصیت‌پردازی و داستا‌ن‌گویی‌اش را داشته باشید، ضدحال نمی‌خورید. چون عناصر فان، احمقانه، هیجان‌انگیز و اکشن فیلم به قدرت خودشان باقی هستند. یا به عبارتی، «دنیای ژوراسیک» یکی از بهترین بلاک‌باسترهای این روزها است. کریس ناشاوِتای از اینترتینمنت ویکلی هم که فیلم را دوست داشته، چنین نظری دارد:«دنیای ژوراسیک، بلاک‌باسترِ زمان خودش است. فیلم عمیق نیست و قرار نیست پیام‌های اخلاقی جدیدی به‌ ما بدهد. تازه، بازیگرانش که گوشت و خونِ فیلم هستند هم اضافاتی غیرواقعی‌اند. اما وقتی هدف پهن کردن سفره‌ای رنگارنگ از هرج و مرجِ خونینِ دایناسوری باشد، فیلم به زیبایی به آن دست می‌یابد.» جیمز برادینلی از ریل‌ویوز هم که از فیلم راضی بوده، می‌نویسد:«اگر چه رزومه‌ی قابل‌اعتنایی ندارد، اما تروُرو دنیای ژوراسیک را مثل یک حرفه‌ای اداره می‌کند. تمام نکات را به درستی رعایت می‌کند؛ به کاراکترهای دو بعدی‌اش تا آنجایی که لازم است می‌پردازد (که زیاد نیست) و از پس سکانس‌های اکشن فیلم هم مثل کارکشته‌‌های سختی‌کشیده‌ی فیلم‌های بزرگ هالیوودی بر می‌آید.» امتیاز متاکریتیک این فیلم تا این لحظه، ۵۹ است.

گزارش باکس‌آفیس هفته‌ی پیش

منبع: Boxoffice Mojo

تهیه شده در زومجی


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده