نویسنده: افشین پیروزی
// یکشنبه, ۲۴ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۹:۳۰

خالق سری Sensible Soccer بازی فوتبال جدیدی را معرفی کرد

اگر از گیمر‌های قدیمی باشید، احتمالا با بازی Sensible Soccer آشنایی دارید که یک فوتبال مفرح با دورین ایزومتریک بود. حال جان هِیر، خالق این سری، بازی Sociable Soccer را معرفی کرده که برای کسب بودجه ۳۰۰ هزار دلاری خود وارد کیک‌استارتر شده است. در ادامه مطلب زومجی می‌توانید مصاحبه مفصل وی در مورد بازی را بخوانید.
سری Sensible Soccer یک بازی فوتبالی است که البته نسبت به بازی‌هایی مثل FIFA و PES در سالیان اخیر کم‌تر شناخته‌تر شده است. خالق اصلی این سری جان هِیر است که از سال ۱۹۹۹ و در پی فروش استودیوی سِنسیبل سافت‌ویر به کُد‌مَستِرز، دیگر نقشی در بازی‌های ساخته شده نداشته است. حال وی پس از گذشت ۱۶ سال، بازی Sociable Soccer را معرفی کرده که به نوعی دنباله معنوی Sensible Soccer به شمار می‌رود. این بازی چند روز پیش کمپین کیک‌استارتر خود را برای جمع‌آوری ۳۰۰ هزار دلار آغاز کرد که با توجه به محبوبیت بالای بازی در بین گیمر‌های قدیمی، به احتمال زیاد خیلی زود این کمپین به شکلی موفقیت  آمیز به پایان خواهد رسید. هرا به مناسبت معرفی بازی جدید خود مصاحبه‌ای با سایت Eurogamer انجام داده که توضیحاتی در مورد چگونگی روند بازی، تیم‌های حاضر و شانس موفقیت بازی در میان آثار ورزشی محبوب ارایه می‌دهد. در ادامه متن کامل این مصاحبه را مطالعه خواهید کرد: سوال: به طور حتم Sociable Soccer دنباله‌ای معنوی برای Sensible Soccer خواهد بود. لطفا کمی در مورد جزییات بازی جدید توضیح دهید.
بازی در صورت موفقیت‌آمیز بودن کمپین کیک‌استارترش در سال ۲۰۱۶ بر روی ایکس‌باکس وان، پلی‌استیشن 4 و رایانه‌های شخصی عرضه خواهد شد. هدف ما ارایه تجربه‌ای مانند Sensible Soccer در محیطی سه بعدی است. این بازی با موتور Unity ساخته می‌شود که امکان استفاده از مدل‌های ۳ بعدی و زوایای دوربین مختلف را فراهم می‌کند. هم اکنون هم نسخه در حال ساخت بازی قابل بازی است و من به شخصه از روندی که در این مدت زمان کم در پیش گرفته‌ایم راضی هستم.
چه مدت از آغاز ساخت بازی می‌گذرد؟
تقریبا یک ماه! ولی در همین مدت زمان کم پیش‌رفت‌های بسیار خوبی داشته‌ایم. برای مثال سیستم پاس‌کاری به خوبی کار می‌کند و انتخاب بازیکنان نیز شرایط مشابهی دارد. پروژه ساخت بازی را در کشور فنلاند و در استودیوی کوچک خودمان دنبال می‌کنیم. خوش‌بختانه ساخت بازی در مرحله‌ای است که می‌توان آن را بازی کرد و لذت برد. پس می‌توان اعلام کرد که Sociable Soccer دیگر فقط یک ایده نیست و یک اثر قابل بازی به شمار می‌رود.
کمی در مورد گیم‌پلی بازی شرح دهید. آیا باز‌هم شاهد مواردی مثل شوت‌های کات‌دار یا موارد مشابه خواهیم بود؟
تاریخچه ساخت بازی‌های فوتبالی من، شامل Microprose Soccer، Sensible Soccer و Sensible World of Soccer است که از دیدگاه من به شکل یک داستان سه قسمتی هستند. بازی Sociable Soccer نیز به نوعی دنباله معنوی آثار قبلی من خواهد بود. لازم به ذکر است که من در تمام این مدتی که از ساخت بازی‌های پیشینم می‌گذرد، همواره در زمینه ساخت بازی‌های فوتبالی جضور داشتم که اکثرا به شکل ارایه نظر در مورد بازی‌هایی مثل I Can Football و Real Madrid Game بود. در مورد بازی جدید هم من از سال ۲۰۰۸ در حال برنامه‌ریزی بودم. گیم‌پلی بازی روندی مشابه به نسخه‌های قبلی Sensible Soccer خواهد داشت. ولی کنترل‌های بازی کاملا قابل شخصی‌سازی است و می‌توانید آن‌ها را همانند نسخه‌های قدیمی و یا سری FIFA تنظیم کنید. این مساله در مورد دوربین بازی نیز صدق می‌کند و می‌توانید از دوربین بالا به پایین یا دوربین کناری بازی را انجام دهید. البته من اطمینان دارم که طرفداران اصلی سری دوربین کلاسیک Sensible Soccer را ترجیح خواهند داد!
ption id="attachment_79763" align="aligncenter" width="762"]Sociable Soccer 1 اولین تصاویر از گیم‌پلی بازی Sociable Soccer
برای تیم‌های حاضر در بازی چه برنامه‌ای دارید؟
تیم‌های بسیار زیادی در زمینه باشگاهی و ملی در بازی حضور خواهند داشت. البته ما قصد نداریم از لباس‌ها و اسامی لایسنس شده استفاده کنیم. چرا که هزینه بسیار زیادی در پی خواهد داشت که از توان ما خارج است. برای مثال سعی خواهیم کرد اسم چلسی در بازی استفاده شود. چرا که چلسی اسم یک محل نیز هست و این اسامی نیازی به مجوز ندارند. ولی در صورتی که امکان آن نباشد، از «آبی‌های لندن» استفاده خواهیم کرد. طرفداران قدیمی به یاد دارند که در Sensible World of Soccer، در حدود ۱۵۰۰ تیم داشتیم! این نسخه در آن حد وسیع نخواهد بود. ولی باز‌هم صد‌ها تیم طراحی خواهیم کرد که شامل تیم‌های شاغل در لیگ‌های معتبر دنیا و تمامی تیم‌های ملی است. همچنین تعدادی تیم تخیلی نیز در بازی حضور خواهند داشت که طرفداران ما با این مورد آشنایی دارند. اکثر افرادی که بازی‌های Sensible Soccer را انجام می‌دادند، طرفداران فوتبال نبودند و فقط به سبب مفرح بودن بازی جذب آن می‌شدند. تیم‌های تخیلی نیز در راستای همین حس مفرح بودن بازی اضافه می‌شوند که بسیار تاثیر‌گذار هم هستند.
آیا Sociable Soccer توان رقابت با FIFA و PES را دارد؟
من شخصا یک طرفدار متعصب فوتبال هستم و از این رو اثری خواهم ساخت که حس این ورزش را منتقل کند. از طرفی هم بازی یک اثر مفرح خواهد بود که فقط صرف لذت‌بخش بودن ارایه می‌شود. ما قصد رقابت با شبیه‌سازی‌هایی مثل FIFA و PES را نداریم. چرا که بازی ما شبیه‌ساز نیست و در عین حالی که قصد ارایه یک فوتبال کاملا واقعی را ندارد، به طور حتم ارزش بازی کردن را خواهد داشت. به طور حتم بازار بازی‌های ورزشی، جایی برای یک اثر دیگر نیز دارد و ما سعی می‌کنیم تا این حفره را با یک بازی دانلودی که قیمت خیلی زیادی هم ندارد پر کنیم.
بازی شامل چه حالت‌هایی خواهد بود؟
حالت‌های سابق بازی که شامل رقابت‌های شبه جام‌جهانی، لیگ‌قهرمانان اروپا و موارد این‌چنینی بود در بازی حضور دارند که برای طرفداران شناخته شده هستند. ولی در این بین یک حالت کاملا جدید چند‌نفره نیز به بازی اضافه کرده‌ایم که برای شخص من بسیار هیجان‌انگیز است. وقتی برای اولین بار وارد بازی شوید، یک حساب کاربری خواهید ساخت و می‌توانید تیم محبوب خودتان را انتخاب کنید. پس از آن امکان حضور در یکی از گروه‌های بی‌شمار بازی وجود دارد که می‌تواند گروه ساخته شده توسط دوستان شما باشد. از این قسمت بازی آغاز خواهد شد و می‌توانید در تمامی حالت‌های تک‌نفره به صورت تنهایی و یا با همراهی ۷ نفر از دوستانتان به صورت دور همی بازی کنید. ولی در کنار تمام تجربه‌های آفلاین، امکان بازی به صورت آنلاین نیز فراهم شده است. برای مثال وقتی تیم مورد علاقه شما چلسی باشد و عضوی از گروه طرفداران چلسی هم باشید، مثلا با آرسنال مسابقه خواهید داد و در صورت پیروزی، علاوه بر این که از یک بازی کامل با حریفی انسانی لذت برده‌اید، باعث پیش‌رفت گروه‌تان در جدول نیز خواهید شد. همچنین امکان بازی گروهی نیز وجود دارد، به این شکل که گروه مثلا ۲۰ تیمی شما، مقابل یک گروه دیگر قرار می‌گیرد و اعضای آن‌ها یک به یک مسابقه می‌دهند تا برنده نهایی مشخص شود. البته باید تحقیقات بیش‌تری در مورد مساله تاخیر اینترنت برای بازی‌های آنلاین انجام دهیم تا امکان مسابقه با افراد دیگر کشور‌ها عملی باشد. در صورت موفقیت‌آمیز بودن این مساله، رقابت‌های فصلی را نیز در بازی قرار خواهیم داد که دسته‌های مختلفی دارند و هر‌هفته صدر‌نشینان صعود و تیم‌های پایین جدول سقوط خواهند کرد.
ption id="attachment_79766" align="aligncenter" width="802"]Sociable Soccer 2 نحوه طراحی سیستم پاس‌کاری بازی در موتور Unity
هدف از نام‌گذاری بازی به عنوان Sociable Soccer چیست؟
در حین ساخت حساب‌کاربری، یک آواتار برای خودتان طراحی می‌کنید که به لطف ۳ بعدی بودن بازی، کاملا قابل شخصی‌سازی است. شما در بازی یا در بین اعضای گروه خودتان با این آواتار و شخصیت شناخته می‌شوید. حال اگر یک طرفدار آرسنال باشید و در بازی‌های زیادی با این تیم پیروز شوید، شخصیت شما برای بازی در تیم آرسنال دعوت خواهد شد و می‌توانید با شخصیت خودتان به عنوان بخشی از طرفداران آرسنال بازی کنید. پس از آن حتی امکان دعوت به تیم ملی انگلیس نیز وجود دارد و به این ترتیب شخصیت شما در کنار دیگر بازیکنان انتخاب شده تیم ملی را تشکیل خواهید داد. پس در کنار تجربه تک‌نفره، بازی شامل محتویاتی است که تجربه‌ای کاملا اجتماعی را فراهم می‌کنند و دلیل نامگذاری بازی نیز همین مساله است.
هدف شما از ساخت بازی به شکل مستقل و از طریق کیک‌استارتر چیست؟
مجوز سری Sensible Soccer از سال ۱۹۹۹ در اختیار کُد‌مَستِرز است. من تمایل زیادی داشتم تا با همکاری آن‌ها این سری را مجددا به روز‌های اوجش بر‌گردانم. ولی این مسئله هیچ‌گاه عملی نشد و تلاش‌های من در طی ۱۰ سال اخیر نتیجه‌ای در پی نداشت. چرا که هیچ‌گاه پیشنهاد خوبی به من ارایه نکردند و این مساله در مورد Cannon Fodder نیز صادق است که کُد‌مَستِرز تصمیم گرفت با سازنده دیگری همکاری کند. ترسی از گفتن این ندارم که من سود بیش‌تری می‌خواستم. چون به توانایی‌های خودم در ساخت بازی ایمان دارم و پول بیش‌تر نیز حق من است. ولی ناشرین تصمیم گرفتند تا ساخت بازی را به گزینه‌های کم‌خرج‌تر واگذار کنند. در مورد Sensible Soccer هم این کمپانی مالک قانونی بازی است و حق دارد به شکل دلخواه خودش آینده آن را تعیین کند. من پیش از این نیز سابقه ساخت بازی از صفر را داشته‌ام و در مورد Sociable Soccer هم همین کار را انجام می‌دهم که امیدوارم همانند بازی‌های پیشین، یک اثر لذت‌بخش برای طرفداران باشد.
در مورد تیم سازنده بازی توضیح دهید.
استودیوی ما در فنلاند واقع شده است. اکثر اعضای تیم هم تجربه کار در استودیوی رِمِدی را دارند و بخشی از پروژه ساخت بازی‌هایی مثل Max Payne و Alan Wake بودند. همچنین یگی از اعضای تیم بر روی بازی Quantum Break کار کرده است. نحوه‌ی شکل‌گیری من نیز از ملاقاتم با یکی از اعضای تیم آغاز شد. وی بازی Ice Rage را ساخته بود که یک شبیه‌سازی ورزش هاکی برای گوشی‌های موبایل است. ما در یک مهمانی بودیم که او بازی را به من نشان داد و من هم از تمایل به ساخت یک بازی فوتبال صحبت کردم. چند هفته بعد وی با من تماس گرفت و ویدیویی از یک بازی فوتبال فرستاد که حال و هوای آثار قدیمی من را داشت. همین محرکی شد تا Sociable Soccer را در کنار هم بسازیم. البته هنوز هم شخصا سرپرستی تمام و کمال تیم را در اختیار دارم!
<iframe src="https://www.aparat.com/video/video/embed/videohash/2TuaK/vt/frame" allowFullScreen="true" webkitallowfullscreen="true" mozallowfullscreen="true" height="360" width="640" ></iframe>

بودجه‌ی ۳۰۰ هزار دلاری کمی در مقایسه با دیگر آثار کیک‌استارتر زیاد است. در این مورد چه نظری دارید؟
من اعتقادی ندارم که بودجه درخواستی ما زیاد است. چرا که ما برای عرضه بازی بر روی سه پلتفرم هدف‌گذاری کرده‌ایم و در این میان هزینه‌هایی نیز باید به مایکروسافت و سونی پرداخت کنیم. علاوه بر آن سرور‌های بخش آنلاین بازی نیز نیاز به هزینه بالایی دارند. بحث‌های برنامه‌نویسی و طراحی هنری بازی نیز هزینه‌های خود را خواهند داشت. پس با در نظر گرفتن تمام این موارد، ۳۰۰ هزار دلار درخواستی ما خیلی هم زیاد نیست. برای مثال وقتی در سال ۱۹۹۸ بازی Sensible Soccer را برای رایانه‌های شخصی طراحی می‌کردم، ۱ میلیون دلار بودجه در اختیارم بود که مبلغ فعلی یک سوم آن است. آن هم برای اثری که ۲۰ سال بعد ساخته می‌شود و بر روی سه پلتفرم عرضه خواهد شد. کیک‌استارتر پیش از این نیز سابقه بازی‌های بسیار گران‌تری را داشته که برای مثال می‌توان Bloodstained اشاره کرد که تجربه‌ای همانند Castlevania‌ های کلاسیک ارایه می‌دهد و بودجه درخواستی آن ۵۰۰ هزار دلار است.
اگر این بازی موفقیت‌آمیز باشد، چه برنامه‌ای برای آینده دارید؟
در این که برنامه‌های زیادی برای آینده دارم شک نکنید! بازی‌های فوتبال معمولا به شکل یک سری هستند و این مساله در مورد بازی‌های قدیمی من نیز صدق می‌کند. در مورد Sociable Soccer هم قصد دارم تا ابتدا مفهوم مسابقات چند‌نفره آنلاین را در بازی قرار دهم و اگر این مورد با استقبال طرفداران روبرو شد، موارد دیگری مثل نقل و انتقالات را در نسخه‌های بعدی به بازی اضافه خواهیم کرد. ولی در حال حاضر بزرگ‌ترین چالش ما ساخت یک بخش چند‌نفره لذت بخش است.
به عنوان بخش پایانی مصاحبه، چه صحبتی با طرفداران قدیمی خودتان دارید؟
فقط باید اعلام کنم Sociable Soccer دنباله‌ای معنوی برای بازی Sensible Soccer است که برای گیمر‌های زیادی خاطره‌انگیز بود. حال من قصد دارم تا همان تجربه هیجان‌انگیز را بر روی پلتفرم‌های امروزی ارایه دهم. در این بین از این که با تیمی متشکل از انسان‌های خوب همکاری می‌کنم بسیار خوشحال هستم و امید زیادی برای ساخت یک بازی خوب دارم که طرفداران قدیمی و جدید را به یک میزان خوشنود خواهد کرد.
آیا شما نیز با بازی‌های Sensible Soccer خاطره دارید؟ نظرات خود را در این مورد و در‌باره صحبت‌های جو هِیر با زومجی در میان بگذارید. منبع: Eurogamer


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده