نویسنده: نادر امرایی
// پنجشنبه, ۹ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۰۰

مروری بر تاریخچه بازی فوتبالی Pro Evolution Soccer

با انتشار نسخه سال ۲۰۱۶ بازی شبیه‌ساز فوتبال PES، کونامی، سازنده بازی، بیستمین سالگرد تولد سری PES را جشن گرفت. در این مقاله ما سعی‌ کردیم تا نگاهی‌ به بازی‌ها و لحظات مهم این سری در طی‌ دو دهه گذشته بیندازیم. با زومجی همراه باشید.
شاید بتوان سری محبوب PES (یا همان Winning Eleven) را یکی از قدیمی‌ترین و تاثیرگذارترین بازی‌های ورزشی تاریخ بازی‌های ویدیویی برشمرد. اگر کونامی نبود شاید ما الان نمی‌توانستیم هر سال و اواخر تابستان دو بازی بسیار خوب شبیه‌ساز محبوب‌ترین ورزش دنیا را تجربه کنیم. این مسئله درست است که کونامی مدتیه که با تصمیمات نادرست خود، باعث افت این سری شده است، اما با انتشار  و  PES 2015 و PES 2016 آنها نشان دادند که با بازگشت به ریشه‌های اصلی خود، دوباره در مسیری درست قدم گذاشته‌اند. به همین دلیل و برای جشن گرفتن ۲۰ سالگی سری PES و ادای دینی به یکی از قدیمی‌ترین و محبوب‌ترین بازی‌های ویدیویی، بر آن شدیم تا در زومجی در مقاله‌ای نگاهی اجمالی به لحظات و بازی‌های مهم این بازی در دو دهه گذشته بیاندازیم. با ما همراه باشید.  

International Super Star Soccer - سال ۱۹۹۵ کنسول SNES

ISS 1995 عکس روی جلد بازی - نسخه SNES
نقطه سرآغاز بازی‌ای که امروز آن‌ را به نام PES می‌شناسیم، اینجا بود. International Superstar Soccer یا به اختصار ISS، نه اولین بازی فوتبالی کونامی بود و نه اولین بازی فوتبالی که از دوربین ایزومتریک استفاده می‌کرد. EA Sports (درست حدس زدید! حتی آن‌ زمان هم رقابت بین این دو هر چند در مقیاس کوچک‌تر، وجود داشت!) با بازی فیفا ۱۹۹۳، از دوربین ایزومتریک در بازی خود استفاده کرده بود. همچنین قبل از ISS، کونامی بازی Hyper Soccer را منتشر کرده بود. در آن‌ زمان هم حتی مشکل عدم دریافت لایسنس استفاده از نام واقعی‌ بازیکن‌ها برای کونامی وجود داشت. با اینکه کونامی نمی‌توانست از نام واقعی‌ بازیکنان استفاده کند، بازیکنان با نام‌های ساختگی در بازی وجود داشتند. نکته جالب اما این بود که تمام بازیکنان ساختگی، بر اساس بازیکنان معروف ساخته شده بودند و اگر شما اطلاعات کم و بیش خوبی‌ درباره نام بازیکنان داشتید، به راحتی‌ می‌توانستید تشخیص دهید که هرکدام از بازیکنان درون بازی، کدام فوتبالیست واقعی‌ را به تصویر می‌کشند. کونامی حتی در پیاده‌سازی کردن قیافه‌ها و خصوصیت بازیکن‌ها (تا آنجایی که تکنولوژی آن زمان اجازه می‌داد) سنگ تمام گذشته بود. این کار آنها نشان می‌داد که کونامی واقعا برای هرچه واقعی‌تر کردن تجربه بازی تمام تلاش خود را بکار بسته است.

دانلود ویدیو با رزولوشن 360p

ISS حتی در آن‌ زمان هم می‌خواست خود را از بازی‌های آرکید جدا کند و به عنوان یک شبیه‌ساز در جامعه بازی‌بازان قد علم کند. بخش تمرینی، ویژگی‌ استقامت بازیکنان و بسیاری دیگر از امکانات بازی ISS نشان می‌داد که کونامی نمی‌خواهد یک بازی آرکید بسازد و دوست دارد که یک بازی شبیه‌ساز فوتبال به طرفداران ارائه دهد. ۲۶ تیم ملی‌ مختلف از جمله انگلستان، ولز و اسکاتلند در ISS 1995 وجود داشتند. این بازی نوید سبک جدیدی در بازی‌های ویدئویی ورزشی را می‌داد. مدتی‌ بعد و در همان سال، کونامی با انتشار نسخه دیلوکس این بازی، قابلیت گزارشگری (هر چند محدود) و بازی چند نفره (به این صورت که دو دوست می‌توانستند در یک تیم در مقابل هوش مصنوعی بازی کنند) را به بازی اضافه کرد. ISS در زمان انتشارش به یک پدیده تبدیل شد و همین باعث شد که برای کنسول‌های دیگر نیز منتشر شود. نسخه کنسول نینتندو 64 بازی، با گرافیک بسیار بهتر کماکان جزو یکی‌ از بازی‌های کلاسیک این کنسول نینتندو به حساب می‌آید.  

ISS Pro Evolution - سال ۱۹۹۹ کنسول پلی‌استیشن

ISS Pro Evolution Soccer عکس روی جلد بازی - نسخه پلی‌استیشن
اشتهای عجیب بازیکنان ژاپنی برای تجربه بازی‌های شبیه‌ساز فوتبال، کونامی را بر آن‌ داشت که به طور موازی بر روی دو بازی فوتبالی کار کند. بخش اوزاکای کونامی (KCEO) کار را بر روی بازی Perfect Eleven یا همان ISS آغاز کرد و بخش توکیو این کمپانی (KCET) بازی World Soccer Winning Eleven را ساخت. بازی Winning Eleven در آمریکای شمالی و اروپا با نام Goal Storm منتشر شد.در حالیکه ISS بر روی کنسول‌های نینتندو منتشر شد، بازی Winning Eleven با انتشار بر روی کنسول پلی‌استیشن شرکت سونی، به موفقیت عظیمی‌ دست پیدا کرد و توانست به انتخاب اول طرفداران ورزش فوتبال تبدیل شود. Winning Eleven 4 یا همان ISS Pro Evolution، با معرفی‌ بخشی به نام مستر لیگ، استاندارد جدیدی در بازی‌های فوتبالی بنا نهاد و از آن‌ پس بخش مستر لیگ، به یکی‌ از شناخته شده‌ترین و اصلی‌‌ترین ویژگی‌های سری بازی‌های PES تبدیل شد.

دانلود ویدیو با رزولوشن 360p

برای اولین بار، ۱۶ تیم باشگاهی به بازی اضافه شدند. هرچند که بازیکنان آنها، بازیکنان واقعی نبودند. در بخش مستر لیگ، گیمر کنترل تیمی را متشکل از بازیکنان آماتور به دست می‌گرفت و باید سعی‌ می‌کرد با بازی‌های خوب و خرید بازیکنان مطرح، تیم خود را به موفقیت برساند. همین ایده به ظاهر ساده، باعث شد که بازیکنان بتوانند برای اولین بار ورود داستان به یک بازی ورزشی را حس کنند. بخش مستر لیگ، از همان ابتدا با واکنش فوق‌العاده مثبت منتقدین و طرفداران مواجه شد. همچنین، هسته اصلی‌ گیم‌پلی بازی نیز دست‌خوش تغییراتی شده بود و پاس‌های یک‌-دو به اصلی‌ترین عنصر بازی تبدیل شد. بازی دیگر فوتبالی کونامی کماکان به انتشار خود بر روی کنسول‌های مختلف ادامه می‌داد اما در سال ۲۰۰۲، آخرین نسخه این بازی با نام ISS3 منتشر شد و پس از آن، کونامی تصمیم گرفت که به فرمول برنده خود دست نزند و تمام تمرکز خود را بر روی یک بازی فوتبالی بگذارد.  

Pro Evolution Soccer - سال ۲۰۰۱ کنسول پلی‌استیشن 2

Pro Evolution Soccer عکس روی جلد بازی - نسخه پلی‌استیشن 2
ژاوی و اینستا، تیری هانری و دنیس برگکمپ، اندی کول و دوایت یورک. دنیای فوتبال همیشه شاهد زوج‌های مرگ‌بار و بزرگی‌ بوده است. به این لیست می‌توانید بازی PES و کنسول پلی‌استیشن 2 سونی را نیز اضافه کنید.سال ۲۰۰۱ سالی‌ بود که بازی Pro Evolution Soccer (یا در ژاپن به نام Winning Eleven 5) محصول بخش توکیو شرکت کونامی بر روی کنسول پلی‌استیشن 2 سونی منتشر شد. رابطه بین کنسول پلی‌استیشن 2 و سری بازی‌های PES به مدت ۲ نسل کنسول‌های ویدئویی طول کشید و در سال ۲۰۱۴ درست یک هفته قبل از عرضه کنسول پلی‌استیشن 4، با انتشار بازی PES 2014، این رابطه نیز تمام شد. اولین نسخه بازی PES که برای کنسول پلی‌استیشن 2 منتشر شد، شاید بهترین بازی این مجموعه نبود.دلیل اهمیت این نسخه بیشتر آغاز یک دوران و رابطه تازه بود تا کیفیت بالای بازی. با اینکه بازی نوآوری‎های خاص خودش را داشت و حتی دموی آغازین بازی یکی‌ از خاطره انگیزترین دموهای آغازین بازی‌های فوتبالی بود، اما Pro Evolution Soccer بیشتر به دلیل گزارشگری فاجعه بارش در بین طرفداران شناخته می‌شد. جیمز و بوتچر، دو گزارشگر این بازی بودند و اگر شما هم از کسانی‌ بودید که این نسخه را تجربه کرد بودید، مطمئنا عباراتی مانند: «خورشید در حال غروب کردن است اما باد شدیدی در استادیوم می‌وزد» را خاطرتان است.

دانلود ویدیو با رزولوشن 360p

Winning Eleven 6 Final Evolution - سال ۲۰۰۳ کنسول نینتندو گیم‌کیوب

Winning Eleven Final Evolution عکس روی جلد بازی - نسخه گیم‌کیوب
زمانی‌ که کونامی خبر انتشار بازی شبیه‌ساز فوتبال خود را برای کنسول گیم‌کیوب کمپانی نینتندو اعلام کرد، کاربران این کنسول بسیار هیجان زده شدند. این اولین باری بود که کونامی پس از بازی نه چندان موفق ISS 2 قصد داشت بازی خود را بر روی یک کنسول شرکت نینتندو منتشر کند. بازی در سال ۲۰۰۳ و فقط در کشور ژاپن منتشر شد و توانست طرفداران خاص خود را پیدا کند.بازی Winning Eleven 6 Final Evolution در حقیقت یک نسخه پولیش شده از برادر اروپایی‌ خودش، یعنی PES2 بود. PES2، در آن‌ زمان بنا بر نظر بسیاری از منتقدین و بازیکنان، بهترین بازی فوتبالی ساخته شده بود. گیم‌پلی سریع و متعادل بازی بسیار عالی‌ پیاده‌سازی شده بود. کنترل بازی به لطف گیم‌پد فوق‌العاده راحت گیم‌کیوب، بسیار لذت‌بخش بود (حتی کسانی‌ که عادت به کنترلر پلی‌استیشن 2 داشتند، نسخه گیم‌کیوب بازی را به دلیل کنترلر عالی‌ این کنسول، ترجیح می‌دادند). به تمام این مورد، تیم گزارشگری ژاپنی بازی را نیز اضافه کنید. آنها با هیجان تمام بازی‌ها را گزارش می‌کردند و همین باعث شد که بازی بیش از پیش لذت بخش شود. این نسخه از بازی، تا سالیان متمادی به عنوان یکی‌ از بهترین بازی‌های سری PES شناخته می‌شد.

دانلود ویدیو با رزولوشن 360p

Pro Evolution Soccer 3 - سال ۲۰۰۳ کنسول پلی‌استیشن 2

Pro Evolution Soccer 3 پیر لویجی کولینا برروی عکس روی جلد بازی
بازی PES 3 سرآغاز روند صعودی بازی‌های این مجموعه بود. این روند صعودی تا زمان عرضه کنسول‌های نسل هفتم ادامه داشت. یکی‌ از تصمیمات جالب کونامی در هنگام انتشار این بازی این بود که به جای قرار دادن تصویری از بازیکنان به عنوان کاور آرت بازی، آنها تصمیم گرفتند که از داور معروف و مخوف(!) دنیای فوتبال یعنی‌ پیر لویجی کولینا برای عکس روی جلد بازی استفاده کنند. اما این تمام تغییرات بازی نبود، گیم‌پلی بازی نیز به لطف موتور جدیدی که کونامی از آن‌ استفاده کرده بود دست‌خوش تغییرات اساسی شده بود. فیزیک بسیار شبیه‌تر به واقعیت و گیم‌پلی سریع‌تر باعث شد که حرکت بازیکنان و توپ بازی به شدت طبیعی‌ به نظر برسد. PES 3 شاید برای بسیاری از بازیکنان نقط عطف این سری باشد و بسیاری از خوانندگان این مقاله شاید بیشترین خاطرات خود را با این بازی داشته‌اند. همچنین PES 3 اولین سالی‌ بود که کونامی قابلیت استفاده از Option File را به بازی اضافه کرد. این قابلیت به کاربران اجازه می‌داد با دقت بسیار زیاد، لباس‌ها، لوگوها و نشانه تیم‌ها را ویرایش کنند. این کار باعث شده بود که طراحان با تجربه، لبا‌س‌های اصلی‌ تیم‌هایی که کونامی لایسنس آنها را نداشت، بسازند و در بازی قرار دهند. برخی‌ از این لباس‌های ساخته شده توسط کاربران حتی از لباس‌های سری فیفا (که یکی‌ از نقاط قوت فروشش، داشتن لایسنس بسیاری از تیم‌ها بود) بهتر به نظر می‌رسیدند. یکی‌ از بزرگ‌ترین مشکلات گیمرها که همین نبود لایسنس تیم‌ها بود نیز با معرفی‌ این حالت حل شد و کونامی توانست به سرعت حریف دیرینه خود را جا بگذارد.

دانلود ویدیو با رزولوشن 360p

Pro Evolution Soccer 5 and 6 - سال ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶ کنسول‌های پلی‌استیشن 2 و ایکس‌باکس

PES 5 عکس روی جلد بازی با حضور تیری هانری و جان تری
هنوز که هم که هنوزه و پس از گذشت نزدیک به ۱۰ سال کماکان بحث بر سر اینکه کدام یک از این دو نسخه بهترین بازی تاریخ مجموعه PES هستند در میان طرفداران وجود دارد (حتی برخی‌ از طرفداران نیز اعتقاد دارند که PES4 بهترین بازی تاریخ این مجموعه بوده است)، اما چیزی که مشخص است این است که سال‌های ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶، مجموعه PES به اوج خود رسیده بود. دو بازی فوق‌العاده در دو سال متوالی که هرکدام نقاط قوت خود را داشتند. PES5 بازی سختی بود و شما را وادار می‌کرد که با صبر و حوصله و با پاس کاری‌های فراوان بازی را انجام دهید. خطوط دفاعی تیم‌ها فوق‌العاده قوی بودند و گل زدن در این نسخه بسیار سخت بود. شما باید با استفاده از یک-دوهای بسیار سریع و پاس‌های عمقی فوق‌العاده دقیق، خطوط دفاعی را می‌شکافتید و به گل می‌رسیدید. برای هر گلی که در بازی به ثمر می‌رساندید، باید زحمت می‌کشیدید. از طرف دیگر، PES6 کمی‌ آسان‌تر بود. در این نسخه از بازی شما می‌توانستید با دریبل‌های ریز پیشروی کنید و تنهایی‌ خط دفاع حریف را بهم ریخته و گل بزنید. اگر بخواهیم واقع‌بین باشیم، PES5 به فوتبال واقعی‌ شبیه‌تر بود. نکته‌ای‌ که اما طرفداران بازی متفق‌القول بر رویش اتفاق نظر داشتند، داوری بد بازی بود. داور بازی با سوت‌های بیجای خودش، بازی را از سرعت می‌انداخت و برخی‌ اوقات بازیکنان را عاصی‌ می‌کرد. از طرف دیگر اما PES6 با اینکه کمی‌ از واقعیت و شبیه بودن به فوتبال واقعی‌ فاصله گرفته بود اما توانسته بود به خوبی‌ مرزی بین واقعیت و سرگرمی ایجاد کند. بازی نه خیلی‌ سخت بود و نه آسان.

دانلود ویدیو با رزولوشن 360p

PES 6 عکس روی جلد بازی با حضور آدریانو، بازیکن بیش از حد قدرتمند بازی
این واقعیت که خود کونامی در سال‌های اخیر اعلام کرده که قصد دارد با نسخه‌های جدید بازی به ریشه‌های این سری و بازی‌های PES5 و 6 بازگردد،  گویای همه‌چیز است. آنها نیز خود می‌دانند که بهترین بازی‌های ساخته شده در تاریخ ۲۰ ساله این مجموعه، بدون شک و با فاصله بسیار زیاد این دو نسخه بودند. هنگامی که بازیکنان کهنه‌کار این مجموعه نیز از دوران کلاسیک و طلایی‌ بازی یاد می‌کنند، اشاره آنها به این دو بازی است. یکی‌ از نکات جالب بازی که من مطمئن هستم که کسانی‌ که این دو نسخه را تجربه کردند با آن‌ برخورد داشتند، قوی بودن بیش از حد آدریانو، بازیکن برزیلی تیم اینترمیلان بود. جالب است بدانید به این دلیل وی اینقدر قدرتمند در بازی ساخته شده بود که شینگو تاکاتوسکا، تهیه کننده این دو بازی، طرفدار پر و پا قرص تیم اینترمیلان بود. به همین دلیل بود که آدریانو می‌توانست به راحتی‌ و به دفعات از فاصله ۴۰ متری گل بزند!  

PES 2008 - سال ۲۰۰۸ کنسول نینتندو Wii

PES 2008 عکس روی جلد بازی با حضور کریستیانو رونالدو
با ورود کنسول‌های بازی به نسل هفتم، کونامی نیز کمی‌ دچار مشکل شد. اولین مشکل کونامی، انتخاب نام بازی بود. بازی رقیب PES یعنی‌ فیفا، در نسخه‌های جدید خودش از یک عدد دو رقمی‌ استفاده می‌کرد و همین باعث شد کونامی فکر کند که اگر آنها بازی خود را با نام PES7 منتشر کند، کاربران فکر کنند که این بازی یک سال از بازی رقیب که نامش FIFA 08 بود عقب‌تر است. دومین مشکل کونامی، ساخت بازی برای سخت‌افزار ناشناخته بود. شرکت الکترونیک آرتز این کار را به راحتی‌ انجام داده بود اما به دلیل محبوبیت بسیار زیاد کنسول پلی‌استیشن 2 در شرق، سازندگان ژاپنی برای اینکه بتوانند بازی‌هایی برای کنسول‌های نسل هفتمی منتشر کنند با مشکل مواجه شده بودند. تمام این مشکلات باعث شد که نسخه سال ۲۰۰۸ بازی Pro Evolution Soccer نتواند بر روی کنسول‌های نسل هفتمی موفق ظاهر شود. اما این پایان کار نبود! زیرا کونامی با انتشار PES 2008 بر روی کنسول Wii شرکت نینتندو توانست به یک پیروزی بزرگ دست پیدا کند. یکی‌ از نو آوریهای فوق‌العاده خوب بازی، قابلیت استفاده از کنترلر کنسول Wii به نام ویموت بود. با اینکه مدت زمان نسبتا زیادی طول می‌کشید که بازیکنان بتوانند با این نحوه کنترل جدید آشنا شوند، اما هنگامی که نحوه استفاده درست از این کنترلر را یاد می‌گرفتند، بازی بسیار لذت بخش می‌شد. نحوه کنترل بازیکنان اینگونه بود: شما با یک کنترلر ویموت بازیکن صاحب توپ را حرکت می‌دادید و با کنترل دیگر وظیفه هدایت بازیکنی که توپ در اختیارش نیست را برعهده داشتید. در ابتدا اینکار مانند این بود که با یک دست بر روی سر خود بزنید و با دست دیگر سعی‌ کنید شکم‌تان را نوازش کنید! اما هنگامی که نحوه کنترل بازیکنان را یاد می‌گرفتید، می‌توانستید گل‌های فوق‌العاده زیبایی‌ به ثمر برسانید.

دانلود ویدیو با رزولوشن 360p

با یاد گرفتن و ماهر شدن در این نحوه کنترل، می‌توانستید گل‌های بسیار زیبایی‌ از روی ضربات آزاد و ضربات کرنر بزنید. بازی که بر روی موتور پلی‌استیشن 2 اجرا می‌شد، بخش آنلاین بهتری در مقایسه با نسخه کنسول‌های پلی‌استیشن 3 و ایکس‌باکس 360 داشت. همچنین در این نسخه حتی بخشی به نام «راه قهرمانی» جایگزین مستر لیگ شده بود و به شما این اجازه را می‌داد که با بردن تیم‌های حریف، بازیکنان آنها را به خدمت خود در آورید. درست است که کنسول Wii شرکت نینتندو بازی‌های Third Party کلاسیک زیادی نداشت اما بدون شک PES 2008 یکی‌ از آنها بود.  

PES 2013 - سال ۲۰۱۲ کنسول‌های پلی‌استیشن 3 و ایکس‌باکس360

PES 2013 نیمار و رونالدو روی جلد نسخه ایکس‌باکس 360 بازی
فرقی‌ نمی‌کند که طرفدار مجموعه فیفا باشید یا PES. اگر بخواهیم بدون تعصب نگاه کنیم به این نتیجه می‌رسیم که نسل هفتم، متعلق به سری فیفا بود و کونامی با سری PES خود در طول نسل هفتم کنسول‌های بازی، به دنبال رسیدن به سری معروف و حالا محبوب فیفا بود. کونامی که جایگاه خود را به عنوان بهترین بازی شبیه‌ساز فوتبال در نسل ششم، در نسل جدید از دست داده بود، تلاش می‌کرد تا بتواند به دوران اوج خود بازگردد. در همین راستا، سال ۲۰۰۹ کونامی با بازی PES 2009، لایسنس مسابقات چمپیونز لیگ را برای اولین بار خریداری کرد. با اینکه کماکان طرفداران لیگ انگلیس مجبور بودند با تیم‌هایی به نام من بلو (منچستر سیتی) یا شمال لندن (آرسنال) بازی کنند اما اکثر تیم‌های ‌اروپایی لایسنس داشتند. همچنین در نسل هفتم، بازیکنان در سری PES بسیار بیشتر شبیه به نمونه‌های واقعی‌ خودشان بودند. بازی PES 2011 بارقه‌هایی از بازی‌های کلاسیک این سری را نشان داد اما باز هم نتوانست به دوران اوج خود بازگردد. با انتشار نسخه سال ۲۰۱۳ و قبل از اینکه کونامی تصمیم بگیرد موتور بازی را به طور کل عوض کند و از موتور بازی متال گیر که نامش موتور فاکس بود استفاده کند، کونامی دوباره به دوران کلاسیک خود بازگشت. مدت بسیار زیادی بود که طرفداران سری PES بازی‌ای به روانی‌ و خوبی‌ PES 2013 بازی نکرده بودند. پاس‌کاری بازی فوق‌العاده بود و فیزیک توپ نیز بسیار به واقعیت شبیه بود. با اینکه بازی به مانند PES5 و 6 پایدار نبود اما تجربه PES 2013 بسیار لذت بخش بود و باعث شد طرفداران بازی بسیار به نسخه‌های بعدی و آینده سری PES امیدوار شوند.

دانلود ویدیو با رزولوشن 360p

PES 2015 - سال ۲۰۱۴ کنسول‌های پلی‌استیشن 4 و ایکس‌باکس وان

PES 2015 ماریو گوتزه ستاره بایرن مونیخ روی جلد نسخه پلی‌استیشن 4 بازی

می‌رسیم به سال ۲۰۱۴ و انتشار بازی PES 2015. کونامی در سال قبل از آن‌ و با بازی PES 2014 تصمیم گرفت که از موتور فاکس در بازی خود استفاده کند. این تصمیم کونامی اشتباه محض بود زیرا هنوز سخت‌افزارها نمی‌توانستند به طور کامل از این موتور پشتیبانی‌ کنند. با اینکه انیمیشن‌ها و چهره‌ بازیکنان بسیار شبیه واقعیت بود اما فاصله بسیار زیاد فشردن دکمه تا انجام دستور بازیکنان در بازی، باعث شد که بسیاری از طرفداران از بازی ابراز نارضایتی بکنند. با اینکه این مشکل کماکان در نسخه سال ۲۰۱۵ بازی نیز وجود داشت اما به مقدار قابل توجهی‌ بهبود پیدا کرده بود. علاوه بر این، تمام جنبه‌های دیگر بازی پیشرفت چشمگیری داشت. بازی با رزولوشن 1080p و نرخ ۶۰ فریم در ثانیه اجرا می‌شد و از هوش مصنوعی‌ فوق‌العاده خوبی‌ بهره می‌برد.

فیزیک بازیکنان بسیار شبیه واقعیت بود و شما به راحتی‌ و از فاصله دور می‌توانستید تشخیص بدهید که چه بازیکنی صاحب توپ است زیرا انیمیشن‌های آنها بسیار شبیه به نمونه‌های واقعی‌ خودشان بود. کونامی همچنین برای رقابت با بخش آلتیمیت تیم فیفا، بخشی به نام باشگاه من (My Club) را راه‌اندازی کرد. کونامی تقریبا مطمئن بود که می‌تواند با این نسخه سری فیفا را که در سال‌های اخیر دچار کمی‌ افت شده بود پشت سر بگذارد و دوباره به عنوان پرچم‌دار بازی‌های فوتبالی خود را مطرح کند. تلاش‌های کونامی نتیجه داد و آنها در دو نمایشگاه معتبر گیمزکام و هفته بازی پاریس توانستند عنوان بهترین بازی ورزشی را کسب کنند. نمرا‌ت بازی نیز، بالاترین نمرات این مجموعه در سال‌های اخیر بود. پس از چند سالی‌ که مجموعه PES از روزهای اوج خود دور بود، بالاخره توانست مسیر خود را پیدا کند.

دانلود ویدیو با رزولوشن 360p | دانلود ویدیو با رزولوشن HD 720p

امسال نیز با انتشار بازی PES 2016، کونامی نشان داد که در حال طی‌ کردن مسیر درستی‌ است. این بازی نیز توانست حتی از نسخه سال پیش خود بهتر عمل کند و طرفداران این مجموعه دوست داشتنی را خوشحال‌تر کند. شما می‌توانید برای آشنایی هرچه بیشتر با PES 2016 بررسی‌ ویدیویی اختصاصی زومجی از بازی را در زیر تماشا کنید.

دانلود ویدیو با کیفیت 360p | دانلود ویدیو با کیفیت HD 720p

تهیه شده در زومجی با اقتباس از مقاله‌ای از وب‌سایت ای‌جی‌ان


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده