نویسنده: نادر امرایی
// پنجشنبه, ۳ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۳۰

جان رومرو خالق بازی Doom : بازی های ویدیویی نهایت هنر هستند

جان رومرو، طراح بازی کهنه‌کار که سابقه‌ی طراحی بازی‌هایی همچون Doom، Quake و Wolfenstien در کارنامه حرفه‌ایش دیده می‌شود، اعلام کرد که بازی‌های ویدئویی نهایت هنر هستند و در آینده، موزه‌ها این مساله را کاملا درک خواهند کرد. با زومجی و جزئیات خبر همراه باشید.

جان رومرو، طراح بازی کهنه‌کار و قدیمی‌ که سابقه‌ی کار بر روی بازی‌های بسیار بزرگی‌ را داشته، امروز در وب‌سایت کورا، به سوالات بسیار زیادی پاسخ داد. در بخشی از صحبت‌هایش، وی درباره اینکه به نظرش بازی‌های ویدئویی هنر هستند و وضعیت بازی‌های شوتر اول شخص مدرن صحبت‌هایی‌ کرد.

هنگامی که از وی سوال شد که آیا به نظر او، بازی‌های ویدیویی نوعی‌ از هنر هستند، وی در پاسخ گفت که او کاملا به این مساله که بازی‌ها، نوعی‌ از هنر هستند، اعتقاد دارد  و پیش‌بینی‌ کرد که روزی مردم به این نکته پی‌ می‌برند که بازی‌های ویدیویی، نهایت هنر هستند:

من با تمام وجود این قضیه را باور دارم. برنامه‌نویسی، طراحی مراحل، انیمیشن، مدل‌سازی و نویسندگی همگی‌ در نوع خود هنر هستند. حال وقتی‌ تمام این موارد باهم ترکیب شوند، یک فرم بزرگی‌ از هنر را به وجود می‌آو‌رند که مخصوصا اگر خوب پیاده‌سازی شود، بسیار پیچیده خواهد بود. به اعتقاد من، در آینده، موزه‌ها نیز به این نکته پی‌ خواهند برد و قابلیت این را پیدا می‌کنند که به مردم عادی توضیح دهند که چرا بازی‌های ویدیویی، نهایت هنر هستند.

سال ۲۰۰۵ بود که راجر ایبرت، منتقد فقید معروف سینما، اعلام کرده بود که بازی‌های ویدیویی، هرگز توانایی این را ندارند که به نوعی‌ از هنر تبدیل شوند. از آن‌ زمان تا به حال بحث‌های بسیار زیادی حول این موضوع و ارزش هنری سرگرمی‌های تعاملی شده است. در سال ۲۰۱۱، دولت ایالات متحده، بازی‌های ویدیویی را به صورت رسمی‌ به عنوان فرمی از هنر شناخت. تنها چیزی که مسلم است، این است که صحبت‌های اخیر رومرو، آخرین باری نیست که درباره این مساله بحث می‌شود.

در ادامه سوالات، یکی‌ از کاربران وب‌سایت کورا نظر رومرو را درباره بازی‌های امروزی سبک شوتر اول شخص پرسید. وی گفت بازی‌هایی که با بودجه‌های کلان ساخته می‌شوند، از عدم نوآوری رنج می‌برند اما بازیی که اخیرا برای وی بسیار لذت بخش بوده، Destiny، بازی شوتر اول شخص استودیو بانجی بوده است:

این نکته که بازی‌های سبک تیراندازی اول شخص در خطر انقراض نیستند، بسیار نکته خوبی است زیرا تعداد زیادی بازی در این ژانر در حال حاضر در دست ساخت هستند. از دهه نود تا به حال، من نوآوری‌های زیادی در این سبک ندیدم زیرا هنگامی که بودجه ساخت بازی‌ها زیاد می‌شود، فاکتور ریسک پذیری سازندگان پائین می‌آید. بازی‌هایی مانند Destiny، بازی‌های بسیار خوبی‌ با نوآوری‌های زیاد و در خور توجهی هستند و دیدن آنها در بازار بسیار خوشحال کننده است.

در ادامه، رومرو به سوالات بسیار زیادی درباره ساخت بازی، ورزش‌های الکترونیکی و کار کردن با جان کارمک پاسخ داد. می‌توانید متن کامل این جلسه پرسش و پاسخ را در وب‌سایت کورا مطالعه کنید.

نظر شما درباره سخنان رومرو چیست؟ آیا به نظر شما نیز بازی‌های ویدیویی نوعی از هنر هستند؟

منبع: Gamespot


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده