// دوشنبه, ۲۵ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۴۵

جمع بندی کنفرانس بتسدا در E3 2015: از غوغای Doom تا نمایش حیرت انگیز Fallout 4

از همان اول مشخص بود که E3 امسال بسیار متفاوت و نفس‌گیر خواهد بود. بتسدا امسال اولین کنفرانس رسمی خود در تاریخ E3 را به بهترین شکل ممکن به نمایش گذاشت و بازی‌هایی را معرفی کرد که هوش از سر هر کسی می‌برد. با زومجی و گزارشی از کنفرانس بتسدا E3 2015 همراه باشید.

چند سالی بود که مقداری از آن شور و هیجان کنفرانس‌های E3 فاصله گرفته بودیم و حسابی از نمایش‌های بعضا خسته‌کننده و تکراری خون‌مان به جوش آمده بود، اما از زمانی که مشخص شد در E3 2015 چه شرکت‌هایی حضور دارند و از همه مهم‌تر، کدام کمپانی‌ها برای اولین بار کنفرانسی در این رویداد محبوب برگزار می‌کنند، کاملا احساس شد که E3 2015 قرار است نقطه عطفی برای بزرگترین رویداد تاریخ صنعت گیم باشد. شروع رسمی رویداد E3 2015 بر عهده‌ی کمپانی صاحب سبک بتسدا، ناشر بازی‌های Doom، Fallout، Elder Scrolls و ده‌ها بازی دیگر بود. بتسدا با تعداد انگشت‌شماری بازی کنفرانس خود را شروع کرد اما همین چند عدد بازی، معادلات و استانداردهایی که تا امروز با آنها آشنا بودیم جابه جا کرد. در ادامه نگاهی به تک تک لحظات مهم کنفرانس بتسدا در E3 2015 می‌اندازیم تا ببینیم این کمپانی چه چیزی در چنتده داشته است و حالا چطور عرصه را بر روی رقبا تنگ کرده است.

DOOM با پای‌بندی به ریشه‌ها، نفس‌گیر ظاهر شد

اگر به خاطر داشته باشید، چندی پیش بود که تریلری در فضای وب منتشر شد و چهره‌ای نه چندان آشنا از DOOM جدید را نشان می‌داد، با این حال خوشبختانه آن نسخه که بیشتر شبیه بازی‌های تیراندازی نظامی شده بود به کل لغو شد و بتسدا و id software به سراغ ریشه‌ها و سنت‌های قدیمی و محبوب این مجموعه‌ی صاحب سبک بازگشتند. اولین نشانه پای‌‌بندی به ریشه‌ها، نام بازی است. این بار نه پسوند نه پیشوند و نه حتی شماره‌ای در نام Doom مشاهده می‌شود. id software تصمیم گرفته تا این مجموعه قدیمی را دوباره احیا کند و از نو آن را پایه‌ریزی کند. در واقع ما حالا با یک Doom کاملا جدید و مجهز به آخرین تکنولوژی‌های روز دنیا هستیم. درست مانند روزی که اولین قسمت Doom در سال ۱۹۹۳ غوغایی در جلوه‌های بصری بازی‌های ویدیویی به پا کرد. اولین تریلر بازی و اولین ملاقات ما با گیم‌پلی Doom جدید، سریعا ما را به زمان‌های قدیم برد.

تریلر با محیط ترسناک و ساکت یک ایستگاه فضایی متروک آغاز می‌شود اما ثانیه‌ای بعد غوغای بی‌پایانی سر می‌گیرد که لحظه‌ای شما را آرام نمی‌گذارد. دشمان‌های هیولامانند نسخه‌ی کلاسیک DOOM، این بار با گرافیکی مثال‌زدنی بازگشته‌اند و ظاهراً قوی‌تر از همیشه هستند. شلیک کردن به آن‌ها تنها یکی از راه‌های نابودکردنشان است، چرا که یک ویژگی کاملاً جدید به بازی اضافه شده و آن هم کشتن دشمنان با ضربات مشت و مبارزات تن به تن است. این مبارزات بسیار خشن هستند و جدا کردن اعضای بدن دشمنان به امری عادی در بازی تبدیل شده است. می‌توانید پای یکی از آن‌ها را جدا کنید با همان پا به سرش ضربه بزنید یا از یک لبه‌ی بلند روی سر آن‌ها بپرید و به یک حرکت سرش را از بدنش جدا کنید.
بعد از مرگ هرکدام از آن‌ها آیتم‌هایی از بدنشان رها می‌شود که شامل سلامتی و گلوله‌های بیشتر هستند. لاشه‌ی بی‌جان دشمنان روی زمین باقی می‌ماند و با توجه به تعداد بسیار زیاد آن‌ها، احتمالاً با کپه‌های بزرگی از این موجودات روبه‌رو خواهید شد که نسخه‌های قدیمی بازی را تداعی می‌کند.

بتسدا تنها به همین یک تریلر راضی نشد و دو تریلر دیگر از بخش‌های متنوع گیم‌پلی بازی را به نمایش گذاشت. Doom این بار دارای بخش چند نفره‌ی آنلاین بسیار وسیع و قدرتمندی است که ویژگی‌های منحصر به فردی را دارا است. مانند بازی اصلی، گیم‌پلی سرعت زیادی در بخش چند نفره دارد و بسیار شبیه به بازی کوایک آرنا است. از طرفی، سیستمی تحت عنوان Doom Snapmap معرفی شد که به کاربران اجازه می‌دهد تا خود نقشه‌ها و حالت‌های مختلف را برای بازی خود طراحی کنند و آنها را با میلیون‌ها کاربر دیگر به اشتراک بگذارند.

جدا از تمامی مباحثی که نمایش بتسدا برای Doom ایجاد کرد، وجود یک نویسنده‌ی قهار و بسیار بزرگ در پشت این بازی بسیار جالب است. گراهام ویلیام جویس، رمان‌نویس انگلیسی که ده‌ها جایزه‌ی بزرگ کتاب سال بریتانیا، دنیا و محافل مختلف معتبر را کسب کرده، حالا برای بازی Doom قلم می‌زند. وجود جویس در Doom نوید این قضیه را می‌دهد که نه فقط با یک کشت و کشتار و اسلحه کشی، بلکه با یک داستان قوی و پرپیمانه روبه رو هستیم.

Doom برای عرضه در بهار سال ۲۰۱۶ به مقصد پلتفرم‌های پلی‌استیشن 4، ایکس‌باکس وان و رایانه‌های شخصی ویندوزی برنامه‌ریزی شده است. مطمئنا در ماه‌های آینده باید منتظر اخبار بیشتری از این بازی هیجان‌انگیز و جالب باشیم.

BattleCry، چند نفره‌ی آنلاین خونین

بتسدا دقایقی از کنفرانس خود را به بازی اکشن چند نفره‌ی آنلاین BattleCry اختصاص داد. BattleCry تا حد زیادی شبیه به بازی Devil Third است که آن هم هنوز منتشر نشده، با این تفاوت که تمرکز اصلی این بازی بر روی حالت‌های آنلاین و چند نفره است و فقط برای پلتفرم رایانه‌های شخصی ویندوزی منتشر می‌شود. در Battlecry شاهد نبردهای چندنفره‌ی سریع و هیجان انگیز خواهیم بود که حداکثر تا ۳۲ بازیکن می‌توانند در آنها شرکت کنند. این بازی که ترکیبی از مبارزات هیجان انگیز، جلوه‌های بصری زیبا و خشونت خون‌‌بار است، قصد دارد ویژگی‌های تازه‌ای را به سبک تیراندازی چندنفره اضافه کند.

در BattleCry بازیکن فقط به اسلحه‌های گرم محدود نمی‌شود و انبوهی از سلاح‌های سرد مانند شمشیر برای مبارزات تن به تن در نظر گرفته شده‌اند.

BattleCry اواخر امسال وارد فاز آزمایشی می‌شود تا بازیکنان سراسر دنیا بتوانند قبل از عرضه‌ی رسمی بازی، آن را تجربه و به استودیو سازنده‌ی آن برای بهبود هر چه بیشتر بازی کمک کنند.

و در نهایت، Fallout 4 کبیر وارد می‌شود

هر چقدر در مورد بزرگی Fallout 4 از هر نظر بگوییم کم است. شاید اولین تریلر بازی که چند روز قبل از کنفرانس بتسدا منتشر شد، کمی بعضی از افراد را ناامید کرد، اما بتسدا ورق را برگرداند و آنقدر ویژگی‌های منحصربه فرد بازی را به خوردمان داد که واقعا نمی‌دانیم چه واکنشی از خودمون نشان بدهیم. داستان بازی قبل از دوران آخرالزمانی و بمب‌باران اتمی آغاز می‌شود. نمایش بازی هم در کنفرانس بتسدا دقیقا از همین‌جا آغاز شد. بازیکن می‌توان هم شخصیت مذکر و هم مونث را به طور کامل شخصی سازی کند و به سلیقه‌ی خود در بیاورد و حتی با ازدواج این دو صاحب یک کودک شوند.

بیش از هزار اسم در بازی ضبط شده تا بازیکن در انتخاب اسم برای کاراکتر خود آزادتر باشد. Fallout 4 به معنای واقعی کلمه بزرگ و پرجزئیات شده است. تقریبا با هر شی یا هر کاراکتر می‌توان ارتباط بر قرار کرد و از آنها برای مقاصد خود بهره برد. تاد هاوارد، کارگردان این بازی در خلال نمایش Fallout 4 عنوان کرد «آزادی بازیکنان به عنوان اولین هدف ما باقی‌ می‌ماند».

روایت اصلی بازی ۲۰۰ سال بعد از زمان بمب‌باران اتمی دنبال می‌شود و شما در قالب تنها بازمانده‌ی Vault 111 قرار خواهید گرفت. حالا بازیکن می‌تواند به بهترین شکل ممکن هر چیزی که در دنیای ویران شده‌ی شهر بوستن می‌بیند شخصی سازی کند. بیش از ۵۰ نوع سلاح پایه وجود دارد که می‌توان به ۷۰۰ شکل مختلف آنها را در آورد و شخصی سازی کرد. از طرفی، بازیکن پناهگاهی در اختیار دارد که باید آن را در مقابل هجوم دشمنان آماده کنید. هر عامل محیطی می‌تواند در شکل‌دهی پناهگاه‌تان تاثیر داشته باشد.

بتسدا کار ساخت Fallout 4 را درست پس از انتشار Fallout 3 آغاز کرد و با اینکه در طول این مدت مشغول ساخت Skyrim نیز بوده‌اند، اما تمرکزشان در ساخت Fallout 4 از دست ندادند.

یکی از چیزهایی که بتسدا روی آن مانور بسیار زیادی داد، Pip Boy های معروف مجموعه‌ی Fallout بودند که حالا در نسخه‌ی جدید نقش به سزایی در روند گیم‌پلی خواهند داشت. البته نه فقط در درون محیط بازی! نسخه‌ی واقعی Pipboy قرار است در قالب یک بسته‌ی ویژه با قیمت فقط ۱۱۹ دلار عرضه شود. Pipboy واقعی اصلا یک دستگاه صرفا تزئینی نیست و می‌توانید از آن در خود بازی اصلی هم بهره ببرید.

هیجان‌انگیزترین لحظه‌ی کنفرانس بتسدا را می‌توان زمان اعلام تاریخ انتشار Fallout 4 نام برد. بتسدا قرار است Fallout 4 را برای پلتفرم‌های ایکس‌باکس وان، پلی‌استیشن 4 و رایانه‌های شخصی ویندوزی در تاریخ ۱۹ آبان ماه ۱۳۹۴ منتشر کند. تعجب کردید؟ خوشحال شدید؟ کمتر ناشری است که بازی خود را با این فاصله‌ی زمانی کم نسبت به زمان معرفی محصول خود به دست مخاطبانش برساند. با این حساب زیاد صبرتان لبریز نخواهد شد و همین امسال خود را در حال انجام بازی بزرگ Fallout 4 خواهید دید.

Dishonored 2، نه چندان قوی اما مورد انتظار

بازی Dishonored در زمان عرضه‌ی خود به یکی از قوی‌ترین بازی‌های سال تبدیل شد و مخاطبان بسیار زیادی پیدا کرد که از آن زمان انتظارات برای نسخه‌ی دوم شروع شد. امروز بتسدا در طول کنفرانس خود با حضور دو تن از اعضای استودیو آرکین، از Dishonored 2 با نمایش یک تریلر CG رونمایی کرد. برخلاف دیگر نمایش‌های بتسدا که بسیار هیجان‌انگیز و نفس‌گیر بودند، نمایش دموی سینماتیک Dishonored 2 آنقدر پر پیمانه ظاهر نشد، اما با این حال Dishonored هنوز جزو بازی‌هایی است که طرفدار زیادی دارد. در قسمت دوم بازی می‌توانید یکی از دو شخصیت قابل بازی را که یکی مذکر و دیگری مونث است را انتخاب کنید. هر کدام از این شخصیت‌ها هم دارای ویژگی‌های منحصر به فردی هستند که در روند گیم‌پلی تاثیرات فراوانی می‌گذارند. در تریلر منتشر شده از این بازی با امیلی، شخصیت مونث آشنا شدیم و دیدار کردیم. مطمئنا باید تا زمان نمایش گیم‌پلی Dishonored 2 صبر کنیم تا ببینیم این بازی چه پیشرفت‌های قابل توجهی نسبت به قبل داشته است. بتسدا در سوی دیگر از نسخه‌ی بهینه‌سازی شده‌ی قسمت اول تحت نام Dishonored Definitive Edition رونمایی کرد که استقبال پرشوری از آن حداقل در سالن کنفرانس نشد. این بازی شامل تمامی بسته‌های الحاقی بازی خواهد بود و برای پلتفرم‌های نسل هشتمی پلی‌استیشن 4 و ایکس‌باکس وان همانند Dishonored 2 منتشر خواهد شد.

Elder Scrolls Online، رقیبی برای کهنه کاران بلیزارد

بتسدا سعی دارد با بازی Elder Scrolls Online تبدیل به رقیبی جدی برای بازی World of Warcraft بلیزارد شود و از این برهه زمانی که WOW مانند سابق قدرتمند نیست نهایت استفاده را ببرد. این بازی یکی از محصولاتی بود که در کنفرانس بتسدا حضور داشت و قرار است محتواهای جدیدی برای آن به منظور گسترش وسعت بازی تا آخر سال جاری منتشر شود. از طرفی، بتسدا برای مقابله با بازی کارتی Hearthstone بلیزارد، بازی The Elder Scrolls: Legends را برای پلتفرم‌های رایانه‌های شخصی و آیپد رونمایی کرد که تقریبا ساختاری همچون رقیب خود دارد. ناگفته نماند این بازی به صورت رایگان عرضه خواهد شد.

در آخر، بتسدا جانی دوباره به E3 داد

به راستی بتسدا حال و هوایی تازه به رویداد E3 داد. بتسدا ثابت کرد می‌توان بازی‌هایی را به نمایش گذاشت که کاملا حاضر و آماده هستند و مخاطبان را سال‌ها در حسرت نگذاشت. شاید سال‌ها منتظر Fallout 4 بودیم، اما از زمان معرفی رسمی تا عرضه‌ی آن تنها چند ماه فاصله افتاده است که این بسیار عالی به نظر می‌رسد. بتسدا خواست تا بازی خود را کامل کند و دیگر درگیر تاخیرهای چندین و چند باره نشود. از طرف دیگر، بتسدا با Doom ثابت کرد که می‌توان به ریشه‌ها پایبند بود و همه را تحت تاثیر قرار داد. البته این کمپانی سال پیش با بازی ولفنشتاین استاد بودنش را در ارائه‌ی تجربه‌ی ناب نوستالژیک در قالب جلوه‌های بصری فوق‌العاده و گیم‌پلی نفس‌گیر به همه نشان داد.

بتسدا تمام بازی‌هایی که معرفی کرد حداقل تا بهار سال آینده در دسترس قرار می‌گیرند و همگی هم به قصد و هدف نسل هشتم کنسول‌ها و رایانه‌های شخصی قوی برنامه‌ریزی شده‌اند. البته نباید بازی‌های موبایلی مانند Fallout Shelter را فراموش کرد. بتسدا نیم نگاهی قدرتمند به صنعت بازی‌های موبایل انداخته و خوب متوجه شده که می‌تواند از آن برای تعامل با دنیای کنسول‌های خانگی و بازی‌های بزرگتر کمک بگیرد. بتسدا آینده‌ی بسیار روشنی دارد و می‌تواند به عنوان یک ناشر شرافتمند و محبوب، پا جای پای کمپانی‌هایی مانند الکترونیک آرتز و یوبی‌سافت بگذارد و بازی‌های بزرگی را منتشر کند که همه را تحت تاثیر قرار دهد.

امیدواریم کنفرانس‌های دیگر E3 2015 مانند بتسدا پر از نوآوری، نوستالژی و هیجان باشد.

[alert variation="alert-info"]زمان‌بندی کنفرانس‌ها به وقت تهران و همچنین عناوین بازی‌ها را می‌توانید از اینجا مشاهده کنید. [/alert]

[alert variation="alert-warning"]برای مشاهده کلیه اخبار، مقالات و حواشی مربوط به E3 2015 به صفحه اختصاصی این رویداد در زومجی مراجعه کنید [/alert]

تهیه شده در زومجی


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده